۱۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۰۰

توحیدی:

مطالبات معوق بانک‌ها 82 هزار میلیارد تومان است

مطالبات معوق بانک‌ها 82 هزار میلیارد تومان است

کرمان - خبرگزاری مهر: فرماندار کرمان مطالبات معوق بانک‌ها را 82 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: وصول مطالبات معوق بانک‌ها خواهد توانست تاثیر خوب و مثبتی در کسب و کار و توسعه کشور داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی توحیدی در جلسه ای که با حضور مدیران شعب بانکها و صندوق های مالی و اعتباری، به منظور بررسی راهکارهای عملی برای وصول معوقات بانک‌ها تشکیل شده بود، گفت: منابع دولتها، ملتها و جوامع محدود است باید مدیریت شوند تا بهترین بهره وری و بهینه ترین نتیجه بدست آید.

وی افزود: منابع خوبی در کشور وجود دارد و سرمایه های مناسبی هم در اختیار مردم است و خطوط اعتباری خوبی هم از جانب دولت برای عمران و آبادانی کشور تامین شده است . که اگر این منابع به خوبی مدیریت شوند نتایج و تاثیرات بسیار مطلوبی به دنبال خواهد داشت ولی اگر یک جا رسوب کنند باعث بروز مشکلات، فساد و گرفتاری می شود .

توحیدی اضافه کرد: هنر مدیران این است که بتوانند چرخه پولی بین دولت، بانکها، مراکز تولیدی و خصوصی را به خوبی و سلامتی طراحی و اجرا کنند.

وی ادامه داد: از طریق منابع دولتی و یا منابع بانکی تاکنون پروژه های خوبی انجام شده، مسکن مهر، بهسازی مسکن روستایی، پروژه های شهرک های صنعتی، تغییر سیستم مزارع کشاورزی، راه اندازی دامداری و دامپروری و مرغداریها از جمله این طرح ها به شمار می روند .

فرماندار کرمان با اشاره به مطالبات زیاد بانکها تصریح کرد: 82 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانکها است رقم بسیار بالاست، این تقریبا پولی است که در چند سال قبل پایه پولی و کل دارایی کشور را تشکیل می داد.

وی ضمن تاکید بر لزوم اصلاح این روند افزود : حال اگر مشخص شود که مبلغ زیادی از این پول تنها در دست چند نفر است نادرست بودن این وضعیت بیشتر نمایان می شود .

توحیدی گفت: مطالبات معوق بانکی در صورت وصول خواهد توانست تاثیر بسیار مثبتی در کسب و کار توسعه کشور داشته باشد لذا باید همت مسئولین در بازگرداندن این مبلغ جدی باشد.

هزار و 582 میلیارد تومان مطالبات معوق بانکها در استان کرمان

رئیس کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان گفت: مبلغ هزار و 582 میلیارد تومان از این مطالبات مربوط به استان کرمان است که در صورت بازگشتن به چرخه بانکی، می تواند اشتغال مناسبی ایجاد کند.

وی اظهار داشت: اگر همین روند پیش برود باید شاهد ورشکستگی بانکها و صندوقهای مالی و اعتباری باشیم لذا اهتمام جدی مسئولین مدیریتی شهرستان گرفتن این مطالبات معوق در چارچوبه قانون است.

توحیدی خواستار همکاری دستگاه هایی شد که افرادی را برای دریافت تسهیلات به بانکها معرفی می کنند و در این رابطه یادآور شد: اداراتی مانند مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن تجارت، تعاون کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی و غیره باید با شناخت بیشتری متقاضیان را به بانکها معرفی کنند و در صورت عدم بازگرداندن بدهی همکاری لازم را با بانکها به منظور وصول مطالباتشان انجام دهند.

لزوم ارائه لیست بدهکاران بانک ها

وی اظهار داشت: مدیران بانکها لیست کاملی از بدهکاران را ارائه دهند تا با توجه به وثیقه های بانکی و نیز میزان بدهی آنها تصمیم لازم در خصوص نحوه بازپس گیری بدهی آنها اتخاذ شود.

در ادامه نماینده بانک صادرات مطالبات وصول نشده را یک بیماری اقتصادی دانست و افزود: مطالبات به دو دسته ریز و درشت تقسیم می شوند، مطالبات ریز یا خرد که حجم کار زیاد روی پرسنل بانکها تحمیل می کنند و بیشتر مطالبات بانکی را تشکیل می دهند و هزینه های حقوقی مستتر در مسیر وصول آنها بیش از اصل بدهی آنها می شود.

وی گفت: در خصوص وامهای درشت یا کلان هم با وجود وثیقه و پشتوانه محکم امکان وصول برخی از آنها مهیا نیست زیرا به عنوان مثال وام گیرنده واردکننده ای است که به دلیل برخی مشکلات قانونی وارداتش با تاخیر صورت می گیرد لذا درحال حاضر قادر به پرداخت اقساط نمی باشد و این مسیر به صورت زنجیره وار سبب کندی یا فلج شدن اقتصاد کشور خواهد شد.

محمدی نماینده بانک مسکن هم عنوان کرد: مبلغ دو هزار و 500 میلیارد ریال از معوقات مربوط به بانک مسکن است که از این مقدار مبلغ دو هزار 2000 میلیارد ریال آن مربوط به تسهیلات مسکن مهر و مسکن روستایی است .

مدیر امور شعب بانک کشاورزی هم گفت : در زمینه مطالبات بانکی باید در دو بخش کار شود یکی بحث پیشگیری از افزایش معوقات و دیگری وصول مطالبات بانکی است.

جهان نجاتی یادآور شد: کسی که برای دریافت تسهیلات معرفی می شود باید خارج از مباحث احساسی اعتبار سنجی و شناسایی شود و به صورت کارشناسی تسهیلات در اختیارش قرار گیرد.

وی ادامه داد: در معوقات استان کرمان مبالغ خیلی کلان وجود ندارد بزرگترین بدهکار استان مبلغ 125 میلیارد تومان بدهی دارد و تقریبا اکثر مطالبات را مبالغ خرد تشکیل می دهد.

نجاتی افزود: مطالبات بانکی سه دسته اند؛ دسته اول مطالبات خاص دوران بحران مانند زلزله که قسمت عمده ای از مطالبات بانکی را تشکیل می دهند. دسته دوم، مطالبات تکلیفی هستند که از طرف مدیران به بانکها معرفی می شوند و بخش آخر مطالبات عادی بانکی است که به مشتریانی واگذار شده که توسط خود بانکها انتخاب شده اند و کمترین مشکل در این بخش است .

رئیس شعبه مرکزی بانک ملی یکی از دلایل بالا رفتن معوقات بانکی را عدم پرداخت مطالبات شرکتهای پیمانکاری توسط دولت دانست و افزود: این مطالبات مبالغ کلانی را تشکیل می دهند متعاقب آن، شرکتها هم قادر به بازپرداخت تسهیلات اخذ شده از بانکها نیستند.

شهابی نژاد گفت: متاسفانه مطالبات خرد به دلیل کم بودن، توسط سیستم قضایی جدی گرفته نمی شوند.

نماینده بانک تجارت هم بیان کرد: بانکها مطابق قانون باید وثایق اعتباری محکمی از وام گیرنده دریافت کنند اما طبق قانون می توان اراضی منابع طبیعی یا شهرک صنعتی را به عنوان وثیقه پذیرفت که همین امر ایجاد مشکلات فراوانی برای بانکها میکند چرا که این وثایق ارزشی ندارند .

موحدی نیا خواستار همکاری نیروی انتظامی در زمینه وصول مطالبات بانکی شد.

نماینده اداره ثبت اسناد کرمان هم تعداد پرسنل اجرای ثبت را ناکافی دانست و افزود: این تعداد افراد محدود جوابگوی 42 بانک و صندوق مالی و اعتباری نیست لذا پیگیری تمامی معوقات از عهده پرسنل اجرای ثبت خارج است.

مریم شاه محمدی کل مبلغی که در سال 92 وصول شده است را 170 میلیارد تومان بیان کرد.

کد خبر 2326873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha