۱۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵

گزارش تصویری - تشریحی/

حاشیه "سیمره" تن پوش سبز و اناری به تن کرد/ چراغی که بالاخره به خانه روا شد

حاشیه "سیمره" تن پوش سبز و اناری به تن کرد/ چراغی که بالاخره به خانه روا شد

کوهدشت - خبرگزاری مهر: پس از پیگیری رسانه ها به ویژه خبرگزاری مهر، بالاخره کشاورزان حاشیه رودخانه سیمره آستین را بالا زدند تا به جای کاشت دیم غلات در کنار این رودخانه پرآب، به کشت صیفی جات و انار اقدام کنند، موضوعی که بالاخره کام اراضی دیم را به آب سیمره شیرین کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این رودخانه پرآب سیمره در محدوده زمین های کشاورزی کوهدشت، پیچ می خورد و می رفت تا بدون استفاده اهالی، خود را به زمین ها و سدهای استان های پایین دست برساند.

این موضوع بارها از سوی خبرگزاری مهر پیگیری شد چرا که کشاورزان حاشیه سیمره هرساله به جای استفاده از آب خروشان این رودخانه و کشت صیفی جات و باغات، یا به کاشت غلات دیم می پرداختند یا زمین های مرغوب خود را به مهاجرانی از اصفهان با مبلغ ناچیزی اجاره می دادند.

کشاورزان حاشیه سیمره آستین همت بالا زدند

اما امسال کشاورزان حاشیه سیمره خود آستین کار را بالا زده تا با استفاده از پمپاژ آب و کاشت صیفی جات زمین ها را سبزپوش هندوانه های راه راهی کنند که با وسعت بسیار کنار این رودخانه خروشان پهن شده اند.

تا چشم کار می کند هندوانه است و مردمی که در حال برداشت محصولی هستند که خود کاشته اند.

در کنار کشت صیفی جات به باغات اندک اناری هم برمی خوری که امید آن دارد درسال های آینده وسعت بیشتر و چشمگیرتری به خود گیرند.

آنچه قابل بررسی است و باید نگاه مسئولان امر را به خود معطوف دارد این که پایین آمدن نرخ هندوانه درست هنگام برداشت محصول در کوهدشت ضربه مهلکی بر سرمایه اولیه کشاورزان این منطقه وارد آورد به گونه ای که بیشتر آنها را با ضررمالی سنگینی روبه روکرد.

ضرری که بیم آن می رود سبب شود تا آنها چون سال های گذشته دامن پُرچین آب سیمره را رها کرده و باز به کشت دیم غلات درچندمتری این رودخانه بپردازند.

کاشت اراضی که روزی اجاره داده می شد

یکی از کشاورزان که در حال برداشت محصول هندوانه است به خبرنگار مهر می گوید: هرسال زمین ها را به اصفهانی ها اجاره می دادیم اما امسال تصمیم گرفتیم خودمان هندوانه بکاریم.

وی ادامه می دهد: متاسفانه از پنج هکتار کاشته شده 30 تن برداشت کرده ام درحالی که می بایست 60 تن برداشت کنم.

این کشاورز اهل روستای "کوری یشت" اولادقباد مدعی است تجربه نداشتیم و کارشناسان دولتی هم نیامدند تا از نظراتشان استفاده کنیم.

او می گوید که با صرف هزینه شخصی و استفاده از نزدیک به هزارمتر لوله آب را از سیمره به زمین های خودرسانده است.

ارزانی هندوانه صیفی کاران را ناامید کرد

جوانی که درحال برداشت محصول است می گوید‌: لیسانس مکانیک دارم اما فکرکردم روی زمین های خودمان هم می توانم کارکنم و چندنفر دیگر را هم مشغول به کار کنم.

وی ادامه می دهد: هفت هکتار کاشت کرده ام و 54 تن هندوانه برداشت کرده ام.

این جوان تحصیل کرده بیان می کند: اصفهانی ها از هورمون رشددهنده استفاده می کردند ما تجربه این کار را نداریم و هندوانه هایمان بازارپسند نیست اما کیفیت بهتری دارند.

وی معتقد است ارزانی نابهنگام هندوانه به وقت برداشت در کوهدشت باعث شده تا نزدیک به 30 میلیون تومان ضررکند و از مسئولان امر می خواهد توجه خود را از آن ها دریغ نکنند.

ایستگاه پمپاژ اولادقبا امسال تکمیل می شود

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که امسال صیفی کاران حاشیه سیمره متضرر شده اند، می گوید: امسال در حاشیه سیمره 750 تن هندوانه کشت شده که میانگین برداشت در هر هکتار آن 50 تن است.

مرتضی ملکی ادامه می دهد: اهالی مناطق زیتون، چم آسین و کُلین از پمپاژی که جهاد کشاورزی تجهیز کرده استفاده می کنند اما مابقی با برداشت آب به وسیله دینام برقی و موتور تلمبه ای و با هزینه شخصی به آبدهی زمین های خود می پردازند.

ملکی بیان می کند: پمپاژ آب منطقه کوره یشت اولادقباد با هزینه مبلغ یک میلیارد و 624 میلیون تومان 85 درصد پیشرفت کار داشته که با هزینه یک میلیارد تومان دیگر تا پایان سال 93 به بهره برداری خواهد رسید.

وی یادآور می شود: با پایان کار این ایستگاه کشاورزان منطقه می توانند از آب آن برای کشت صیفی جات و باغات خود استفاده کنند.

بنابر این گزارش رودخانه سیمره از گاماسیاب سرچشمه گرفته و با ورود به لرستان و روستاهای شرقی کوهدشت، خط مرزی میان این استان با کرمانشاه و ایلام را به وجود می آورد.

وجود 10 سال خشکسالی و نبود بارش، سیمره را به رودخانه ای کم عمق تبدیل کرده بود و درصورت ادامه  خشکسالی ها پیش بینی می شد این رودخانه چون سرچشمه ها و رودهای کوچک اطرافش کم کم به مرگ حتمی دچار شود.

اما بارش های پی درپی امسال در رگ بی رمق سیمره جاری شد تا این رودخانه چون سال های گذشته جان بگیرد.

امسال برخلاف سال های گذشته که کشاورزان اطراف این رودخانه در کنار جریان آن به کشت جو و گندم دیم می پرداختند یا زمین های حاصلخیز خود را به مهاجرانی از اصفهان با مبلغ ناچیزی اجاره می دادند، حالا دیگر برخی کشاورزان با کارگذاشتن موتورهای انتقال آب، زمین های اطراف و حتی دوردست سیمره را به کشت هندوانه و خیار اختصاص داده اند.

کد خبر 2325043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha