۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۲

مهر گزارش می دهد/

فوتبال باشگاهی زیر سایه جام جهانی/ تراکتورسازی در بازار نقل و انتقالات چه می کند؟

فوتبال باشگاهی زیر سایه جام جهانی/ تراکتورسازی در بازار نقل و انتقالات چه می کند؟

تبریز – خبرگزاری مهر: این روزها تب جام جهانی فوتبال همه علاقه مندان به این رشته ورزشی در کشورمان را تحت تاثیر قرار داده و خیلی ها از فوتبال باشگاهی و اخبار مربوط به آن تا حدود زیادی فاصله گرفته و در هیاهوی بازی های تیم ملی در مهم ترین تورنمنت فوتبالی جهان غرق شده اند؛ در این تب و تاب اما بر خلاف توجه خیلی ها به اتفاقات مستطیل سبز در سرزمین قهوه، مربیان و مدیران باشگاه های فوتبال کشورمان چراغ خاموش تیم خود را برای لیگ چهاردهم می بندند.

به گزارش خبرنگار مهر، در شرایطی که از یک ماه و شش روز دیگر، یعنی دهم مرداد 93 چهاردهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور آغاز خواهد شد، اکنون و در این فاصله زمانی توجه بسیاری از فوتبالدوستان به برزیل، محل برگزاری رقابت های جام جهانی است و کمتر هوادار فوتبالی در کشور به دنبال وضعیت تیم باشگاهی مورد علاقه خود است.

با این حال مدیران و مربیان تیم های باشگاهی حاضر در لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور در کنار تعقیب نتایج بازی های جام جهانی، بیشتر وقت خود را صرف مذاکره و ثبت قرارداد با بازیکنان مورد نظر برای تیم باشگاهی خود در لیگ چهاردهم می کنند و البته به نظر می رسد که بازی های جام جهانی فعلا سپر خوبی برای عملکرد نامطلوب برخی تیم ها در بازار نقل و انتقالات بوده است.

خرید های خوب رقبا

در این بین اما برخی باشگاه ها فعالیت خوبی در بازار نقل و انتقالات داشته اند و توانسته اند بازیکنان به درد بخور و موثری را برای حضور موفق در لیگ چهاردهم جذب کنند. تیم هایی نظیر پیکان و ذوب آهن در شرایطی که توجه فوتبالدوستان به جام جهانی است، توانستند با خریدهایی گران قیمت و در عین حال بزرگ ذهن طرفداران فوتبال را برای چند ساعت هم که شده به سمت فوتبال داخلی و تیم های باشگاهی معطوف کنند.

باشگاه های متمول تهرانی از جمله پرسپولیس و استقلال نیز بنا بر عادت و رقابت همیشگی شان با یکدیگر، یکی یکی بازیکنان مورد نظر خود را جذب کرده و یا در حال مذاکره با آنها هستند و به نوعی نفرات تیم خود را برای فصل جدید لیگ برتر مشخص کرده اند.

در میان خرید های نسبتا خوب تیم های لیگ برتری و صید شاه ماهی ها توسط تیم های مدعی، تیم تراکتورسازی تبریز اما عملکرد چندان جالب توجهی در بازار نقل و انتقالات قبل از فصل نداشته و خریدهای بزرگی نداشته است.

عملکرد نامطلوب در بازار نقل و انتقالات

با نگاهی به لیست نفرات جذب شده توسط باشگاه تراکتورسازی، می توان به این واقعیت پی برد که تا به اینجای بازار نقل و انتقالات، تبریزی ها نتوانسته اند هم سنگ رقبایشان بازیکن جذب کنند و همین موضوع تا حدودی موجب نگرانی هواداران شده است.

 تیم تراکتورسازی تا به اینجای کار میرهانی هاشمی از تیم دسته اولی پدیده شاندیز، فرید بهزادی کریمی از تیم صبای قم و محسن فروزان، خالد شفیعی و سامان نریمان جهان از تیم گسترش فولاد تبریز را به خدمت گرفته است. این بازیکنان اگرچه از قابلیت های فنی بخصوصی برخوردارند و نمی توان به لحاظ فنی و شخصیتی، این نفرات را زیر سئوال برد اما شرایط فوتبال کشورمان به گونه ای است که هواداران به دنبال حضور چهره هایی شاخص و نامی در ترکیب تیم مورد علاقه شان هستند. این اسامی بی گمان در قیاس با نام هایی که ابتدای فصل گذشته در لیست ورودی های سرخپوشان تبریز قرار داشت، به مراتب تفاوت های زیادی دارد و اگر شهرت بازیکنان نیز نادیده گرفته شود، به لحاظ فوتبالی هم بازیکنان فصل گذشته تراکتورسازی در سطحی به مراتب بالاتر قرار داشتند.

با این شرایط تیم تراکتورسازی به رغم داشتن بازیکنان بزرگ و تاثیرگذار، تنها جام حذفی را به به خانه آورد و خانه ششم در لیگ برتر را به سختی تصاحب کرد. حال باید منتظر ماند و دید که تراکتورسازی مدل 93 چه عملکردی با بازیکنان جوان و کم نام و نشان خود در لیگ و جام حذفی و البته در آسیا خواهد داشت.

استقلال – فروزان و آغاز حاشیه های تراکتورسازی

نفرات مذکور در شرایطی به تیم تراکتورسازی ملحق شده اند که حرف و حدیث ها و حاشیه هایی نیز با خود به همراه داشته اند. یکی از این بازیکنان محسن فروزان است که بر خلاف ادعای رسول خطیبی مبنی بر بی حاشیه بودن او، این دروازه بان خیلی زود سرمربی جوان تیمش را مجبور به واکنش انضباطی کرد. فروزان که قبل از پیوستن به تراکتورسازی، کار انتقالش به تیم پرسپولیس در آستانه قطعی شدن بود، به یکباره هوای ماندن در تبریز به سرش زد و با چرخشی 180 درجه ای، ادعا کرد که تبریز و هواداران تراکتورسازی را دوست دارد. اکنون اما پس از گذشت یکی، دو هفته از حضور این دروازه بان در تیم تراکتورسازی، او بار دیگر فکر حضور در تیم های تهرانی و این بار نه پرسپولیس، بلکه استقلال را در سر دارد. حضور بی انگیزه در تمرینات و اعلام نظر مستقیم خود به کادر فنی مبنی بر جدایی از تراکتورسازی و پیوستن به استقلال، در اردوی این روزهای تهران تا جایی خطیبی را عصبانی کرد که این مربی به فروزان اجازه تمرین نداد و به نوعی او را از تمرین تیمش اخراج کرد. رخ دادن چنین اتفاقات و حواشی نه چندان جالب آن هم در آغازین روزهای تمرینات پیش فصل، خبر از آینده ای خوش برای تیم محبوب تبریزی ها در لیگ چهاردهم ندارد. این در شرایطی است که سرپرست تیم تراکتورسازی اعلام کرده که جذب بازیکن در این تیم با آگاهی تمام و وسواس کامل صورت گرفته و خصوصیات اخلاقی نفرات هم مدنظر بوده است.

گسترش فولاد، مورد هدف سرخپوشان

موضوع قابل ذکر دیگر در خصوص خریدهای تراکتورسازی، مورد هدف قرار دادن بازیکنان گسترش فولاد است. روند انتقال بازیکن از گسترش فولاد به تراکتورسازی در حالی با جذب سه بازیکن و مذاکره با چند بازیکن دیگر ادامه داشت که این اقدام تراکتورسازان، مدیر آبی های تبریز را به واکنش و پاسخ وا داشت. پس از حضور سه آبی پوش فصل گذشته در جمع نفرات جدید تراکتورسازی، سمندر مدیرعامل باشگاه گسترش فولاد در مصاحبه ای با صراحت نسبت به اقدام همشهری این باشگاه اعتراض کرد. به نظر می رسد حضور رسول خطیبی در راس کادر فنی تیم تراکتورسازی اصلی ترین دلیل کوچ آبی ها به یک خیابان آن ورتر از بنیان دیزل باشد و این موضوع را نفراتی که از گسترش فولاد جدا شدند و به تراکتورسازی پیوستند، به وضوح بیان کرده اند. کما اینکه دو فصل پیش و پس از رفتن رسول خطیبی از ماشین سازی به گسترش فولاد، تقریبا همه بازیکنان سبزپوش به جمع آبی های تبریز ملحق شدند و حالا به نظر می رسد دوستداران خطیبی به همراه او یکی ، یکی به اردوی سرخپوشان می پیوندند.

دلخوشی به تمدید قرارداد چهار بازیکن

در کنار به خدمت گرفتن پنج بازیکن یاد شده، تراکتورسازان همچنین قرارداد چهار بازیکن خود را تا به امروز تمدید کرده اند. حامد لک، محمد ایرانپوریان، مهدی کیانی و حبیب گردانی بازیکنانی هستند که با نظر رسول خطیبی در تراکتورسازی ماندنی شده اند. این چهار بازیکن در فصل گذشته در ردیف نفرات اغلب فیکس سرخپوشان تبریز قرار داشتند و تنها نکته مثبتی که این روزها هواداران تراکتورسازی نسبت به آن دلخوش هستند، شاید تمدید قرارداد چند بازیکن فصل گذشته این تیم باشد. با این حال و به رغم تمدید قرارداد این چهار بازیکن، هنوز تراکتوری ها وضعیت جالبی را به لحاظ حفظ و جذب بازیکن تجربه نمی کنند و هواداران به دنبال این هستند تا طی روزهای آینده اخبار خوشی بشنوند.

نفرات موثری که رفتند

اما فارغ از لیست بازیکنان تازه جذب شده و همچنین تمدیدی های تراکتورسازی، لیست خروجی های این تیم هم در نوع خود جالب توجه است. میلاد فخرالدینی، محمد نصرتی، مسعود ابراهیم زاده، سعید دقیقی، مرتضی اسدی و مهدی کریمیان از جمله نفراتی محسوب می شوند که یا به تیم های دیگر ملحق شده اند یا در حال مذاکره با این تیم ها و جدایی از جمع تراکتورسازان هستند. استقلال، پیکان، سایپا و چند تیم دیگر در ردیف تیم های مقصد بازیکنان تراکتورسازی طی چند روز گذشته بوده اند و هم اکنون نیز مذاکره رقبای تراکتورسازی با نفرات تاثیرگذار این تیم همچنان ادامه دارد. طی چند روز آینده و در شرایطی که تیم ملی هم با شکست مقابل بوسنی و کنار رفتن از جام جهانی باید به کشور بازگردد، شاید خبرهایی در ارتباط با جدایی یکی، دو بازیکن تاثیرگذار دیگر از جمع تراکتوری ها به گوش برسد.

بلاتکلیفی بزرگان

مشخص شدن وضعیت چند بازیکن فصل گذشته تراکتورسازی مبنی بر ماندن یا رفتن از این تیم در حالی است که چند بازیکن دیگر سرخپوشان همچنان خود و باشگاه را بلاتکلیف گذاشته اند. بازیکنان شناخته شده ای همچون علی کریمی، کریم انصاری فرد، فرشید طالبی و یکی، دو بازیکن دیگر در ردیف نفراتی هستند که هنوز قرارداد خود با تیم تبریزی را تمدید نکرده اند و رفتن آنها از تبریز هم صد در صد نشده است. به این جمع بازیکنانی همچون داود نوشی دروازه بان جوان تراکتورسازی را هم باید اضافه کرد که به دلیل آنچه در فصل گذشته نتوانسته به تعداد کافی بازی کند، از لیست نفرات فصل جدید کنار گذاشته شده است.

البته خروج نام نوشی از لیست فصل آینده تراکتورسازان به نظر می رسد چندان هم بی ارتباط با انتقال این دروازه بان از گسترش فولاد به تراکتورسازی در ابتدای فصل گذشته نیست. فصل گذشته رسول خطیبی هدایت گسترش فولاد را به دست داشت و نوشی قبل از آغاز لیگ سیزدهم، اردوی آبی ها را به قصد پیوستن به تراکتورسازی ترک کرده بود.

تراکتور، پولدارتر از استقلال و سپاهان

خریدهای نه چندان گران قیمت و مطرح تیم تراکتورسازی در بازار نقل و انتقالات لیگ چهاردهم در شرایطی است که بنا بر اعلام سازمان لیگ فوتبال کشور بودجه تیم تراکتورسازی تبریز 18 میلیارد تومان برآورد شده است. بر این اساس و بنا بر رده بندی تیم های لیگ برتر از لحاظ بودجه، تیم تراکتورسازی پس از فولاد خوزستان 27 میلیاردی، در رده دوم این لیست قرار گرفته و از لحاظ میزان بودجه با تیم های پرسپولیس و نفت تهران در عدد 18 میلیارد برابری می کند. این در حالی است که تیم های استقلال تهران و سپاهان اصفهان برای لیگ چهاردهم، بودجه ای به میزان 15 میلیارد را در اختیار خواهند داشت.

در این رده بندی، تیم ذوب اهن اصفهان که خرید های خوبی را زیر نظر یحیی گل محمدی داشته است، از بودجه 14 میلیاردی برخوردار است و تیم پیکان که تنها مهدی رحمتی دروازه بان سابق استقلال را با دو میلیارد تومان جذب کرده است، بودجه 5/11 میلیاردی دارد.

با این شرایط می توان گفت که تراکتورسازان می توانند با بودجه ای مناسب که در اختیار خواهند داشت، بازیکنان بهتری به خدمت بگیرند اما تا به اینجای کار چنین چیزی محقق نشده است. هر چند که باید ادعا کرد که موفقیت یک تیم تنها وابسته به میزان بودجه و رقم قرارداد بازیکنانش ندارد اما پر واضح است که با داشتن بودجه ای مناسب، می توان تیمی در حد یک مدعی روانه مسابقات کرد.

دستیاران یکی، یکی می روند

فارغ از بحث جذب بازیکن، تیم تراکتورسازی این روزها انصراف تک تک اعضای کادر فنی و عدم تمایل آنها به فعالیت در این تیم را شاهد است. عملکرد نه چندان مقبول باشگاه تراکتورسازی در جذب بازیکن و به خدمت گرفته شدن نفرات نه چندان مطرح، این روزها هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی را نگران آینده این تیم کرده است، اما عدم همکاری چند عضو کادر فنی بر حواشی ابتدای فصل سرخپوشان تبریز افزوده است.

ناصر ابراهیمی و مسعود اقبالی، دو تن از مربیان کارکشته و با تجربه فوتبال کشور به شمار می آیند که حدود یک ماه قبل و پس از مشخص شدن سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی، از آنها به عنوان دستیاران رسول خطیبی در این تیم نام برده شد.

حضور این دو مربی فوتبال در کادر فنی تیم تراکتورسازی به دلیل سابقه خوب و تجربه بالای، به نوعی خلاء تجربه در سرمربی جوان این تیم را پر می کرد و همین موضوع باعث شده بود تا هواداران از کم تجربگی سرمربی تیمشان چندان نگران نباشند اما خبرهای شنیده شده در چند روز گذشته، حکایت از عدم همکاری این دو مربی با کادرفنی تراکتورسازی داشت.

علاوه بر ناصر ابراهیمی و مسعود اقبالی که از حضور در کادرفنی تیم تراکتورسازی خودداری کرده اند، پیش از این سعید نیکوخصلت از پذیرش سمت مربی بدنسازی این تیم و همچنین مهدی نوع بشر از فعالیت به عنوان مربی دروازه بانان امتناع کرده بودند.

 با این اوصاف به نظر می رسد که مدیریت و کادرفنی تراکتورسازی باید بیش از پیش در انتخاب و جذب بازیکن و مربی وسواس و دقت به خرج بدهند و حالا که بودجه ای کافی در اختیار این باشگاه است، باید منتظر حضور تیمی قدرتمند و بی حاشیه در لیگ چهاردهم بود. تراکتورسازی فصل گذشته تیم بدی نداشت اما در لیگ نتوانست به رتبه ای بهتر از ششمی دست پیدا کند و در لیگ قهرمانان آسیا هم به مانند اولین تجربه خود، در همان مرحله گروهی با جام وداعی زودهنگام داشت. قهرمانی در جام حذفی تنها اندوخته سرخپوشان تبریز در فصل گذشته بود که آن را هم می توان به تجربه بالای بازیکنان این تیم ارتباط داد.

 

کد خبر 2319884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha