۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۲

مهر گزارش می دهد/

وجود چشمه های آب گرم گوگردی در بام ایران/ سرمایه ای که در کنار ظرفیت های بی نظیر گردشگری منطقه هدر می رود

وجود چشمه های آب گرم گوگردی در بام ایران/ سرمایه ای که در کنار ظرفیت های بی نظیر گردشگری منطقه هدر می رود

شهرکرد - خبرگزاری مهر: استان چهارمحال و بختیاری دارای چشمه ای آبگرم معدنی گوگردی است، اما به واسطه بی توجهی مسئولان و عدم سرمایه گذاری، مردم استان های جنوب کشور از جمله مردم خود استان چهارمحال و بختیاری کیلومترها راه برای رسیدن به چشمه های معدنی دیگر مانند چشمه معدنی سرعین در اردبیل طی می کنند تا بتوانند از خواص درمانی این چشمه ها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری استانی روستایی است و با وسعت کم خود روستاهای بسیاری را در خود گنجانده است. این استان دارای بیش از 850 روستای کوچک و بزرگ است که هر کدام از این روستاها دارای ویژگی های منحصر به فردی است که اگر به صورت شایسته مورد توجه قرار گیرد باعث رشد و توسعه روستا قرار می گیرد.

روستای معدن روستایی با چشم انداز طبیعی بسیار زیبا در استان چهارمحال و بختیاری است که دارای چشمه های معدنی گوگردی است.

روستای زیبای معدن از توابع بخش ناغان و شهرستان کیار ودهستان مشایخ است. این روستا در فاصله 135 کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار گرفته است و از شمال و جنوب به کوهستان متصل است.

روستای معدن از غرب به روستای کل کله و از شرق به کوهستان متصل است. این روستا در شمار روستاهای کوهستانی بشمار می رود و از سه طرف به کوهستان متصل است و دارای چشمه های متعدد با کانی های فراوان است.

وجود گوگرد در چشمه های این روستا باعث ایجاد بوی گوگرد در اطراف چشمه ها شده است.

روستای معدن یکی از روستاهای پر جاذبه استان چهارمحال و بختیاری است که دارای جاذبه های گردشگری بسیاری از جمله رودخانه، چشمه های آب گرم گوگردی، جنگل های بلوط، بافت تاریخی و... است که موجب شده مسافران بسیاری در فصول مختلف سال راهی این روستا شود.

این روستا یکی از روستاهای کمتر توسعه یافته چهارمحال و بختیاری است، این در حالیست که این روستا دارای چشمه های گوگردی در کنار طبیعت بی نظیر است اما تاکنون توجه ای به این چشمه ها نشده است و آب این چشمه ها بی استفاده وارد رودخانه کارون می شود واین پتانسیل و ظرفیت خدادادی بی استفاده از منطقه خارج می شود.

این چشمه های پر آب معدنی گوگردی در کنار روستای معدن قرار دارد که متاسفانه آب این دو چشمه بزرگ بدون استفاده وارد رودخانه می شود و هدر می رود، در حالی که می توانست با سرمایه گذاری و ایجاد استخر های آب و معرفی منطقه زمینه ورود مسافران بسیاری را از جمله بیماران را به منطقه فراهم کرد و این مهم می توانست نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کند.

هم اکنون آب این دو چشمه بزرگ بدون استفاده وارد رودخانه می شود واین سرمایه بزرگ از بین می رود و اهالی روستای معدن نیز با کمترین درآمد ها زندگی می کنند.

بسیاری از مردم و بیماران استانهای جنوب کشور از جمله خود استان چهارمحال و بختیاری کیلومتر ها راه را طی می کنند تا به چشمه های معدنی کشور از جمله سرعین در استان اردبیل برسند و بتوانند از ظرفیت آب معدنی این چشمه استفاده کنند، این در حالیست که استان چهارمحال و بختیاری در روستای معدن دارای چشمه معدنی گوگرد با طبیعت زیباتر است، اما به واسطه بی توجهی این سرمایه ها هدر می روند و گرد محرومیت همچنان بر روی روستاهای این منطقه وجود دارد.

هیچ چشمه گوگردی کشور ظرفیت های گردشگری منطقه چشمه های گوگردی معدن را ندارد

بخشدار ناغان در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: روستای معدن یکی از روستاهای کمتر توسعه یافته بخش ناغان است که دارای چشمه های آبگرم گوگردی بی نظیر است.

محمد کهرانی ادامه داد: چشمه های گوگردی این منطقه در کنار طبیعت بسیار زیبایی از جمله رودخانه کارون، آبشار دره عشق و جنگل های بلوط و روستاهای تاریخی قرار دارد که به جرات می توان گفت هیچ چشمه گوگردی کشور این ظرفیت های گردشگری را ندارد.

وی بیان داشت: تاکنون به این چشمه های بی توجهی شده است و تلاش برای سرمایه گذاری و توسعه و استفاده از آب این چشمه ها نشده است.

کهرانی تاکید کرد: اگر در این خصوص سرمایه گذاری شود، تحول عظیمی در این منطقه رخ می دهد و با توجه به داشتن ظرفیت های گردشگری بالا در این منطقه، مسافران بسیار زیادی وارد منطقه می شوند و دیگر بخش های سرمایه گذاری نیز مانند ساخت هتل و اقامتگاه نیز در منطقه مورد توجه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مردم این منطقه از کم درآمد ترین مردم مناطق استان چهارمحال و بختیاری هستند که باید برای افزایش درآمد مردم این منطقه سرمایه گذاری شود.

وی تاکید کرد: در این منطقه ظرفیت های گردشگری بالایی مانند رودخانه، کوهستان های زیبا، باغات یکپارچه انار، آبشار های فراوان، جنگل های بلوط وجود دارد و همچنین زمینه رفتینگ نیز در رودخانه فراهم است.

چشمه گوگردی از پتانسیل های مهم منطقه است

کارشناس اکوتوریسم و طبیعت گردی اداره کل میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص به خبرنگار مهر، تاکید کرد: یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان چهارمحال و بختیاری دره عشق است که دارای ظرفیت های گردشگری بالایی مانند چشمه های معدنیريال جنگل، باغات میوه، رودخانه، شالیزارهای حاشیه رودخانه  و ابشار های زیبا است.

مرتضی محمدیان تاکید کرد: در فصل بهار زیبایی منطقه چندین برابر می شود و آبشار های فصلی بسیاری در منطقه ایجاد می شود وزیبایی خارق العاده ای به منطقه بخشد.

وی بیان داشت: روستاهای تاریخی از جمله روستای معدن از ظرفیت های دیگر منطقه است که می تواند زمینه روستا گردی در منطقه را فراهم می کند.

وی اذعان داشت: چشمه گوگردی از پتانسیل های مهم منطقه است که باید مورد توجه قرار گیرد و در مسیر توسعه و معرفی قرار گیرند.

......................

گزارش و عکس از سید محمد رضا موسوی

کد خبر 2329584

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha