۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۹:۱۳

زارع مطرح کرد:

جنبه های زیست محیطی و اکولوژی در طرح پیشنهادی احیای باغ سیب لحاظ نشده است

جنبه های زیست محیطی و اکولوژی در طرح پیشنهادی احیای باغ سیب لحاظ نشده است

کرج - خبرگزاری مهر: مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز کرج با اشاره به اینکه طرح پیشنهادی شرکت کشت و صنعت شهید مطهری پیرامون احیای باغ سیب مهر شهر کرج دارای نواقصی است، اعلام کرد: کاربرد اکولوژی این باغ در کلانشهر کرج از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید جنبه های زیست محیطی در آن لحاظ شود. 

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از ظهر شنبه نشست مشترک با حضور کارشناسان و اساتید حوزه کشاورزی و فضای سبز با محوریت رسیدگی به وضعیت باغ سیب مهر شهر کرج و همچنین بررسی طرح پیشنهادی شرکت کشت و صنعت مطهری برای احیای باغ سیب در سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج برگزار شد.
 
عباس زارع با اشاره به این موضوع که باید در این طرح پیشنهادی کاربرد اکولوژیکی مورد توجه قرار گیرد، با بیان این مطلب اظهار داشت: تدوین طرح احیای باغ سیب از سوی شرکت کشت و صنعت مطهری نوید افزایش توجه به باغ سیب به عنوان سرمایه کلانشهر کرج، است ولی در ادامه باید تمامی جزئیات بهسازی و احیای این سرمایه کلان توسطکارشناسان مربوطه مورد ارزیابی قرار بگیرد.
 
زارع در ادامه خاطرنشان کرد: باید جنبه های زیست محیطی و همچنین پلاک گذاری درختانی که در این باغ کاشته می شوند به دقت انجام شود چرا که در این زمینه باید شناسنامه برای درختان تهیه و موقعیت مکانی و مشخصات ظاهری آنها ثبت شود.
 
احیای باغ سیب مهر شهر کرج کمک شایانی در کاهش آلودگی هوا دارد
 
این مسئول با اشاره به اینکه باغ سیب نیازمند گونه های مقاوم است که باید در زمان کاشت درختان، از سوی شرکت مربوطه مورد توجه قرار گیرد، گفت: طرح ارائه شده از سوی شرکت کشت و صنعت مطهری دارای معایب و مشکلات است که در حوزه تخصصی باید رفع شود و مسئولان این شرکت باید با بازبینی و رفع مشکلات فعلی طرح، هرچه سریعتر نسبت به احیای باغ و بازکاشت درختان در قطعه های مختلف اقدام کنند.
 
مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج با توجه به کاربری باغ سیب در طرح تفصیلی به صورت فضای سبز، گفت: کاربرد اکولوژیکی این باغ مهمترین ویژگی این باغ است که در این طرح به این مهم اشاره ای نشده و همچنین ارزیابی زیست محیطی در طرح وجود ندارد و در واقع یکی از ایرادات پایه این طرح این است که باید یک اکولوژیست در کنار تیم طراحی وجود داشته باشد.
 
این مسئول گفت: برای احیای باغ سیب مهرشهر، مسئولان نباید صرفا به مباحث اقتصادی توجه کنند چون این باغ سرمایه ملی و متعلق به همه شهروندان است و هدف مدیران شهری از احیای این باغ کمک کاهش آلودگی هوای شهر و رویکرد اکولوژیکی آن است.
 
 
در ادامه این نشست عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان این مطلب تصریح کرد: کوتاهی در قبال چنین سرمایه ملی که میراثی برای آیندگان است پذیرفتنی نیست چرا که سلامت نسل آینده را تضمین می کند.
 
بهنام محمودی در ادامه با اشاره به وجود ساخت و سازها، د محیط های شهری گفت: فضاهای سبز در شهرها به واسطه ساخت و سازها در حال از میان رفتن است به همین علت مسئولان باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند تا فضاهای سبز از میان نرود.
 
طرح ارائه شده از سوی شرکت کشت و صنعت شهید مطهری شفاف نیست
 
عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به گذشته باغشهری کرج گفت: باغ سیب مهرشهر ریه تنفسی این کلانشهر است و باید روز به روز گسترش یابد نه اینکه از سوی برخی افراد درختان آن قطع شود.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر رئیس و اعضای پارلمان شهری کرج اهتمام ویژه ای برای حفظ باغ سیب و برخورد با متخلفان در حوزه قطع اشجار و تخریب فضای سبز عمومی دارند و به طور قطع با سوءاستفاده کنندگان در این زمینه برخورد خواهند کرد.
 
همچنین در بخشی از این نشست دیگر عضو شورای شهر کرج و نماینده شورا در کمیسیون ماده 7 اعلام کرد: در حال حاضر منطقه مهرشهر دارای عرصه های فضای سبز مطلوبی است که باید از این سرمایه های خدادادی نهایت استفاده و بهره را برد.
 
 
فاطمه آجرلو با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر نماینده و منتخب مردم هستند، افزود: تمامی مسائل و جزئیات قطع درختان در باغ سیب مهرشهر توسط اعضای شورای شهر بررسی شده و در حال بررسی است و امید می رود که چنین اتفاقی در شهر تکرار نشود.
 
وی در پایان یادآور شد: طرح ارائه شده از سوی شرکت مطهری از شفافیت کافی برخوردار نبوده و باید با برگزاری جلسات کارشناسی این مهم مورد بررسی قرار گیرد.
 
گفتنی است؛ در روزهای ابتدای سال جاری 2 هزار اصله درخت باغ سیب مهر شهر کرج توسط شرکت کشت و صنعت شهید مطهری وابسته به بنیاد مستضعفان به بهانه احیا بریده شد و اقدام این شرکت خشم دوستداران طبیعت را در البرز برانگیخت به طوری که مردم برای اعتراض به این اقدام در مقابل باغ سیب مهر شهر کرج اعتراض کردند.

 

کد خبر 2330139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha