۲۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۱

شیخ زین الدین با مهر مطرح کرد:

شرکت های دانش بنیان ظرفیت تامین نیاز داخلی و صادرات بالایی دارند

شرکت های دانش بنیان ظرفیت تامین نیاز داخلی و صادرات بالایی دارند

قزوین- خبرگزاری مهر: معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری گفت: شرکت های دانش بنیان ضمن تامین بازار داخلی تا میزان حداقل یک هزار میلیارد تومان می توانند در بخش صادرات دانش فنی نیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهند.

محمود شیخ زین الدین در حاشیه سفر یک روزه معاون علمی و فنآوری ریاست جمهوری به استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در حال حاضر حدود 80 میلیارد تومان واردات در بخش های مختلف داریم که بخش بزرگی از آن می تواند توسط محصولات شرکت های دانش بنیان تامین شود.

وی افزود: ما مسئولان وظیفه داریم با برنامه ریزی و بستر سازی به گونه ای عمل کنیم تا بخش زیادی از نیازهایمان را در داخل تامین کنیم و پاسخگو باشیم که این کار مستلزم شناسایی توانمندی های همه جانبه شرکتهای داخلی است.

بدنبال بازاریابی برای تولیدات و محصولات شرکت های دانش بنیان هستیم

زین الدین بیان کرد: بدنبال بازاریابی برای تولیدات و محصولات شرکت های دانش بنیان هستیم و معتقدیم بازارهای داخلی بسیار بزرگ است و خیلی از نیازها را می توانیم خودمان تامین کنیم و به خارج وابسته نباشیم.

این مسئول یادآورشد: البته شرکتهای دانش بنیان هم لازم است تلاش کنند جنبه کسب و کار و تجاری سازی را در خود تقویت کنند زیرا گاهی از نظر فنی قدرت لازم را دارند اما در فروش ضعیف هستند و این جنبه را پیدا نکرده اند که در خدمات پس از فروش و فاینانس کردن مشتری باید بیشتر تلاش شود.

این مسئول یادآورشد: صندوق نوآوری و شکوفایی در صدد است در این حوزه اقدام کند که تاکنون فعالیت های خوبی صورت گرفته اما باید نیازهای خود را حتی الامکان در داخل رفع کنیم.

صادرات محصولات دانش بنیان را جدی بگیریم

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری گفت: هر چند برآورد دقیقی در حوزه های علم و فناوری از میزان بازار داخلی نداریم اما آنچه مسلم است درصد کمی است. توان خوبی در دانشگاهها داریم اما هزینه عملیاتی شدن آن سنگین است که در حوزه اقتصاد باید پیگیر باشیم.

این مسئول بیان کرد: معتقدیم حل  مسئله اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی را فقط راه حلش را در حوزه علم و فناوری نباید جستجو کرد بلکه مشکل در حوزه کلان اقتصاد کشور است که باید راهکار پیدا شود و نظرات ما معطوف شود که تقاضا برای محصولات علم و فناوری داشته باشیم.

زین الدین تصریح کرد: یکی از موانع تجاری سازی بازار فروش است اما متاسفانه برای ما راحت تر بوده که واردات کالا داشته باشیم و استانداردهای خارجی را بهتر می پذیریم ولی استاندارد داخلی گاهی نداریم و خریدار داخلی ریسک کمتری می کند برای تهیه محصول ایرانی در خیلی موارد به طور سنتی راحت هستیم که در این راه تحریم هم کمک کرد و تشدید شد ولی باید مسیری را برویم که اگر تحریم هم نبود مسائل را حل کنیم.

تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری اظهارداشت: مسئله وام و وتسهیلات و رابطه صنعت و دانشگاه بخشی از کاری است که در راستای حمایت از نخبگان و شرکت های دانش بنیان صورت گرفته که همچنین یک سبد از تسهیلات مختلف آماده شده که به شرکت های دانش بنیان داده می شود.

وی افزود: علاوه بر آن با همکاری دانشگاه، کار فرهنگی جدیدی شروع کرده ایم که پنج درصد فروش شرکت های دانش بنیان را به دانشگاه جایزه می دهیم تا اگر یک عضو هیئت علمی کار تجاری سازی کرد سرش را با افتخار بلند کند و متهم نشود که کار علمی را می فروشد و نکته دوم این که ارزش کار تجاری سازی و سهم دانشگاه هم مشخص شود.

شیخ زین الدین یادآورشد: گاهی دانشگاه احساس می کند که محصول ارائه شده 70 تا 80 درصد کار است لذا سرمایه گذار اقبالی ندارد اما بعد از این که محصول در دانشگاه آماده شد باید مسیری طولانی طی کند تا به مصرف کننده و بازار برسد که اگر این واقعیت را دانشگاهها بپذیرند اقبال سرمایه گذاران بیشتر می شود.

این مسئول بیان کرد: در نمایشگاه تجهیزات داخلی و آزمایشگاهی حدود 730 میلیارد تومان فروش داشتیم که پیش فاکتور صادر شده که بیانگر بازار یک هزار میلیارد تومانی است که رقم قابل توجهی محسوب می شود و این موضوع با قدرت ادامه دارد.

وی گفت: در مدیریت نظارت راهبردی ریاست جمهوری قول مساعد داده اند تا ردیف مناسبی را برای این کار برای سال آینده پیش بینی کنند و امسال هم یک کار غیر منتظره صورت گرفت حمایت 40 میلیارد تومانی که می تواند 100 میلیارد تومان خرید را تضمین کند که شرکتهای دانش بنیان می توانند از آن استفاده کنند.

شیخ زین الدین در خصوص وضعیت استان قزوین در زمینه شرکتهای دانش بنیان تصریح کرد: در بازدید از دانشگاه بین الملل گزارشی داده نشد تا شرایط را متوجه شویم اما دانشگاه آزاد اسلامی قزوین شکل پویایی دارد. باید دید چگونه از این ظرفیت می توان تجاری سازی کرد که اقداماتی در این زمینه خواهد شد.

وی افزود: هنوز در ابتدای کار هستیم و یک برنامه منسجمی برای صادرات محصولات دانش بنیان نداشته ایم و برخی خودشان این کار را انجام می دهند که در شرایط کنونی در حوزه گیاهان دارویی، داروهای جدید، برق، الکترونیک و نرم افزار اقداماتی شده که امیداوریم نتیجه یخش باشد.

کد خبر 2330725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha