۲۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۸:۱۲

آغاز جشنواره «قرآن، کتاب هدایت و بیداری و جلوه‌های والای هنر الهی

آغاز جشنواره «قرآن، کتاب هدایت و بیداری و جلوه‌های والای هنر الهی

جشنواره‌ هنری ـ قرآنی «قرآن، کتاب هدایت و بیداری و جلوه‌های والای هنر الهی» به همت رایزنی فرهنگی ایران در تایلند، روز جمعه 27 تیرماه در مرکز اسلامی تایلند آغاز شد و تا 31 تیرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، این جشنواره شامل برپایی نمایشگاه قرآن و کتاب‌های قرآنی، نمایش فیلم‌های قرآنی و قرائت قاریان ممتاز و بین‌المللی ایرانی است.

همچنین برگزاری نمایشگاهی متشکل از ۴۰ قطعه از آثار خط و تذهیب و نگارگری مهدی ایرانی، هنرمند برجسته‌ی کشورمان و برپایی کارگاه هنری توسط وی در مرکز اسلامی تایلند ـ متعلق به مسلمانان اهل تسنن شهر بانکوک ـ از دیگر برنامه‌های این جشنواره‌ی قرآن است.

این جشنواره‌ی قرآنی به مدت ۵ روز، تا ۳۱ تیرماه، در مرکز اسلامی تایلند برگزار می‌شود. پس از آن جشنواره از این محل منتقل و در دو برنامه‌ی روز جهانی قدس که توسط سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان در تایلند در دو نوبت یک روزه برگزار می‌شود، دوباره برپا خواهد شد.

با توجه به اینکه آغاز این جشنواره‌ی قرآنی در مرکز بزرگ اسلامی تایلند، مصادف با روز جمعه و برگزاری نماز جمعه در مسجد جامع این مرکز بود، نمازگزاران شرکت کننده در نماز و علاقمند به فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی با شور و اشتیاق خاصی در این جشنواره شرکت کردند و به ویژه از برپایی کارگاه هنری و هنرنمایی هنرمند کشورمان استقبال کردند.

همچنین همزمان با آغاز این جشنواره‌ی قرآنی، همایش یک روزه‌ی حمایت از مسلمانان فلسطین به همت مرکز اسلامی تایلند با حضور حجت‌الاسلام شریعت، از دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از شخصیت‌های گوناگون اجتماعی و ائمه‌ی مساجد تایلند برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این همایش، جنایات رژیم جعلی صهیونیستی را علیه مسلمانان بی‌دفاع و مظلوم غزه محکوم کردند و خواهان پایان دادن حملات صهیونیست‌ها علیه مسلمانان فلسطین شدند.

برپایی نمایشگاه قرآنی در اسلام آباد

همزمان با ایام پر فیض و برکت ماه مبارک رمضان نمایشگاه کتاب با موضوع قرآن کریم در مسجد امام جعفر صادق (ع) در اسلام آباد برگزار شد.
 
در این نمایشگاه که با مشارکت مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان بر پا شد، تعدادی از نسخ خطی قرآن برای بازدید علاقه مندان به نمایش گذاشته شد که با استقبال نماز گزاران و باز دید کنندگان روبرو گردید.

در نمایشگاه قرآنی تعدادی از کتابی و آثار تالیفی با موضوع قرآن کریم از نویسندگان مختلف به زبان های فارسی، اردو و انگلیسی در معرض دید روزه داران قرار گرفت.

سمینار «پیشرفت‌های علوم قرآنی ایران»در اندونزی

سازمان محمدیه‌ اندونزی با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان، سمینار «پیشرفت‌های علوم قرآنی جمهوری اسلامی ایران» را همزمان با روزهای ماه مبارک رمضان، با حضور اساتید ایرانی و اندونزیایی برگزار کرد.

سمینار «پیشرفت‌های علوم قرآن جمهوری اسلامی ایران» با حضور استاد احمدی شاهرختی از ایران، حجت‌الله ابراهمیان، رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی، امیرشاه تامبونان، معاون دبیرکل مجلس العلماء اندونزی، سولارنو، معاون دانشگاه محمدیه و صالح دَولَی و نیز سعید ماتوندانگ، قاری بین‌المللی اندونزیایی در محل دانشگاه محمدیه جاکارتا برگزار شد.
در ابتدای این سمینار صالح دَولَی، جمهوری اسلامی ایران را نماد قرآنی در جهان معرفی کرد. سپس معاون دانشگاه محمدیه از ضرورت همکاری‌های دینی و قرآنی میان دانشگاه محمدیه و دانشگاه‌های ایران سخن گفت.

حجت‌الله ابراهیمیان، رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی هم در سخنانی ظرفیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد. وی گفت: امروز به برکت نظام اسلامی، بیش از ۲۰۰ تفسیر قرآن توسط ایرانیان به نگارش درآمده است.

سپس دو قاری بین‌المللی حاضر در این سمینار، استاد ابوالحسن احمدی شاهرختی از ایران و استاد سعید ماتوندانگ از اندونزی به اجرای قرائت پرداختند.

بخش پایانی این سمینار به سخنرانی احمدی شاهرختی اختصاص داشت که وی در آن ابعاد پیشرفت‌های قرآن و نیز کیفیت برنامه‌های حافظان و قاریان قرآن در جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد و سپس به سؤالات حاضران پاسخ داد.

«کاروان برکت» در آلبانی به راه افتاد

کاروان برکت، عنوان برنامه‌ای است که در آن جامعه‌ی مسلمانان آلبانی با همکاری اهداکنندگان خارجی و داخلی، مراسم افطار ویژه‌ی روزه‌داران مسلمان و قشرهای نیازمند جامعه را برگزار می‌کنند.

شهرداری بایرام پاشا، از استانبول ترکیه در همکاری با جامعه‌ی مسلمانان آلبانی و شهرداری‌های شهرهای مختلف آلبانی، برنامه‌ی افطار با عنوان کاروان برکت که افطارهای وسیعی را در میدان‌های اصلی شهرهای آلبانی و در فضای باز و با دعوت عمومی برای همه که پای سفره افطار بنشینند، برگزار کرده است.

همکاری جامعه‌ی مسلمانان آلبانی امسال نیز به ماه مبارک رمضان رنگ و طراوت خاصی بخشیده است. آنها هر شب ماه مبارک رمضان در تیرانا و دیگر شهرهای آلبانی مراسم ضیافت افطار برگزار می‌کنند.

جامعه‌ی مسلمانان آلبانی هر شب در همکاری با بنیادها، انجمن‌ها و اهداکنندگان خارجی و داخلی از طریق مفتی‌گری‌ها، مراسم افطار برای روزه‌داران مسلمان و قشرهای نیازمند جامعه برگزار می‌کنند.

مراسم افطاری بسیاری در شهرهای تیرانا، دورس، الباسان، کاوایا، دلوینا، اشکودرا، پوکا، مالسی ماذه، جیروکاسترا، کوکس  و دیگر شهرهای آلبانی برگزار شده است.

براساس گزارش‌های ارسالی، تاکنون ده‌ها هزار مؤمن مسلمان آلبانیایی پای سفره‌ی این افطارها نشسته‌اند.

سمینار «رمضان، عامل وحدت‌بخش مسلمانان جهان» برگزار شد

خانه فرهنگ ایران در کویته‌، سمینار «رمضان، عامل وحدت‌بخش مسلمانان جهان» را روز جمعه ۲۷ تیرماه، با حضور شخصیت‌های سیاسی، علمی، مذهبی و فرهنگی کویته‌ی پاکستان در محل این خانه‌ی فرهنگ برگزار کرد.

سمینار «رمضان، عامل وحدت‌بخش مسلمانان جهان» به همت نمایندگی فرهنگی ایران در کویته‌ی پاکستان و همچنین تلاش کارکنان محلی آن با تأکید بر زنده نگاه داشتن روز قدس، در روز جمعه‌ گذشته در محل خانه‌ی فرهنگ ایران در کویته برگزار شد.

این مراسم با شکوهی خاص و در حضور بیش از ۱۵۰ تن از دوستداران انقلاب اسلامی ایران برگزار شد. از جمله افراد حاضر در این سمینار می‌توان به یحیوی، سرکنسول ایران درکویته، مولانا عبدالمتین آخوندزاده و مولانا عطاءالرحمن از رهبران سنی‌های کویته، حجت‌الاسلام اسدی، امام جمعه‌ی کویته، حجت‌الاسلام دومکی، دبیرکل وحدت بین‌المسلمین، تعدادی از شاعران، قاریان، پزشکان، اصحاب رسانه، مسئولین برخی دارالقرآن‌های کویته، جمعی از نویسندگان، تعدادی از اساتید زبان فارسی، تعدادی از خانواده‌های معظم شهدای کویته، رؤسای مدارس علمیه‌ی برخی مناطق حومه‌ی کویته، معلمین برخی مدارس مناطق مختلف کویته و دانشجویان و اساتید برجسته‌ی حوزه و دانشگاه اشاره کرد.

سید ابوالفضل حسینی، مسئول خانه‌ی فرهنگ ایران در کویته در آغاز این مراسم خطاب به میهمانان این سمینار گفت: علت انتخاب عنوان سمینار، یعنی وحدت بین مسلمین این بود که ماه رمضان، یکی از عوامل وحدت‌بخش ما مسلمانان است. ما عواما وحدن‌بخش دیگری هم داریم. مانند توحید و بندگی خدای یکتا، پیامبر (ص) که همه معتقدیم پیامبر ما حضرت محمد (ص) است و بعد از او پیامبری نیست. قرآن که معتقدیم کلام خداست و بر پیامبر (ص) نازل شد و عوامل دیگری چون؛ نماز، روزه، جهاد، امر به معروف و نهی ازمنکر که باید به نحو احسن این عوامل را مورد توجه قرار داده و با بهره‌گیری از آنها در راه وحدت منسجم‌تر گام بردرایم.
 
سید امان‌الله شادیزی، نویسنده، عطاءالرحمن، از علمای اهل تسنن دیوبند، مولانا عبدالمیتن آخوندزاده، از علمای برجسته‌ی اهل تسنن کویته و همچنین یحیوی، سرکنسول ایران در کویته دیگر سخنرانان این سمینار بودند که به ترتیب درباره‌ی مسائل وحدت‌بخش مسلمانان، وحدت بین مسلمین و زنده نگاه داشتن روز قدس، حمایت از مظلومین فلسطین و جایگاه قدس شریف در اسلام با استفاده از آیات قرآنی و بهره‌گیری از احادیث مختلف سخنان کوتاهی را بیان کردند.

یحیوی همچنین در سخنان خود از تمامی مسلمانان دعوت کرد تا در حفظ و گسترش وحدت هر چه بیشتر کوشا باشند و از عوامل تفرقه‌افکنانه پرهیز کنند.

وی افزود: باید با کمک و هم‌فکری تلاش کنیم تا موانع را برطرف سازیم و با وحدت و انسجام بیشتر، شاهد شکوفایی کشورهای اسلامی باشیم.

مسابقات قرآن کریم ویژه خردسالان در تانزانیا

مسابقات قرآن کریم ویژه خردسالان با حضور معاون رئیس جمهور تانزانیا در شهر دارالسلام برگزار شد.

با هماهنگی موسسه الاستقامه و با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در تانزانیا  و سفارت عمان، برنامه مسابقات قرآنی ویژه خردسالان ۲۷ تیر ۹۳، در محل مسجد الاستقامه شهر دارالسلام با حضور پرشور علاقه مندان قرآنی برگزار شد.

در این مراسم معنوی که قریب بلال معاون رئیس جمهور تانزانیا، حسین مووینی وزیر دفاع ، سیف راشد وزیر بهداشت و شیخ اباصالح ، شیخ کندوچه ، رئیس جمعیت الاستقامه، سفیر عمان و  اقشار مختلف مردمی  و نیز اصحاب رسانه مانند تلویزیون دولتی تانزانیا (TBC) حضور داشتند ، کودکان خردسال حافظ جزء ۳۰ قرآن کریم به مسابقه پرداختند که در انتهای برنامه به نفرات برتر از سوی معاون رئیس جمهور جوائز نقدی اهداء شد.

معاون رئیس جمهور در سخنانی ضمن تشکر از برگزاری مسابقه مذکور برای کودکان ،ماه مبارک رمضان را فرصت ارزشمندی برای انس و الفت بیشتر با قرآن کریم و نزدیکی بیشتر با خداوند متعال دانست و توجه به آموزه های قرآنی را برای سلامت و افزایش معنویت در جامعه بسیار مهم محسوب داشت و خواستار آن شد برنامه های مشابه قرآنی ویژه کودکان بیش از پیش گسترش یابد.

در ادامه برنامه نیز گروه تواشیح الاستقامه  که با الگو گیری از گروه های تواشیح ایران تشکیل شده است به اجرای برنامه پرداختند که با استقبال خوب حاضرین مواجه شد.

برگزاری همایش قرآنی در دانشگاه اسلامی شهر آمبون اندونزی

همایش قرآنی در دانشگاه اسلامی شهر آمبون اندونزی به همت رایزنی فرهنگی و اتاق ایران در این کشور برگزار شد.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ همایش قرآنی با حضور و سخنرانی ربانی نسب و شرکت حدود ۱۵۰ نفر از مدیران، اساتید و دانشجویان با همکاری اتاق ایران و دانشگاه اسلامی شهر آمبون در محل این دانشگاه ۲۲ تیر ۹۳، برگزار شد.

ربانی نسب در رابطه با سابقه تلاوت قرآن در ایران اسلامی و پیشرفت قرآنی کشورمان، پاسخ به برخی شبهات موجود نسبت به تحریف قرآن در مکتب شیعه و ایران، اهمیت مبحث قرائت قرآن و آشنایی با نغمات و مقامات قرآن، اهمیت حفظ قرآن و برخی نکات کلیدی در حفظ سخنرانی کرد.

کد خبر 2334911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha