۲۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶

سوآپ نفت کماکان متوقف است/ قزاقستان رقیب نفت ایران شد

سوآپ نفت کماکان متوقف است/ قزاقستان رقیب نفت ایران شد

سوآپ نفت خام ایران در حالی برای چهارمین سوال متوالی متوقف مانده است که قزاقستان با سوآپ نفت روسیه به چین عملا به یکی از رقبای این تجارت استراتژیک نفتی ایران در منطقه دریای خزر تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عملیات سوآپ نفت خام ایران برای چهارمین سال متوالی متوقف مانده است و با وجود ایجاد زیرساخت‌هایی برای سوآپ روزانه 500 هزار بشکه نفت اما این تجارت استراتژیک نفتی کماکان در نقطه صفر قرار دارد.

از سوی دیگر با وجود توقف سوآپ نفت، مذاکراتی بین ایران و برخی از کشورهای حاشیه دریای خزر همچون قزاقستان و ترکمنستان به منظور از سرگیری سوآپ نفت انجام گرفته که این مذاکرات تاکنون منجر به توافق نهایی نفتی نشده است.

علی ماجدی معاون امور بین الملل وزیر نفت با اشاره به انجام مذاکراتی با قزاقستان و بخش خصوصی برای سوآپ بخشی از نفت این کشور دریای خزر ، گفته است: علاوه بر قزاقستان با ترکمنستان هم مذاکراتی برای از سرگیری سواپ نفت خام انجام شده است.

در این بین در ادامه مذاکرات نفتی ایران با کشورهای مختلف حاشیه دریای خزر برای از سرگیری سوآپ نفت، مجلس سنای قزاقستان با صدور مصوبه‌ای توافقنامه سوآپ و همکاری برای انتقال نفت روسیه به چین را تصویب کرده است.

سنای قزاقستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دو طرف در حال ایجاد یک چارچوب قانونی برای انتقال بلند مدت نفت روسیه به میزان هفت میلیون تن در سال با امکان افزایش به ١٠ میلیون تن در سال هستند.
 
این توافقنامه اجازه دسترسی به سامانه خط لوله اومسک (روسیه) – پریرتیشک (قزاقستان) – آتاسو (قزاقستان) – آلاشانکو ( چین) را به روسیه می دهد ضمن آنکه در این تجارت نفتی مجلس قزاقستان، مالیات بر ارزش افزوده خدمات انتقال نفت روسیه از خاک این کشور را صفر در نظر گرفته است.

از این رو در حالی سوآپ نفت خام ایران کماکان در نقطه صفر قرار گرفته است که قزاقستان به یک رقیب جدید برای انجام این تجارت نفتی بین کشورهای دریای خزر تبدیل شده است.

در همین حال عباسعلی جعفری‌نسب مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران امروز با اشاره به آماده بودن زیرساخت‌های از سرگیری سوآپ نفت ایران از کشورهای حاشیه دریای خزر، گفت: با تزریق نفت به خطوط لوله سوآپ از خطر زنگ زدگی و خوردگی آن جلوگیری می شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه خطوطی که برای سوآپ نفت استفاده می شود، هم اکنون از نظر فنی کاملا آماده است، تصریح کرد: در تمام مدت توقف خطوط لوله سوآپ نفت، برای نگهداری از آن متحمل هزینه و زحمت شده ایم.

جعفری نسب تاکید کرد: توقف سوآپ نفت باعث شد که خطوط لوله نفت جنوب به شمال، حجم بیشتری از نفت را بمنظور ارسال به پالایشگاه ها انتقال دهد، که این امر با توجه به عمر بالای اکثر این خطوط نگران کننده بوده است.

به گزارش مهر، با وجود توقف سوآپ نفت، اما سوآپ فرآورده‌های نفتی ایران به ویژه گاز مایع و نفت کوره در حال انجام است به طوری‌که آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از رشد 170 درصدی سوآپ نفت کوره و رشد 500 درصدی سوآپ گاز مایع حکایت دارد.

کد خبر 2332797

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha