۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳

گزارش تحلیلی - خبری مهر؛

معضل سه‌گانه کشتی نوجوان را تهدید می‌کند/ مراقب باشیم سرمایه‌ها نسوزند!

معضل سه‌گانه کشتی نوجوان را تهدید می‌کند/ مراقب باشیم سرمایه‌ها نسوزند!

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان ایران به تازگی با کسب عنوان نایب قهرمانی و سومی جهان، روح تازه‌ای در کالبد این رده سنی مهم دمیدند، اما این نوجوانان آینده‌ساز همچنان مورد تهدید معضل سه گانه‌ای قرار دارند که سالهاست با این کشتی‌گیران همراه است.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم کشتی فرنگی نوجوانان ایران به تازگی با کسب یک مدال طلا، یک نقره و سه برنز موفق شد عنوان سومی رقابتهای جهانی اسلواکی را کسب کرده و بعد از سه سال پیشرفت محسوس و امیدوار کننده‌ای را به نمایش بگذارد. متعاقب موفقیت فرنگی کاران، نوجوانان آزادکار نیز توانستند با کسب دو مدال طلا و پنج برنز بر سکوی نایب قهرمانی رقابتهای جهانی بایستند و تا حدی خیال متولیان کشتی را از پشتوانه های آتی این رشته راحت کنند.

اما کشتی نوجوانان ایران به رغم موفقیت های اخیر، همچنان مورد تهدید عوامل گوناگونی است که می تواند به بدنه این رده سنی و حتی رده های جوانان و بزرگسالان لطمه زده و مشکلات بزرگی را در آینده ای نزدیک برای این گوش شکسته ها رقم بزند.

رده نوجوانان، همواره با معضل سه گانه ای روبروست که گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف از جمله کسب عناوین مقطعی، نسبت به آینده سازی و دورنگری، گریبان کشتی گیران گرفته است. این معضل سه گانه را به ترتیب می توان صغر سنی، دوپینگ و کاهش وزن غیرمنطقی و مخرب خواند که همچنان در گوشه و کنار کشتی نوجوانان دیده می شود.

معضل نخست یا همان صغر سنی، مدتهاست که موفقیت های مقطعی را برای کشتی ایران رقم زده، اما با گذشت زمان تاثیر مخرب خود را نشان داده است. صغر سنی یا استفاده از شناسنامه خویشاوندان نزدیک در مسابقات مختلف داخلی و خارجی باعث شده برخی چهره‌های نوجوان به محض درخشش و فروغ امیدوارکننده با سقوط و غروبی سریعتر همراه شوند و علاوه بر خود، بر بدنه روند پشتوانه سازی رده های جوانان و بزرگسالان نیز لطمه وارد کنند. این مشکل هنوز در برخی استانهای سازنده و کشتی خیز دیده می شود که خواسته یا ناخواسته مورد توجه و رسیدگی متولیان امر قرار نمی گیرد.

معضل و تهدید بعدی کشتی نوجوانان، کاهش وزن غیر اصولی و مخرب در این رده سنی است که مهمتر از هر چیز به سلامتی و روند طبیعی رشد و بلوغ کشتی گیران آینده ساز صدمه می زند. این معضل در رقابتهای قهرمانی کشور و انتخابی و حتی سطوح ملی هم دیده شده و در برخی اوقات در نهایت تاسف با نظارت و دستور کادر فنی وقت تیم های کشتی آزاد و فرنگی نیز صورت گرفته است. خوشبختانه چندی است چنین مسایلی در سطوح ملی کاهش یافته، اما باید در نظر داشت این معضل بزرگ و مخرب هنوز در رقابتهای قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی وجود دارد و برخی از متولیان هیاتهای کشتی با رویای کسب افتخار و موفقیت مقطعی، چشم خود را به روی این عامل مخرب بسته اند.

معضل سومی که کشتی نوجوان را جدی تر از موارد قبلی تهدید می کند، بحث دوپینگ است. متاسفانه رشد و گسترش دوپینگ در رده پایه به دلیل عدم نظارت و دقت کافی از سوی متولیان امر همچنان ادامه دارد و کشتی گیران آلوده همچون افراد معتاد برای بقای خود در رده جوانان و بزرگسالان نیز مجبور به ادامه این روند مخرب و غیرورزشی هستند. به گفته برخی مسئولان کمیته مبارزه با دوپینگ، پایه و اساس بسیاری از دوپینگ های لو رفته در رده بزرگسالان در همان دوران نوجوانی شکل گرفته و فرد خاطی سالها توانسته با ترفندهای مختلف خود را تا رده و سطوح بالاتر برساند.

به هر حال متولیان فدراسیون کشتی اگر سودای پشتوانه سازی و آینده نگری دارند باید به این تهدیدهای سه گانه توجه کرده و حالا که نوجوانان آزاد و فرنگی کار توانسته اند در رقابتهای جهانی، پیشرفت خوبی را نشان دهند مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گیرند.

کد خبر 2335412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha