۲۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱

مهر روايت مي كند/

یک روز با مبلغ روستای شورین همدان/ خوشرویی مبلغان عامل دلگرمی و اعتماد اهالی روستا

یک روز با مبلغ روستای شورین همدان/ خوشرویی مبلغان عامل دلگرمی و اعتماد اهالی روستا

همدان - خبرگزاري مهر: تبليغ دين همواره يكي از اصول انبيا الهي بوده، امري كه در اسلام از آن به عنوان سرلوحه فراگير شدن دين نام برده مي شود که در همین خصوص يك روز با يكي از مبلغان ديني در روستاي شورين همدان همراه شديم .

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از عبور از چهار راه بابک همدان، در مقابل مرقد امامزاده خضر به شهرک اندیشه می‌رسم، زنگ خانه ای با حیاط جنوبی را می‌زنم که با صدای آمدم آمدم.. خود را آماده دیدن روحانی مبلغی می‌کنم که قرار است با او همسفر تبلیغ شویم.

سیدی خوشرو و جوان با عبایی قهوه ای رنگ در را باز می‌کند، فرصت رفتن به منزلش نیست چرا که به وقت اذان نزدیک می‌شدیم و باید خود را به روستا برسانیم، با او همراه می‌شویم تا به سوی روستای تاریخی شورین در منتهی الیه شرقی همدان حرکت کنیم.

خودرو سید در مقابل مسجد صاحب الزمان روستا که بر اساس سنگی نصب شده در آن متعلق به 220 سال قبل است متوقف می‌شود، به گفته اهالی، فردی سنگ بنای این مسجد را گذاشته که هیچ گاه نمازش قضا نشده و این مسجد در کنار درخت توت کهنسال و قناتی که از کنار آن می‌گذرد بنا شده و در مرکز روستا قرار دارد.

شورین دارای دو مسجد تاریخی و دو حسینیه است و مسجد صاحب الزمان(ع) به علت فرسودگی در سالهای قبل  مورد بازسازی قرار گرفته و با عدم رعایت نمای سنتی آن از آجرهای زرد رنگی استفاده شده که کمتر فضای معماری اسلامی را به نماز گزاران القا می‌کرد.

در حالی که چندی به اذان مانده بود با  سید حسین رضوی به گفتگو می‌نشینم و اهالی نیز  به جمع ما اضافه می‌شوند.

سیدحسین که 26 سال سن دارد  اصالتا اهل یکی از روستاهای جاده ملایر همدان است اما خانواده‌اش 40 سال قبل به همدان آمده‌اند و ساکن شده‌اند، وی پس از گذراندن سطح 10 حوزه علمیه به دانشگاه باقر العلوم قم رفته و در آنجا موفق به کسب فوق لیسانس فلسفه دینی شده است.

رضوی در خصوص گرایش خود به کسوت روحانیت این گونه بیان می‌کند: برادرم روحانی بود، من نیز علاقه مند شدم، گرچه 14 سال بیشتر نداشتم اما پس از ورود به فضای آن به این کار علاقه ای واقعی پیدا کردم.

وی با اشاره به اینکه همانطورکه انتظار امام زمان (ع) را داریم و عاشق اهل بیت هستیم، دین اسلام نیز احتیاج به تبلیغ دارد، بیان داشت: به امید خدا حکومت مهدی (عج) در همه عالم فراگیر خواهد شد.

این روحانی حوزه علمیه قم که از سال 88 تاکنون برای تبلیغ به اقصی نقاط کشور اعزام شده است در این خصوص گفت: هر ساله حوزه‌ها در ایام رمضان و محرم برای اعزام  مبلغ در سطح عالی تعطیل می‌شود.

برای تبلیغ ابزارهای چند رسانه ای نیز مورد توجه قرار گیرد

وی در خصوص تبلیغ اذعان داشت: تبلیغ جنبه همگانی دارد، ارتباط با جوانان در مساجد باعث گرایش آنان به دین شده و هدف تبلیغ ارتباط گرفتن با نسل جوان در روستا در را راستای اعتلای دینی است،البته باید در این امر تبلیغ از طریق ابزارهای چند رسانه ای نیز مورد توجه قرار گیرد.

از رضوی در خصوص مراکزی که برای تبلیغ رفته سئوال کردم که وی گفت: اولین بار در محرم سال 88 که همزمان با وقایع فتنه گران بود به سنندج اعزام شدم، فضای امنیتی در شهر حاکم بود، در این شهر چیزی که جالب توجه است این است که همه مسئولان در هیئت حسینی که 90درصد آن از شافعی‌ها بودند حضور میافتند.

رضوی در دومین سال تبلیغ خود به روستای چهل امیران شهرستان بیجار استان کردستان اعزام شده است که همگی شیعه بودند، نکته جالب این روستا قرار گرفتن در محوطه سد تالوار و به زیر آب رفتن روستا پس از آبگیری سد بوده چراکه آب این سد قرار است به همدان برسد.

وی در این خصوص عنوان کرد: روستا 10 خانواده بیشتر نداشت که همگی شیعه بودند، مردم روستا از رفتن خانه‌های خود به زیر آب ناراحت بودند اما از پولی که برای تخلیه منازل گرفته بودند، خوشحال.

این مبلغ در سومین سال  تبلیغ خود به همدان و روستای ریکان از توابع شهرستان همدان رفته و از  وضع تقوای مردم ابراز رضایت می‌کرد.

رضوی عنوان کرد: ریکان روستای بزرگی است که افراد متمول زیادی داشت، وضع اعتقادی مردم در روستا بهتر از شهر است چرا که کمتر با مسائل اعتقادی و چالش بر انگیز برخورد می‌کنند، به همین دلیل کمتر شاهد کارهای خلاف در آن بودم، مردم روستا اهل کار و تلاش  هستند در ریکان در منزل فردی ساکن بودم که به علت شفا یافتن بیمارش منزل خود را وقف سکونت عالم روستا کرده بود.

وی در چهارمین سال به روستای دستجرد از توابع شهرستان بهار رفته و از مشغول بودن همه روستا به کار وتلاش خبر می‌دهد.

رضوی اظهار داشت: همه روستا اهل خیاطی بودند و جوان بیکاری در آن دیده نمی‌شد و اهالی نیز علاقمند به معارف اسلامی بودند.

اما پنجمین سال تبلیغ وی مصادف با آمدنش به روستای عالم پرور شورین شده و او در محرم سال گذشته میهمان اهالی بوده که خلقیات با صفای وي موجب شده در رمضان امسال نیز وی مبلغ روستا در ماه رمضان شود.

رضوی در خصوص این روستا می‌گوید: شورینی ها ارتباط خوبی با هم دارند، صمیمیتی که کمتر در بین مردم شهر دیده می‌شود و به علت وجود علمای بزرگ در این روستا، احترام و اعتقاد بالایی به روحانیون در آن وجود دارد.

بهرام غلامی یکی از جوانان روستا است که نام  شورین را برگرفته از شاهورین به زبان ترکی عنوان کرد و اذعان داشت: امیر افخم شورینی از امرای خاندان قاجار این منطقه را ییلاق خود قرار داده بود، اکنون بقایایی از منزل وی با تیرهای چوبی و باغ بزرگش باقی مانده است.

وی در خصوص رسوم ماه رمضان در روستا گفت: در این ماه تعدادی از گروه های ناشناس به طور مخفی اقدام به جمع کردن کمک مالی برای فقرا می‌کنند.

کم کم به وقت نماز نردیک می‌شویم و صفوف نماز  پرتر و پر تر می‌شود، علاوه بر حضور جوانان، کهنسالان روستا نیز حضور زیادی در مسجد دارند،  نماز با صوت دلنشین سید حسین  دل‌های همه را آسمانی می‌کند.

پس از خواندن نماز یکی از مداحان ترک زبان اقدام به خواندن ابیاتی در مظلومیت امیرالمومنین(ع) کرد و اهالی پس از نماز برای وی توشه ای جمع کردند چراکه دست خیر مردم این روستا در همه جا زبانزد است.

رضوی برنامه یک روز خود در روستا را با سخنرانی پس از نماز ادامه داد و پس از آن جمع خوانی قرآن با حضور جمعی از جوانان آغاز شد، برنامه پایانی وی در شورین پرسش و پاسخ مذهبی به جوانانی که او را چون حلقه ای برای یافتن سئوالات خود محاصره کرده بودند گذشت، وی نیز با علاقه فراوان و رویی خوش به سئوالات آنان  پاسخ می‌داد.

در حوالی عصر که دیگر سئوالات جوانان به پایان رسیده وی را در خروجی مسجد رها نمی‌کردند، یکی از اهالی روستا به نام ملا به سوی وی آمد و با گرفتن او به زبان ترکی از وی می‌خواست با صداقت صحبت کند.

یک روز با مبلغ روستای شورین در حالی به پایان می‌رسید که وی همچنان در حلقه جوانان روستا باز هم به دنبال پاسخ دادن به سئوالان ناتمام آنان بود، خوش رویی و فراصت وی در پاسخگویی عاملی بود که اهالی روستا باز هم خواستار حضور او در این منطقه عالم نشین باشند.

...............................................
گزارش: بهنام نادری فصیح

کد خبر 2334237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha