۲۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۱

اخوان مهدوی:

بخشی از خانه تاریخی شفیعی گرگان با کمک خیرین مرمت می شود

بخشی از خانه تاریخی شفیعی گرگان با کمک خیرین مرمت می شود

گرگان – خبرگزاری مهر: پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گرگان از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در خانه تاریخی شفیعی خبر داد و گفت: قرار است بخشی از این خانه تاریخی با کمک خیرین مرمت شود.

محمود اخوان مهدوی، در گفتگو با خبرنگار مهر در باره خانه تاریخی شفیعی که نمایشگاه صنایع دستی در آن در حال برگزاری است، گفت: مالکیت خانه تاریخی شفیعی برای ورثه مرحوم شفیعی است که به صورت مشروط در اختیار مجمع توسعه پایدار قرار گرفته است تا این مجمع خانه را نگهداری کرده و مرمت کند.

وی ادامه داد: مجمع توسعه پایدار تا کنون اقدامی برای مرمت این بنا انجام نداده است، حتی با میراث فرهنگی تفاهم شد که حدود 60 میلیون تومان برای رفع خطر هزینه شود که این کار هم انجام نشد.

وی در توضیح برگزاری نمایشگاه در این خانه تاریخی گفت: نمایشگاهی که برگزار شد بهانه ای بود تا در این خانه باز باشد و رفت و آمد در انجام شود و دستی بر روی سر و روی این خانه کشیده شود.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گرگان افزود: قبل از این وضعیت خانه مناسب نبود و هر روز حال آن بدتر می شد. انشالله بعد از ماه رمضان و پایان این نمایشگاه در نظر داریم با کمک های مردمی که حدود 20 میلیون تومان  شده است مرمت سقف را آغاز کنیم.

 

 

وی خاطرنشان کرد: مرمت سقف هم از ساختمان 3 طبقه شمالی آغاز می شود و کم کم با اضافه شدن کمک های بیشتر سایر فضاهای این خانه نیز مرمت می شود.

وی در ادامه برنامه های مرمتی خود به توضیح اقدامات انجام شده در خانه میرزا عابدینی شبیه ساز واقع در محله دوشنبه ای پرداخت و گفت: 3 سال پیش با همکاری دوستان و مبلغ 14 میلیون تومان مرمت این خانه را آغاز کردیم.

اخوان با بیان این که خانه مذکور ارزش تاریخی نداشت، بیان کرد: این خانه در محله ای تاریخی قرار گرفته بود و به عنوان لکه ای در تغییر شکل بافت تاثیر گذار بود. خانه های این چنینی در بافت زیاد است و کسی به آن ها توجه نمی کند به همین دلیل اکثر آن ها تخریب می شوند و فرم بافت را به هم می ریزند.

وی بیان کرد: شرایطی ایجاد شده است که با توجه به مصوبه میراث فرهنگی هر استان باید یک موزه اسناد تاریخی داشته باشد لذا قرار شد با اوقاف تفاهم نامه ای امضا شود تا این خانه در اختیار میراث قرار بگیرد و میراث هم سایر هزینه های مرمت را پرداخت کند.

اخوان با بیان این که کار راه اندازی موزه اسناد تاریخی را به عهده گرفته است، ادامه داد: در حال حاضر مرمت این خانه در حال انجام است، مرمت سقف رو به اتمام است و انشالله برای شهریور ماه راه اندازی می شود.

وی در توضیح دیگر اقدامات خود افزود: خانه دیگری که در حال مرمت آن هستیم خانه شیرافکن یا محمدتقی خان است که متعلق به نایب الحکومه استراباد در دوره قاجار بوده.

وی ادامه داد: بخش عظیمی از عرصه و حیاط ساختمان از بین رفته ولی ساختمان باقی مانده ، تغییراتی هم در خانه ایجاد شده بود که با موافقت مالک ابوالفضل شیر افکن این ملک که مراحل تخریب و احداث بنای سه طبقه را هم از میراث گرفته بود، اکنون قرار است با همکاری مالک مرمت شده و بنا به پیشنهاد ارائه شده قرار است موزه عکس شهر شود.

اخوان اضافه کرد: کار دیگر ما هم خانه موقوفه بنی کریمی است که در محله میرکریم قرار دارد و حدود 300متر عرصه و اعیان است.

کد خبر 2333992

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha