۱۲ تیر ۱۳۹۳، ۱۷:۵۳

نجفی نژاد:

فرسایش خاک کشاورزی استان گلستان را تهدید می کند

فرسایش خاک کشاورزی استان  گلستان را تهدید می کند

گرگان – خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: در استان با مشکلات زیادی در حوزه کشاورزی روبرو هستیم که بزرگترین معضل در این حوزه فرسایش خاک است که کشاورزی استان را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نجفی نژاد عصر پنجشنبه  در گفتگو با خبرنگاران ابراز داشت: این فرسایش خاک در استان چندین برابر استاندارهای جهانی است و همچنین بهره برداری از اراضی شیبدار که حدود 110 هزار هکتار در استان است به صورت علمی و اصولی انجام  نمی شود.

وی مصرف کود و سم را  از دیگر مشکلات در بخش کشاورزی اعلام کرد و تصریح داشت: مصرف کود و سم و آلودگی هایی که در آب ها و خاک استان به وجود می آید می تواند برای ما مشکلات زیادی را  در آینده به وجود آورد  و باید تلاش کنیم تا با مدیریت جامع در کنار هم برای تولید پایدار در حوزه کشاورزی فعالیت کنیم.

نجفی نژاد افزود: در استان کشاورزان کمتر اهل ریسک پذیری هستند و باید این موضوع در دراز مدت اتفاق بیافتد . در این حوزه نیازمند مشارکت های فعالانه هستیم و سازمان نظام مهندسی به عنوان بزرگترین تشکل غیر دولتی نقش موثر و کلیدی را در پیوند سازمان های در حوزه کشاورزی و منابع  طبیعی دارد.

وی ادامه داد: اگر ارزش های کشاورزی احیا نشود مطمئنا ابر قدرت ها بر ما فشار می آورند و این برای کشور ضعف بزرگی محسوب می شود که نتواند به درستی از کشاورزی بهره برداری مناسب را انجام دهد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نهادهای  مردمی و کشاورزان را خط مقدم فعالیت های کشاورزی دانست و تاکید کرد: برای اینکه در کشور غذای سالمی را داشته باشیم  باید به بخش کشاورزی در کنار رعایت مسائل زیست محیطی توجه کنیم  و همچنین به بخش کشاورزی نگاه علمی داشته باشیم  و بین نهادهای مردمی ، کشاورزان و بخش های مختلف باید ارتباطی قوی برقرار کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در دنیا کشاورزی حفاظتی حرف اول را  می زند  و در آن نگاه بر کاهش بذر  و شخم زدن زمین است  و می تواند باعث کاهش هزینه های کشاورزی شود و این در حالی است که کشاورزی در استان  و کشور به شکل سنتی انجام می شود و در سال حدود پنج بار ادوات کشاورزی وارد زمین می شود که این بسیار هزینه بر و برای خاک و محیط زیست هم مناسب نیست.

گلستان نیازمند تشکیل اتاق فکر برای مشکلات کشاورزی

نجفی نژاد با بیان اینکه نیازمند تشکیل اتاق فکر در حوزه کشاورزی در استان هستیم، عنوان داشت: در این اتاق فکر مشکلات و مسائل کشاورزی استان برای بلند مدت رصد و برنامه ریزی می شود  و می توانیم برنامه مدون و منسجم که مبتنی بر واقعیت ها باشد را داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید بتوانیم بخش خصوصی را بدنه  اتاق فکر خود وارد کنیم  و همچنین در همه نشست ها و برنامه ها از حضور مردمی بخش کشاورزی نیز دعوت کنیم تا بتوانیم پیوندی عمیق بین آنها برقرار کنیم.

آغاز فعالیت مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

این مسئول با اشاره با فعال نمودن مرکز رشد شرکت های دانش بنیان در استان اظهار داشت: در این مرکز رشد شرکت های دانش بنیانی که نوپا هستند و توان اجرایی ندارند  فعالیت خود را آغاز می کنند و امکانات زیر بنایی  در اختیار آنها قرار داده می شود تا بتوانند وارد عرصه های اجرایی شوند  و در دنشگاه همه این پتانسیل ها را بررسی می کنیم تا بتوانیم  تحولی خوبی را در بخش کشاورزی ایجاد کنیم.

وی بخش کشاورزی را بخش بسیار مهمی در جوامع دانست و یادآور شد: بخش اعظمی از نیازهای غذایی  و تامین و امنیت غذایی کشورها به کشاورزی مناسب و پایدار بر می گردد  و حدود 90 درصد غذای سالم انسان ها از راه کشاورزی بدست می آید و حتی روش های جایگزین هم نتوانسته  جایگزینی مناسب برای تامین امنیت غذایی باشد.

نجفی نژاد افزود: تا سال 2050 جمعیت جهان به نه میلیارد نفر می رسد   و تامین امنیت  این افراد چالش عمده ای را پیش روی کشورها قرار داده است  که  در این راه به دنبال برنامه مدونی هستند .

وی اظهار داشت: در کشور ایران هم با توجه به سیاست های افزایش جمعیت و تامین غذای این افراد باید تلاش کنیم تا افق روشنی را برای خود پیش بینی کنیم  چرا که کشاورزی بزرگترین  فعالیت است که انسان می تواند انجام دهد و البته فعالیت های کشاورزی باید به گونه ای باشد که پایدار و ماندگار باشد و همچنین به محیط زیست هم ضربه ای وارد نشود.

کد خبر 2324640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha