۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۳۱

یک استاد دانشگاه:

عدالت ترميمي جايگزين مناسبي براي مجازات‌هاي حبس

عدالت ترميمي جايگزين مناسبي براي مجازات‌هاي حبس

دبير گروه رسانه سازمان حقوقدانان كشور گفت :بايد راهكارهاي عملي و بسترهاي لازم براي ايجاد عدالت ترميمي در دستگاه قضايي ايجاد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر رضا پرتوي زاده افزود: نگرش جديد جرم شناسان در كشورهاي پيشرفته بر اين امر است كه نظام حبس محوري و زندان جايش را به عدالت ترميمي بدهد زيرا عدالت ترميمي توافقي است بين طرفين در همه موارد و اين نوع عدالت نتيجه بهتري دارد.

وی ادامه داد: اين نوع عدالت را كه اروپايي‌ها مطرح مي‌كنند 1400 سال پيش قرآن كريم در بحث قصاص مطرح كرده است و خداوند باري‌تعالي يادآور شده است كه در اين مبحث طرفين با يكديگر توافق كنند تا زيانهاي پيش رو ترميم شود. زيرا مجازاتي از قبيل قصاص، زندان يا از اين قبيل هزينه بر است و زيانهاي مادي و معنوي فراواني دارد.

دبير گروه رسانه سازمان حقوقدانان كشور تأسيس معاونت فرهنگي و ضرورت ايجاد شوق آوري در محيط قضايي را بسيار تأثيرگذار ذكر كرد و گفت: در دستگاه قضايي به اقتضاي نوع كار و خدماتي كه ارائه مي‌دهد نيازمند ايجاد فضايي نشاط آور در آن هستيم بطوري كه نشاط قرآني و فرهنگي مي‌تواند بسياري از خستگي‌ها و فرسودگي‌ها را از بين ببرد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: ارتقاء حقوق شهروندي، آموزش هنرمندانه حقوق عمومي به مردم و آشنايي آنان با مسائل مبتلابه قضايي ونیز ارتباط مؤثر و قوي مديريت‌هاي كلان قضايي با رسانه ملي سبب مي‌شود فاصله زيادي با نظام مطلوب نداشته باشيم.

وي در ادامه برخورد با دانه درشت‌هاي جرايم اقتصادي، ارتقا جايگاه وكالت و مشاوره حقوقي در مراجع قضايي، انتخاب قضات حليم و فاضل را از عوامل مهم پيشگيري از وقوع جرم ذكر كرد و گفت: پيشگيري مبحثي كم هزينه و زود بازده است بنابراين عقل سليم آن را بر درمان ترجيح مي‌دهد ضمن اينكه اراده ملي بايد براي رسيدن به اين مهم وجود داشته باشد.

پرتوي زاده تبيين استراتژي واحد مبني بر اصلاح نگرش مسئولان، نهادها، احزاب‌ و گروهها مبني بر اينكه همه در برابر قانون يكي هستند را مهمترين استراتژي دانست كه دامنه استقلال قضات را افزايش مي‌دهد.

اين استاد دانشگاه در پايان درخصوص دستگاه‌هاي نظارتي درون سازماني گفت: دستگاه نظارتي كارآمد كه در انتخاب افراد پاكدامن و حذف و عزل افراد خاطي اقدام مي‌كند نه تنها به سلامت سيستم كمك كرده بلكه بعد نظارتي آن سبب ايجاد انگيزه و شوق در افراد می شود و افراد مي‌دانند كه بين خوب و بد تفاوت هست و اين بسيار ارزشمند است.

کد خبر 2321039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha