۲۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۸

مهر گزارش می دهد/

جوانان ایرانی در معرض خطر بی هویتی/ فعالیتهای فرهنگی و پیشرفتهای اجتماعی با هم منطبق نیست

جوانان ایرانی در معرض خطر بی هویتی/ فعالیتهای  فرهنگی و پیشرفتهای اجتماعی با هم منطبق نیست

تبریز - خبرگزاری مهر: به عقیده بعضی از کارشناسان دینی و مذهبی، دستگاه های متولی در امر فرهنگ و ترویج دین در چندین سال گذشته اقدامات خوبی در راستای افزایش آشنایی نسل جوان با دین و آموزه های دینی انجام نداده اند.

به گزارش خبرنگار مهر،  پایبندی به آموزه های دینی و فرهنگی و داشتن تقیدات مذهبی ، یکی از عوامل مهم و سد محکمی در برابر ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی به شمار می آید.

این مهم از یکسو باعث کنترل رفتارهای فردی در جامعه و از سوی دیگر باعث افزایش عزت نفس در بین افراد و تحکیم بنیان خانواده می شود. 

اکثر کارشناسان بر این باورند که مقوله فرهنگ، نقش مهمی در تمامی ابعاد زندگی انسان دارد و اگر فرهنگ یک کشور بر اساس اصول ارزشمند و آرمانی آن کشور در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی رخنه پیدا کند بسیاری از مشکلات مشهود در جوامع ، رفع شده و یا در بدبینانه ترین حالت کاهش خواهد یافت.

دین گریزی جوانان در ایران در حد یک ادعای ثابت نشده است

رییس امور تبلیغی و فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: دین گریزی جوانان در ایران در حد یک ادعای ثابت نشده است.

حبیب طاهری با بیان اینکه دین گریزی و عدم علاقه جوانان به مسائل دینی در جمهوری اسلامی ایران، در حد یک ادعاست و برای اثبات این امر یا باید آماری واقعی در دست داشته باشیم و یا باید با استفاده از تحقیقات و گزارشات میدانی ، به طور نسبی به آماری در این زمینه دست پیدا کنیم.

وی در ادامه سخان خود اظهار داشت: ممکن است که  ظاهر بعضی از جوانان ایرانی با الگوهای ایرانی-اسلامی سنخیت نداشته باشد ولی این دلیلی نمی شود که بگوییم اکثریت جوانان ایرانی از توجه و تقید به مسائل و آموزه های دینی غافل هستند.

طاهری در همین راستا تصریح کرد: درست است که مثلا حضور جوانان در مساجد می تواند یکی از مهمترین شاخصه های فرهنگی در این زمینه باشد و آماری نسبی از میزان علاقه جوانان به آموزه های دینی به ما ارائه دهد ولی عدم حضور آنان و یا حتی کاهش حضور آنان در مساجد نیز نمی تواند دلیلی بر عدم تقید مذهبی آنان باشد چرا که ممکن است متولیان مساجد کاری کرده اند که جوانان از مساجد گریزان شده اند.

افزایش رسانه ها و ترویج مدرنیته گرایی در کشور/ تبدیل زندگی سنتی اسلامی به زندگی صرفا مدرنیته غربی

حبیب طاهری در ادامه سخنان خود ابراز داشت: در حال حاضر یکی از مهم ترین عوامل تغییر سبک زندگی اسلامی در کشور، افزایش رسانه ها و ترویج مدرنیته گرایی توسط آنان است.

وی در ادامه افزود: یکی  از مهم ترین دلایل دیگری که نقش مهمی در کاهش توجه مردم به الگو و سبک زندگی اسلامی دارد، روی گرداندن فوری عده ای از هموطنان از سبک زندگی سنتی و اسلامی به سبک زندگی صرفا غربی و مدرنیته است.

فعالیتهای  فرهنگی و پیشرفتهای اجتماعی در کشور ما با یکدیگر انطباق ندارد

حبیب طاهری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ما مخالف رفاه بیشتر و متناسب با پیشرفت تکنولوژی نیستیم ولی متاسفانه گاهی مشاهده می شود که فعالیت های فرهنگی در کشور با پیشرفت های شهروندی، اجتماعی و حتی دینی انطباق ندارد که همین امر تهدید بزرگی برای کاهش رغبت نسل جدید جوانان نسبت به اخلاق و آموزه های اسلامی و دینی به شمار می رود.

وی همچنین به عدم انطباق فعالیت های فرهنگی و پیشرفت های اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: مثلا قسمت زیادی از تهاجم فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران که جوانان و بخصوص اعتقادات آنان را هدف قرار داده است از طریق فضای مجازی و ماهواره ها صورت می گیرد ولی عده ای فکر می کنند که تنها سنگر مقابله با تهاجم فرهنگی، مسجد است ولی همه باید بدانیم که فعالین زبده فرهنگی ما نیز باید وارد فضاهای مجازی شوند و از این طریق نیز در کنار فعالیت های فرهنگی مساجد به مقابله با تهاجم فرهنگی بپردازند.

طاهری در ادامه سخنان خود به برخی اقدامات نادرست در حوزه فرهنگ و فعالیت های فرهنگی اشاره کرد که از آن میان می توان به موازی کاری های متعدد فرهنگی توسط دستگاه ها و سازمان های مربوطه، عدم جمع بندی توانایی های فرهنگی و... اشاره کرد.

لزوم ارائه چهره بشاش و شاداب دین به نسل جوان

رییس امور تبلیغی و فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی  در ادامه سخنان خود ضمن بیان اینکه باید دستگاه های متولی در حوزه دین هر دو چهره شادی و حزن دین را به نسل جوان بشناسانند گفت: متاسفانه تعدادی از جوانان بر این باور هستند که دین اسلام، دینی است که اصلا به بشاشیت و شادابی توجهی نکرده است غافل از اینکه این دین به عنوان یک دین جامع برای تمامی ابعاد زندگی اجتماعی انسان اعم از غم و شادی برنامه دارد و چنین نیست که این دین فقط به امور اخروی توجه کرده باشد و از مسائل و برنامه های دنیوی غافل باشد.

وی در همین راستا ابراز داشت: برای معرفی دین اسلام و جذب حداکثری نسل جوان به آن ، نهادها و دستگاه های متولی باید ویترینی از برنامه های جذاب اسلام را در معرض نمایش این قشر قرار دهند تا بیش از پیش باعث افزایش اعتقاد و عرق مذهبی در آنان گردند.

دین می تواند با چهره شاد مذهبی خود جوانان را به خود جذب کند

کارشناس امور دینی و مذهبی در خصوص راهکارهای تشویق و جذب جوانان به سوی دین اسلام و آموزه های دینی گفت: در جامعه کنونی آن چه که بیشتر از هر چیزی در کشور اسلامی ایران احساس می شود  ايجاد موجي  توفنده در برابر تهاجم فرهنگي دشمنان و همچنین  ارائة چهره زيباي دين  است.

حسن علیزاده با تاکید بر لزوم  زدودن غبار خرافات و كژانديشي ها و نقش آن در جذب حداکثری جوانان به سوی دین اسلام گفت: متوليان و دستگاه هاي فرهنگي علی رغم نقش بسیار مهمی که  در برنامه ريزي صحيح و اصولي و تقويت مباني ديني وعقيدتي جوانان وتربيت آنان بر اساس الگوها ومعيارهاي صحيح اسلامي دارند آن چنان باید و شاید به این مقوله توجهی نمی کنند و به جرات می توان گفت که اگر بدین منوال پیش رود متاسفانه تعداد زیادی از جوانان از دین روی گردان خواهند بود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها به عنوان مرکز مهمی از مراکز تعلیم و تربیت جوانان افزایش یابد گفت: مسئولان تراز اول کشوری باید درگزينش اساتيد ومديران دانشگاه دقت ونظارت کافي داشته باشند و همچنین در تدوین و غني سازي متون آموزشي و کتب مورد نیاز نسل جوان باید ارزش های اسلامی بیش از پیش  مورد توجه قرار گیرد.

-----------------------------------

گزارش از : سید مرتضی مرتضوی

کد خبر 2331764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha