۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۲

مردانی نافچی به مهر خبر داد:

بررسی میزان سرب و کادمیوم در گیاه کلزا و گلرنگ اطراف کارخانه ذوب آهن

بررسی میزان سرب و کادمیوم در گیاه کلزا و گلرنگ اطراف کارخانه ذوب آهن

اصفهان- خبرگزاری مهر: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: میزان آلودگی به سرب و کادمیوم در گیاهان کلزا و گلرنگ مزارع اطراف کارخانه ذوب آهن اصفهان در مقایسه با آلودگی روغن استخراج شده از آنها در دانشکده داروسازی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

حسین مردانی نافچی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سرب و کادمیوم فلزات سنگین سمی هستند که به وفور آلودگی‌شان در فرآورده‌ها و روغن‌های خوراکی دیده می‌شود.

وی بیان داشت: علت این آلودگی رها شدن این فلزات در هوا و محیط از طریق کارخانجات صنعتی و رخدادهای طبیعی مانند گرد و خاک و غبار است.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: اهداف این مطالعه بررسی آلودگی فلزات سرب و کادمیوم در دانه ها و روغن های استخراج شده از گیاهان کلزا و گلرنگ کشت شده در مجاورت منطقه صنعتی نزدیک شهر اصفهان بوده است.

وی اضافه کرد: در این مطالعه دانه‌های کلزا و گلرنگ به صورت نمونه‌های تعاونی از مزارع در فاصله 20 تا 50 کیلومتری کارخانه ذوب آهن جمع‌آوری و روغن های استخراج شده از دانه ها، از کارخانه و آزمایشگاه تهیه می‌شود.

نافچی افزود: نمونه های دانه به دو گروه شسته و نشسته تقسیم و سپس در اسید نیتریک حل شدند.

وی گفت: میزان سرب و کادمیوم در دانه ها و روغن حاصل از آن به وسیله دستگاه اسپکتروفتومتری جذب اتمی، اندازه گیری شد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان ادامه داد: نتایج نشان دادند که میزان کادمیوم در نمونه‌ها کمتر از حد قابل اندازه گیری بود.

وی با بیان اینکه آلودگی به سرب در همه دانه ها و روغن ها به جز دانه های شسته کلزا دیده شد، تاکید کرد: بیشترین میزان آلودگی به سرب در روغن های گلرنگ و کلزا به ترتیب24.74 میکرو گرم بر لیتر 11.85 میکروگرم بر لیتر مشاهده شد.

نافچی اظهار داشت: میزان سرب در دانه‌های نشسته به طور قابل توجهی بیشتر از دانه‌های روغنی شسته بود که حکایت از انتقال احتمالی آن از طریق هوا دارد.

کد خبر 2321719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha