۲۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۵

مهر بررسی می کند/

استعدادهای فوتبال بانوان اردبیل سهم استانهای دیگر/ مسئولان تدبیر کنند

استعدادهای فوتبال بانوان اردبیل سهم استانهای دیگر/ مسئولان تدبیر کنند

اردبیل – خبرگزاری مهر: ترک تیم های ورزشی فوتبال بانوان استان اردبیل توسط بازیکنان توانمند به یکی از دغدغه های تربیت بازیکن فوتبال اردبیل در سال های اخیر تبدیل شده. موضوعی که هیچ دستگاهی ورزشی مسئولیت آن را متوجه برنامه های خود نمی داند.

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی است که نام بازیکنان توانمند فوتبال اردبیلی از تیم های استان های دیگر شنیده می شود آن هم درست زمانی که رسانه ها از افتخار آفرینی این بازیکنان برای تیم های خود خبر سازی می کنند.

بازیکنانی نظیر صغری فرمانی در ملوان انزلی، رویا فیضی در تیم ملی زیر 19 سال، و دو بازیکن اردبیلی در تیم استقلال تهران تنها گوشه ای از استعدادهای فوتبال استان است.

افتخاری که اردبیل از آن بی نصیب مانده و با وجود تربیت اولیه بازیکنان، این استان همچنان در برخورداری از تیم فوتبال بانوان با ضعف عمده مواجه است.

این در حالی است که درخشش بازیکنان در تیم های دیگر اثبات پتانسیلی است که اگر همان برنامه ریزی را در اردبیل می دید نوای موفقیتش محدود به استان بومی می شد.

هر چند نظرات بازیکنان و برخی مسئولان در دلایل ترک بازیکنان تاحدودی همخوانی دارد اما به نظر می رسد فوتبال بانوان به مانند تمامی رشته های ورزشی در استان اردبیل در درجه دوم برنامه ریزی است و در حواشی امتیاز و امکان دهی قرار دارد.

فوتبال بانوان اسپانسر ندارد

رئیس کمیته بانوان هیئت فوتبال استان اردبیل نبود اسپانسر را دلیل اصلی ترک تیم های ورزشی توسط بازیکنان می داند.

آیناز غیایی مقدم  به خبرنگار مهر گفت: مبلغ قرارداد هر بازیکن مابین 10 الی 15 میلیون تومان برای هر فصل است که حتی با در نظر گرفتن کف آن پرداخت نمی شود.

وی در عین حال تاکید دارد که بازیکنان زن به دلیل راحتی حضور در استان خود علاقمند بازی در تیم های بومی هستند.

هرچند به عقیده غیایی مقدم بازیکنان تمامی شرایط و کمبودها را تحمل می کنند، اما این تحمل آستانه ای داشته و در نهایت زمانی که بازیکن حمایت مناسبی نمی بیند و قادر به بازی نیست تیم خود را ترک می کند.

اول آقایان بعد بانوان

گلایه این عضو تیم ملی در جذب اسپانسر محدود نمی شود و می گوید در ارائه امکانات همواره آقایان مقدم بر بانوان هستند.

به گفته غیایی مقدم این در حالی است که بانوان فوتبالیست نیز در صورتی که به درستی امکان دهی شده و تربیت شوند در استعداد و توانمندی هم ردیف آقایان خواهند بود.

عضو تیم ملی فوتبال بانوان تاکید کرد: با وجود اینکه اردبیل از استعداد های قابل توجهی در فوتبال و فوتسال بانوان برخوردار است اما به دلیل عدم حمایت نتوانسته است در جذب این استعدادها اقدام کند.

سطح فعلی فوتبال بانوان بسیار نازل است

روزهایی که تمامی بازیکنان لیگ برتر فوتبال بومی بودند گذشته است. امروز بازیکنان شاخص فوتبال از جمله غیایی مقدم سطح فوتبال بانوان استان را نازل می دانند.

وی پراکندگی بازیکنان توانمند را از دلایل این ضعف دانسته و معتقد است به دلایل نامشخص فوتبال بانوان حمایت نمی شود.

توان حمایتی هیئت فوتبال محدود است

قصه بازیکنانی که از تیم های استان های دیگر سر در می آورند غصه هیئت فوتبال نیز شده است.

رئیس هیئت فوتبال استان اردبیل در این خصوص می گوید توان جذب بازیکن را نداریم و وقتی این بازیکنان می بینند مبلغ قرارداد استان دیگر بیشتر است حق دارند استان خود را ترک کنند.

اما تاکید صمد نوتاش به استعدادیابی، آماده سازی و تربیت اولیه این بازیکنان است که با امکانات محدود استان انجام شده و در نهایت بازیکن آماده سهم استان دیگر می شود.

وی در این خصوص به خبرنگار مهر اضافه کرد: خروج بازیکن از استان خروج نیروی انسانی تربیت یافته است و در واقع به منزله خروج سرمایه محسوب می شود.

در عین حال ورزش و جوانان استان نیز حمایت مالی از بازیکنان را در حیطه وظایف خود نمی داند و تاکید دارد که هر هیئت ورزشی باید بتوان با جذب اسپانسر نیازهای مالی خود را رفع کند.

به دنبال جذب اسپانسر خارجی هستیم

اما این راه حل به گره کور ورزش اردبیل تبدیل شده است. در واقع هیج واحد تولیدی و سرمایه گذاری کلانی در استان فعالیت نمی کند که بتواند حامی ورزش باشد. به همان شکل که در استان های دیگر تجربه می شود و موارد محدود دست رد به سینه تیم های ورزشی و هرگونه فعالیت های مردمی زده اند.

نوتاش با بیان این موضوع جذب اسپانسر از خارج از استان را گریز از این بن بست می داند.

وی تاکید دارد که مسئولان استان در ماه های اخیر حمایت معنوی خود را در جذب اسپانسر خارجی دریغ نکرده اند و اگر روزی به این مقوله حتی فکر نمی شد امروز برنامه های امیدوار کننده ای برای جذب اسپانسر غیر بومی تدارک دیده می شود.

حمایت از استعدادهای استان وظیفه مسئولان است

در عین حال استاندار اردبیل مشکل عدم جذب بازیکن را متوجه نهادهای مسئول می داند و معتقد است اینکه بازیکنی استان را ترک می کند به ضعف برنامه ریزی ها بر می گردد.

به گفته مجید خدابخش هر یک از این استعدادها سرمایه های استان است و برای نگه داشتن آن همه دستگاه ها باید تلاش کنند.

بازیکنان فوتبال بانوان در رده های سنی مختلف در انتظار دستاوردهای برنامه هایی هستند که قرار است تحولی در ورزش استان باشد.

برنامه هایی که با جذب اسپانسر، نگاه برابر به ورزش بانوان و آقایان، تربیت مربیان و داوران حرفه ای و توجه ویژه به نخبگان ورزشی آغاز شده و انتظار می رود سهم از دست رفته این گروه را به آن ها باز گردانده و امکانات لازم برای حضور در تیم های بومی را فراهم کند.

شاید شاهد روزی باشیم که بازیکن فوتبال افتخار تیم خودی شده و خبر موفقیت وی در وهله اول کام شهروندان را شیرین کند و اردبیل به پاس داشتن چنین استعدادهایی به خود ببالد.

.................................

گزارش: ونوس بهنود

کد خبر 2330971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha