۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۶:۱۸

حجت الاسلام میرعمادی:

دعای ابوحمزه ثمالی یک دایره المعارف دینی است/ رمضان ماه ادب و اخلاق

دعای ابوحمزه ثمالی یک دایره المعارف دینی است/ رمضان ماه ادب و اخلاق

خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه دعای ابوحمزه ثمالی یک دایره المعارف دینی است؛ از ماه مبارک رمضان به عنوان ماه ادب و اخلاق نام برد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی در حاشیه خطبه های نماز جمعه خرم آباد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان ایام نورانی برای نزدیکی به خدای متعال و فرصت مناسبی برای تهذیب نفس است، عنوان کرد: رمضان فصل رها کردن شیطان درون و برون و همچنین فرصت مناسبی برای ارزشمند و الهی شدن است.

وی دعای ابوحمزه ثمالی را یکی از دعاهایی دانست که خواندن آن در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است و گفت: این دعا یک دایره المعارف دینی است که مسائل اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی در آن موج می زند و متعلق به امام سجاد بوده که توسط ابوحمزه ثمالی روایت شده است.

خطیب جمعه خرم آباد اظهار داشت: دعای ابوحمزه ثمالی در یک ترسیم کلی دارای سه بخش است که بخش اول آن راجع به توحید است و سپاس جمال و جلال الهی و رفتار خداوند متعال را با بندگان خود بیان می کند و در بخش دوم نیز حالات بندگان خداوند توصیف می شود حالاتی که میان خوف و رجا است.

حجت الاسلام میرعمادی افزود: در بخش سوم دعای ابوحمزه ثمالی درخواست ها و نیازها و راه و رسم بندگی خدای متعال آمده است و این دعا مسائل زیادی را به مسلمانان می آموزد.

وی تصریح کرد: در فقره اول دعای ابوحمزه ثمالی از خداوند سه چیز خواسته شده است، اول اینکه می فرماید خداوندا ما را از عقوبت خود ادب مکن، دوم اینکه خدایا ما را در مسیر مکر الهی قرار نده چرا که ما طاقت مکر تو را نداریم و در بخش سوم آمده است که خدایا راه رسیدن به خیر را به ما نشان بده.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان این مطلب که رمضان ماه ادب و اخلاق است و همچنین مسلمانان در ماه مبارک رمضان بایستی تمرین مودب بودن به ادب الهی کنند اضافه کرد: ادب کردن خداوند دو نوع است یکی از راه لطف و مرحمت که مایه افتخار انسان است و نشان دهنده دوستی خدا با انسان است و دیگری از راه خشم و غضب است که گرفتاری و بدبختی را بدنبال دارد.

حجت الاسلام میرعمادی به چند روایت در مورد ادب کردن خداوند اشاره کرد و گفت: حضرت علی در حدیثی می فرماید خداوند پیامبرش را ادب کرد و پیامبر نیز مرا ادب نمود و من نیز مومنان را ادب می کنم و در جای دیگر می فرمایند هرکس که خداوند او را ادب کند و او مودب به ادب الهی شود به رستگاری همیشگی دست می یابد.

وی ماه رمضان را فرصت مناسبی برای نزدیکی به خداوند دانست و افزود: هرچقدر به خداوند نزدیک شویم به طور قطع خیر الهی شامل حال ما خواهد شد و سعی کنید که از سحرهای ماه مبارک رمضان حداکثر استفاده را بکنید و دعای ابوحمزه ثمالی را بخوانید.

کد خبر 2324897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha