۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۹

اعتراض مجدد گونترگراس به آنگلا مركل

اعتراض مجدد گونترگراس به آنگلا مركل

گونترگراس نویسنده آلمانی برنده جایزه ادبی نوبل، بار ديگر آنگلا مرگل صدراعظم این کشور را به دليل بی توجهی به نامه جمعی از نويسندگان آلمانی به باد نقد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فوكوس، سال پیش گروهی از نویسندگان آلمانی از گونترگراس گرفته تا ژولی زه و ایلیا ترویانوف نامه‌ای در اعتراض به رفتار سازمان امنیت آمریكا در سال گذشته خطاب به خانم مركل منتشر كردند.

رفتار خانم مركل در بی جواب گذاشتن این نامه سرگشاده، اكنون با اعتراض گراس برنده نوبل ادبیات روبه رو شد.

در این نامه اعتراض وسیعی به جاسوسی سازمان امنیت آمریكا شده است. همزمان با انتشار اطلاعات وسیعی از سوی ادوارد اسنودن فاش شد كه سازمان امنیت آمریكا جاسوسی آنگلا مركل صدراعظم آلمان را نیز انجام می‌داد.

گونتر گراس به شدت خانم مركل را به باد نقد گرفت و از سكوت او در برابر این ماجرا انتقاد كرد.

وی به نشریه فوكوس گفت: اگر من جوانتر بودم، به دادگاه شكایت می‌كردم و تا زمان دریافت پاسخ منتظر می‌ماندم.

نامه اعتراض این نویسندگان سال پیش 67 هزار امضای تایید دریافت كرد.

گراس گفت در صورت بی‌جواب ماندن این نامه، بار دیگر ژولی زه نامه‌ای اعتراضی خواهد نوشت.

در آغاز سال 1913 گراس با انتقاد سخت از موضع دولت فدرال آلمان در مساله جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا و با انتقاد شدید خود از آنگلا مرکل گفته بود: ما با استفاده از این راه و روش بزدلانه در حقیقت استقلال و خودمختاری کشورمان را زیر سوال می‌بریم. آمریکا به عنوان «امپریالیسم جهانی» به خودش اجازه می‌دهد تا رفتاری را داشته باشد که مغایر با قانون اساسی است.

گراس افزوده بود: زمانی که نویسندگان جوان می‌خواستند نامه‌ای در مورد اعتراض به جاسوسی آمریکا تسلیم آنگلا مرکل کنند، او نه تنها شخصاً برای دریافت این نامه نرفت بلکه یک مامور دون پایه را برای دریافت این نامه فرستاد. حتی در زمان لودویگ ارهارد صدراعظم آلمان غربی هم چنین رفتاری صورت نگرفته بود. این رفتار مرکل نشان دهنده نادیده گرفتن ادبیات از جانب وی است.

کد خبر 2322644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha