۶ مهر ۱۳۸۲، ۱۲:۰۳

بمناسبت هفتم مهرماه سالروز سانحه هواپيماي C-130

شهيد فكوري : دينم را به دنيا نمي فروشم

شهيد فكوري : دينم را به دنيا نمي فروشم

گروه دفاع مقدس خبرگزاري مهر : هفتم مهرماه سال 1361 هواپيمايي كه حامل جمعي از سرداران فاتح عمليات شكست حصر آبادان و تعدادي از رزمندگان و مجروحين اين عمليات بود ، در حوالي تهران دچار سانحه شد . شهادت پنج تن از فرماندهان ارشد و عالي رتبه ، در آن بحبوحه و كوران جنگ ، ضربه اي بسيار سنگين و سهمگين بود .

گوشه هايي از زندگي
جواد فكوري در سال 1317 در شهر تبريز چشم به جهان گشود و پس از اتمام تحصيلات متوسطه وارد دانشكده خلباني شد و دوره هاي تكميلي خلباني مقدماتي , مديريت خلباني (اف 4 ) , فرماندهي گردان هوايي و فرماندهي ستاد را با موفقيت طي كرد.
شهيد فكوري پس از پيروزي انقلاب اسلامي سمت هاي مختلفي را احراز نمود و يكي از كارهاي ارزشمند و منحصر به فرد ايشان اعزام 140 فروند هواپيماي شكاري بمب افكن بر فراز عراق پس از اولين حمله هوايي ناگهاني عراق بود.
اين شهيد بزرگوار در تمام دوران خدمتش در ارتش به عنوان فردي مذهبي و قاطع شناخته شده بود و به همين علت پس از پيروزي انقلاب مسئوليت و پست هاي زير به عهده اش گذارده شد :
فرماندهي پشتيباني پايگاه دوم شكاري , فرماندهي پايگاه شكاري , فرماندهي پايگاه يكم شكاري , معاون عملياتي نيروي هوايي

شهادت
فكوري پس از تكميل كابينه شهيد رجايي با حفظ سمت به عنوان وزير دفاع برگزيده شد و پس از اينكه سرهنگ معين پور به فرماندهي نيروي هوايي گمارده شد ايشان به سمت مشاور جانشين ستاد مشترك ارتش انتخاب گرديد و سرانجام در بازگشت از ماموريت جنوب بر اثر سقوط هواپيماي 130 ـ به درجه رفيع شهادت نايل آمد.
روحشان شاد. راهشان پر رهروباد

شهيد فكوري : دينم را به دنيا نمي فروشم
فكوري جزو بزرگاني بود كه پله به پله، نردبام ترقي را طي كرد و وقتي به جايگاه خلباني و كسوت هدايت جنگنده هاي ايراني رسيد، كمال واقعي را با تمام وجود حس و لمس كرد.
فكوري از وزراي كابينه شهيد رجايي بود، به گونه اي كه اين شهيد بزرگوار او را با حفظ سمت به وزارت دفاع منصوب كرد. علاوه بر خاطرات ماندگار شهيد فكوري از دوران آغازين انقلاب، خانواده گرانقدر وي حرفهاي جالبي براي گفتن دارند كه خواندنش را به شما دوستداران فرهنگ شهادت توصيه مي كنيم.

 

شهيد سرتيپ جواد فكوري دريك نگاه
شهيد سرتيپ جواد فكوري در سال 1317 در تبريز به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات متوسطه وارد دانشكده خلباني شد و اين دوره را با موفقيت به پايان رساند.
دوره هاي تكميلي خلباني، مديريت خلباني (اف 4)، فرماندهي گردان هوايي و فرماندهي ستاد را با موفقيت طي كرد.
شهيد جواد فكوري فردي واقعاً مسلمان و دلسوز به حال انقلاب اسلامي بود. او كار را با حضور در نيروي هوايي شروع كرد و به علت عهده دار بودن دو شغل مهم و حساس به ناچار در هفته سه روز در نيروي هوايي بود و سه روز ديگر در وزارت دفاع.
يكي از كارهاي گرانقدر ايشان همان فرستادن 140 هواپيماي جنگنده به سوي خاك عراق پس از اولين حمله هوايي ناگهاني مزدوران بعث بود. شهيد فكوري به عنوان فرمانده يك نيرو جهت منسجم و هماهنگ كردن نيروها بسيار تلاش مي كرد.
شهيد سرهنگ فكوري در تمام دوران خدمتش در ارتش به عنوان فردي مذهبي و قاطع شناخته مي شد و به همين علت پس از پيروزي انقلاب اسلامي مسووليت ها و پست هاي زير را به عهده داشت. فرماندهي پشتيباني پايگاه دوم شكاري- فرماندهي پايگاه دوم شكاري- فرماندهي پايگاه يكم شكاري- معاون عملياتي نيروي هوايي و فرماندهي نيروي هوايي.
همچنين شهيد فكوري پس از تشكيل كابينه شهيد رجايي با حفظ سمت به عنوان وزير دفاع برگزيده شد و پس از اينكه سرهنگ معين پور به فرماندهي نيروي هوايي گمارده شد، ايشان ( شهيد فكوري) مورد تشويق قرار گرفت و به سمت مشاور جانشيني رئيس ستاد مشترك ارتش انتخاب شد و سرانجام موقعي كه با سرداران ديگر اسلام از جنوب به تهران بر مي گشت بر اثر سانحه هوايي همراه با ديگر عزيزان به خيل شهدا پيوست.

 


کد خبر 23325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha