۱۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۷:۰۶

حجت الاسلام صالح:

سقوط معنوی انسان تدریجی است

سقوط معنوی انسان تدریجی است

قم - خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی با اشاره به راه‌های به انحراف کشیده شدن انسان گفت: سقوط معنوی انسان امری تدریجی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح بعد از ظهر دوشنبه در جلسه اخلاق در موسسه بنت الهدی با اشاره به مفهوم دار بودن تمامی حرکات انسان در نماز در مورد سجده اظهار داشت: در هر سجده پیامی وجود دارد و آن این است که در مقابل هرکسی نباید سجده کرد بلکه فقط و فقط بایستی در برابر خدای متعال سجده کنیم.

وی ادامه داد: خداوند انسان را آزاد آفریده است کما اینکه امام حسین(ع) نیز همین مطلب را به ما فهمانده است و به ما آموخت که تحقیر را قبول نکنیم و زیر بار ظلم نرویم.

استاد اخلاق حوزه در ادامه سخنان خود به راه‌های ایجاد انحراف در انسان اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از راه‌های نفوذ شیطان جلب اعتماد است. شیطان با قسم دروغی که خورد آدم و حوا را فریب داد و واقعیت را وارونه جلوه داد و با‌‌ همان قسم جلب اعتماد کرد.

وی روش دیگر شیطان را ادعای خیر خواهی دانست و تصریح کرد: ظاهرسازی و ادعای خیرخواهی روش دیگر شیطان برای اغوا است که انسان را به ورطه سقوط سوق می‌دهد.

حجت الاسلام صالح، وسوسه را راه دیگر شیطان دانست و گفت: شیطان انسان را از راه‌هایی چون شهوت، مقام و... وسوسه می‌کند کما اینکه در مورد حضرت آدم طبق آیات او را با زندگی ابدی و ملک شدن وسوسه کرده است.

وی لغزش انسان را گام به گام دانست و تصریح کرد: انسان یک باره آلوده نمی‌شود بلکه سقوط انسان تدریجی است و در کنار وسوسه و کید شیطان باز هم این خود انسان عامل مختار در انجام گناه و لغزش است.

معاون فرهنگی - تربیتی جامعه المصطفی در پایان با اشاره به داستان هبوط حضرت آدم (ع) آن را اثر وضعی عمل آنها دانست و تاکید کرد: خدای متعال توبه آدم را پذیرفت اما هر عملی یک اثر وضعی دارد مثل اینکه کسی سم بخورد و بعد می‌میرد چون اثر وضعی سم این است که کشنده است. لذا آدم پس از آن ترک اولی هبوط کرد.
 

کد خبر 2327077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha