۲۲ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۰

روزبه:

زنگ خطر مهاجرت نخبگان در استان قزوین به صدا درآمده است

زنگ خطر مهاجرت نخبگان در استان قزوین به صدا درآمده است

قزوین- خبرگزاری مهر: استاندار قزوین گفت: زنگ خطر مهاجرت نخبگان در شهرها و روستاهای استان به صدا درآمده و تا مناطق ما از این چهره های تاثیرگذار خالی نشده باید تدبیر کرده و بری جذب آنها ظرفیت سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی روزبه در کارگروه پژوهش و فنآوری و تحول اداری که شنبه شب با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فنآوری ریاست جمهوری، در استانداری برگزار شد اظهارداشت: قزوین باداشتن موقعیت صنعتی و کشاورزی و دانشگاههای مطرح و 140 هزار دانشجو جایگاه شاخصی دارد اما با همه ظرفیتها نتوانسته ایم نیازهای خود را برآورده کرده و مشکلاتمان را در داخل استان حل کنیم.

وی افزود: امروز که مشکل کم آبی در استان جدی است به جای تدبیر، روضه خوانی می کنیم و راندمان آب کمتر از 30 درصد است و با این همه تهدید و بحران هنوز بد مصرف می کنیم و علم و فنآوری به کمک ما نیامده تا این مسائل را برطرف کنیم.

استاندار قزوین تصریح کرد: در 500 هزار هکتار دشت قزوین فقط پنج درصد آبیاری تحت فشار اجرا شده که باید تکلیف خود را روشن کنیم و با اصلاح روش های موجود به فکر چاره باشیم.

روزبه یادآورشد: وابستگی به نفت و واردات ما را از تدبیر دور کرده و هنوز صنایع خود را با واردات تهدید می کنیم و در حالی که تولیدات صنعتی ما در انبارها روی دست صنعتگر مانده واردات ادامه دارد و دیگر تولید ملی و دانش بومی معنا ندارد و ارنباط صنعت با دانشگاه هم جدی نمی شود.

وی گفت: نباید فقط روایت گر مشکل باشیم بلکه از نقطه ای لازم است کار را آغاز کنیم و به این وضعیت پایان دهیم و با تمرکززدایی و دادن اختیار به استانها تصمیم درستی اتحاذ کنیم.

استاندار تصریح کرد: لازم است بررسی شود تحقیقات تا چه میزان تاثیرگذار است و چقدر باید تجاری سازی کنیم تا به اشتغال و تولید محصول و ایجاد درآمد منجر شود که برای این کارها بستر لازم فراهم شده و در استان هم شرایط مهیاست.

روزبه گفت: قزوین قطب تولید فندق، انگور و زغال اخته و دهها محصول شاخص دیگر است اما هنوزبا 100 سال گذشته در این حوزه هیچ تفاوتی نداریم و رتبه های تولیدی به جای آنکه سکوی پرتاب ما باشد عامل سقوط ما شده لذا نگاه ما باید این باشد که فنآوری چه تحولی در این حوزه ایجاد کرده و خواهد کرد و تکنولوژی چه تاثیری در رونق اقتصادی منطقه دارد.

اراضی استان را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهیم

استاندار بیان کرد: موقعیت خوب طبیعی و داشتن اراضی مناسب کشاورزی موجب شده بسیاری از این سرمایه ها را در اختیار صنعت قزار دهیم اما باید آن را حفظ کنیم و در آینده این زمین ها در اختیار شرکت های دانش بنیان باشد و به دانشجویان و نخبگان واگذار شود تا به توسعه، اشتغال و درآمدزایی کمک شود.

زنگ خطر مهاجرت نخبگان به صدا درآمده است

وی افزود: ما نگران مهاجرت نخبگان از شهرها و روستاها و نیز از استان و کشور به آنسوی مرزها هستیم و اگر امروز تدبیر نکنیم مناطق ما از نخبگان خالی خواهد شد لذا لازم است با ظرفیت سازی در مناطق برای نخبگان زمینه جذب آنها را در استان و منطقه فراهم کنیم.

روزبه تصریح کرد: زنگ خطر مهاجرت نخبگان و اساتید در استان به صدا درآمده لذا باید بستر زندگی مطلوب برای این افراد در استان بخوبی فراهم شود و قزوین این آمادگی را داردتا پایلوت طرحهای مهم در کشور باشد.

در ادامه این کارگروه نمایندگان شرکتهای دانش بنیان و نخبگان استان دیدگاههای خود را مطرح کردند.

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، اشتغال دانش آموختگان، بازنگری درروند کاری فعالیت نخبگان و تسهیل در امور، استفاده از نخبگان در هیئت علمی استانهای محل سکونت، جلوگیری از مهاجرت نخبگان، حمایت از مراکز رشد و تحقیقات کشاورزی، ایجاد بانک های اختصاصی در محصولات های تک، توجه به دانش آموزان نخبه، حمایت از تیزهوشان، تامین اعتبار پژوهش سراها، آزماشگاه مدارس و حوزه علوم انسانی، از مسائل مهمی بود که توسط نخبگان و پژوهشگران قزوین در این جلسه با معاون علمی و فنآوری ریاست جمهور مطرح شد.

کد خبر 2330281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha