۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۴

گروسی:

روحانیون دستگاه قضا را در مهار رشد ناهنجاری های اجتماعی یاری کنند

روحانیون دستگاه قضا را در مهار رشد ناهنجاری های اجتماعی یاری کنند

سنندج-خبرگزاری مهر: رئیس کل دادگستری کردستان گفت: انتظار می رود روحانیون بیش از گذشته دستگاه قضا را در مهار و کاهش رشد ناهنجاری های اجتماعی یاری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر گروسی قبل از ظهر امروز چهارشنبه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه  در جمع روحانیون استان در سنندج با اشاره به اینکه قضاوت شالوده اصلی حکومت است، گفت: همواره در طول تاریخ اسلام یکی از کارها و اقدامات روحانیون و علما قضاوت بوده است.

وی عنوان کرد: امروز به دلیل کافی نبودن تعداد مجتهد ،از تعدادی فارغ التحصیل دانشگاهی به عنوان قاضی در دادگاه ها بهره برده می شود.

وی با اشاره به اینکه روحانیون مرجع رفع مشکلات مردم بوده و هستند،اظهار داشت: در زمان های گذشته مردم اسناد اموال و وصایای خود را در محضر علما و روحانیون ثبت می کردند و امروز هم نقش روحانیون همواره برجسته بوده و تعدادی از آنها در دستگاه قضایی به مردم خدمت می کنند.

رئیس کل دادگستری کردستان  ادامه داد: اجرای برنامه در دستگاه قضایی بر اساس سند چشم انداز بیست ساله و پنج ساله کشور تنظیم شده و روحانیون در دستیابی ما به این اهداف می توانند بسیار تاثیرگذار و یاری رسان باشند.

گروسی تسریع در دادرسی و دسترسی مردم به دادرسی عادلانه را از جمله اهداف برنامه های دستگاه قضایی ذکر کرد و اظهار داشت: سیستم خدمات الکترونیکی در دستگاه قضا در راستای دستیابی به اهداف ذکر شده طی چندماه آینده در سنندج راه اندازی می شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر اعضای شورای حل اختلاف را روحانیون تشکیل داده اند، بیان کرد: تقویت شوراهای حل اختلاف از دیگر برنامه های دستگاه قضایی است.

وی اعلام کرد: 52 درصد پرونده های قابل طرح در دادگستری ها به شوراهای حل اختلاف استان ارجاع داده می شود که 39 درصد از دعاوی در این شورا در سال  گذشته منجر به صلح و سازش شده است.

رئیس کل دادگستری کردستان ادامه داد: میزان درصد دعاوی که منجر به صلح و سازش شده شایسته استان فرهنگی کردستان نیست و باید افزایش داده شود که تحقق این مهم نیز همکاری و تلاش بیشتر روحانیون را می طلبد.

گروسی یکی دیگر از سیاست های دستگاه قضا را پیشگیری از وقوع جرم خواند و عنوان کرد: خوشبختانه کردستان با همکاری و همرای روحانیون و برگزاری کارگاه های آموزشی برای پرسنل دستگاه قضا و هم چنین ارائه آموزش های  عمومی جزو استان های برتر در زمینه پیشگیری از وقوع جرم است.

وی افزود: روحانیون باید دستگاه قضا را برای کاهش بیشتر ناهنجاری های اجتماعی یاری دهند و این قشر در این امر نقش برجسته ای می توانند ایفا کنند.

وی بیان کرد: هر سال شاهد افزایش میزان مراجعات مردم به دستگاه قضایی هستیم و متاسفانه آسیب های اجتماعی هم بیشتر حوزه جوانان را نشانه گرفته و قسمت اعظم این مراجعات مربوط به این قشر است لذا روحانیون باید قاطعانه در این راستا گام بردارند.

رئیس کل دادگستری کردستان عنوان کرد: از آنجا که کردستان استان مساجد است روحانیون باید برای جذب به جوانان بیشتری به مساجد فعال تر عمل کنند.

گروسی اظهار داشت: استخدام قاضی و وکیل برای کاهش جرایم کارساز نیست بلکه نصایح و خطابه روحانیون و علما در این راستا می تواند تاثیرگذار باشد.

کد خبر 2319424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha