به گزارش خبرنگار مهر، ابراهيم پورحسينفر بعد از ظهر شنبه در كارگاه تدبر در قرآن ويژه اعضاي جهاددانشگاهي واحد استان اردبيل تصريح كرد: خداوند در قرآن دعوت انسان به علم را اساس هدايت وي قرار داده است.
وی معيار خداوند در انتخاب خليفه الله را علم و آگاهي عنوان کرد و ادامه داد: معيار خداوند در انتخاب خليفه الله عبادت و تقدس نبود، چرا كه ملائكه سزاوارتر بودند، در اين انتخاب معيار علم و آگاهي بود چرا كه خداوند در اين داستان به علم و آگاهي تاكيد ميكند.
معاون فرهنگي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه محقق اردبيلي ادامه داد: يكي از معروفترين داستانهاي قرآني در سوره "بقره" داستان خلقت آدم و امتناع شيطان از سجده در برابر آدم و دليلآوري خداوند براي خلقت انسان در مقابل ملائكه است.
وي با اشاره به داستان خلقت انسان در قرآن تصريح كرد: خليفه يعني خلف خداوند و آثار خدا در روي زمين است و اين در حالي است كه در خلقت انسان ملائك با خدواند مخالف بودند و خداوند در مقابل مخالفت فرشتگان مي فرمايد: "آن چيزي كه من ميدانم شما نميدانيد" و بعد به انسان همه اسماء را آموخت و او را خليفه خود قرار داد.
پورحسينفر افزود: خداوند به آدم علم اسرار آفرینش را آموخت تا از اسرار معنوی و مادی آنها آگاه شود تمام موجودات را بشناسد و نام همه را بداند و حتی از خواص آن مطلع باشد، استعداد نامگذاری اشیاء را به او ارزانی داشت تا بتواند اشیاء را نامگذاری كند.
وي متذکر شد: زماني انسان شايسته خلافت الهي ميشود كه متعلم، معلمي مثل خداوند شود و آگاهياش را بيفزايد و در فقدان آگاهي شايستگي براي خليفه الهي نيست.
كارشناس ارشد فلسفه با بيان اينكه آگاهي انسان وقتي موجد و آبستن ايمان باشد مورد عنايت حضرت خداوند قرار می گیرد، عنوان كرد: تأكيد اسلام و قرآن بر اهميت آگاهي و علم بی پایان است به نحوي كه شركت در جهاد با آن عظمت اش استثنايي دارد و بر همه واجب نيست كه فرموده است زنها نروند جهاد اما وقتي پاي علم در ميان است ميفرمايد طلب علم واجب است هم بر زن و هم بر مرد و اگر روزه در پيري واجب نيست، اما علم از گهواره تا گور واجب است و علم دورترين تمدن نيز مورد نياز انسان است.
وی با ابراز اميدواري از اينكه مردم همچنان كه به عالم احترام ميگذارند به علم هم احترام بگذارند، ادامه داد: علم مطلوب اسلام علمي است كه از منشأ استدلال بجوشد و ميوه ايمان بدهد و ما بايد از سرمنشأ آگاهي شروع كرده و استدلال كنيم.
پورحسينفر با تاکید بر اينكه آگاهي ميتواند منتهي به ايمان شود، تصريح كرد: حضرت امام صادق ميفرمايد: "علم آگاهي است كه خدا در قلب هر كدام از بندگانش كه بخواهد اين آگاهي را مي افكند. علم بدون ايمان علم نيست و آگاهي است" و از اين رو در اسلام در جاي جاي قرآن دعوت به علم را اساس هدايت انسان قرار داده است.
نظر شما