۲۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۱۳

مدیر شبکه یک پیشنهاد داد:

ساخت تولیدات تلویزیونی در فضای موزه عبرت

ساخت تولیدات تلویزیونی در فضای موزه عبرت

مدیر شبکه یک سیما در بازدید خود از موزه عبرت تأکید کرد فضای مخوف این موزه اختناق در دولت منحوس پهلوی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شب گذشته سه‌شنبه 24 تیر، مهدی فرجی مدیر شبکه یک به همراه جمعی از مدیران شبکه اول سیما در قالب برنامه‌ای از موزه عبرت بازدید کردند.

این بازدید از ساعت 19 آغاز شد و مدیران شبکه اول سیما در ابتدا به سالن آمفی تئاتر این موزه رفتند و مستندی پیرامون این زندان زمان شاه مخلوع را که حالا به موزه تبدیل شده است مشاهده کردند. در این مستند به اقدامات ساواک در زمان شاه اشاره شد و بخش‌های مختلف این موزه نیز برای مدیران این شبکه معرفی و نمایش داده شد.

پس از پایان مستند، مدیران در ابتدای بازدید از بخش‌های مختلف این موزه به اتاقی رفتند که تندیس «طیب حاج رضایی» از مخالفان زمان شاه که در راه مبارزه با رژیم پهلوی دستگیر و سپس تیرباران شد در آن نصب شده بود.

مدیران شبکه اول سیما در ادامه بازدید‌های خود از بخش‌های مختلف این موزه به اتاق‌هایی رفتند که در آنها در زمان شاه زندانیان سیاسی را با وسائل مختلف شکنجه می‌کردند. از جمله این وسایل می‌توان به تخت شلاق، آپولو، اتاق شلاق، قفس داغ، اتاق آویزان کردن و اتاق آرش اشاره کرد.

موزه عبرت یادآور مجاهدت‌های مردان و زنان انقلابی

مدیر شبکه یک سیما در حاشیه این بازدید گفت: این چندمین باری است که از موزه عبرت بازدید می‌کنم و هر بار که به این مکان می‌آیم برای من یادآور ایستادگی‌ها، مبارزات و مجاهدت‌های مردان و زنانی است که برای به ثمر نشستن انقلاب اسلامی‌ تلاش کرده و جان خود را فدا کرد‌ه‌اند.

فرجی افزود: فضای این موزه بسیار مخوف است و نشان می‌دهد که رژیم منحوس پهلوی تا چه میزان به اختناق و دیکتاتوری معتقد بود و برای بقای نظام خود به وسیله ساواک به هر جنایتی دست می‌زد.

تولید برنامه درباره موزه عبرت

مدیر شبکه اول سیما تصریح کرد: شبکه یک برای استفاده از این ظرفیت تاکنون برنامه‌های مختلفی داشته و بنا هم داریم تا در آینده با صحبتی که با مسئولان موزه داشتیم، تولیداتی را داشته باشیم.

فرجی این موزه را نشانه سخت‌ترین شکنجه‌ها و پایمردی‌ها و مقاومت‌های مردم مبارز و حق طلب دانست.

اتاق زیر هشت بخش دیگری از موزه عبرت بود که مدیران شبکه یک سیما از آن بازدید کردند. راهنمای این بخش در جریان بازدید گفت: در دو لوحی که در این اتاق قرار دارد اسامی‌8500 زندانی نوشته شده است.

تاریخی آغشته به خون و سرشار از افتخار

مدیر گروه معارف شبکه اول سیما هم که در این بازدید حضور داشت، گفت: انعکاس این قصه کار یک روز و دو روز نیست زیرا این‌ها بخشی از تاریخ کشور ما محسوب می‌شود، تاریخی که هم آغشته به خون و هم سرشار از افتخار است.

مصطفی توکلیان افزود: هرقدر این تاریخ بیشتر در جامعه ما تعریف شود جوانان ما نیز نسبت به تاریخ سربلند خود آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: شبکه یک سیما هم تا جایی که بتواند وقایع ننگین زمان شاه را منعکس کند، در این راه قدم بر خواهد داشت.

به گفته مدیر گروه معارف شبکه اول سیما بدون ریخته شدن این خون‌ها انقلاب اسلامی‌ ایران به ثمر نمی‌رسید و شکوفایی و پیروزی انقلاب مرهون این ایثارگری‌ها است.

مدیران شبکه یک سیما سپس به بخش چهره‌های ماندگار رفتند و از سلول‌های زندانیانی چون آیت الله خامنه‌ای، اکبر‌ هاشمی‌ رفسنجانی، آیت الله طالقانی، شهید باهنر، شهید رجایی و چهر‌ه‌های بزرگ و نامدار انقلاب اسلامی‌ بازدید کردند.

قاسم حسن پور مدیر موزه عبرت هم در جمع مدیران شبکه اول سیما با تشکر از رسانه ملی به خاطر انعکاس واقعیات رخ داده در این زندان در زمان شاه مخلوع گفت: در سال 93 برنامه‌ای از شبکه یک پخش شد به نام «عید آن سالها» که این برنامه به خاطرات عید زندانیان زندان ستم شاهی اختصاص داشت و البته خیلی هم با استقبال مخاطبان مواجه شد.

وی افزود: این بنا درسال 1316 با کاربری زندان فعالیت خود را آغاز کرد در ابتدا برای جرایم عادی بود ولی بعدا زندانیان سیاسی را نیز به اینجا آوردند.

به گفته مدیر موزه عبرت این ساختمان از درون استوانه‌ای شکل است و هیچ صدای از داخل به بیرون و از بیرون به داخل نمی‌آید. به طوری که همسایه‌های این ساختمان تا سالها نمی‌دانستند که این ساختمان، زندان است.

کد خبر 2332867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha