۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۲

توضیحات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در مورد یک خبر

توضیحات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در مورد یک خبر

خرم آباد - خبرگزاری مهر: روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در واکنش به خبر "زخم خطوط فرسوده انتقال نفت دوباره سر باز کرد/ نشتی لوله گازوئیل در منطقه چمشک پلدختر" توضیحاتی ارائه کرد.

احتراما در پی درج خبری تحت عنوان "زخم خطوط فرسوده انتقال نفت دوباره سر باز کرد/ نشتی لوله گازوئیل در منطقه چمشک پلدختر" که مورخ 93.4.28 در آن خبرگزاری وزین منتشر شده است. توضیحات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ارسال می گردد. خواهشمند است بر اساس قانون مطبوعات و به منظور تنویر افکار عمومی نسبت به چاپ جوابیه این شرکت اقدام مقتضی بعمل آید:

روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اعلام کرد: در ادامه تخلیه نفت گاز داخل خط لوله 20 اینچ از رده خارج مابین مرکز انتقال نفت آسار/ پل بابا و آسار/ دادآباد، تخلیه مابقی نفت گاز موجود به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه و با استفاده از عملیات پیگرانی و ایجاد فشار با یک دستگاه کمپرسور هوا در یک مقطع 6 کیلومتری از کیلومتر 303 به سمت کیلومتر 297 اقدام گردیده که در زمان اجرای عملیات تخلیه و بارگیری نشتی بسیار جزئی مواد (در حدود 50 لیتر) از رابط ها در تانکرها و لجن کش ها و علمک تخلیه اجتناب ناپذیر بوده که بلافاصله نسبت به پاکسازی و رفع کامل آلودگی جزئی اقدام شده است. در حال حاضر هیچگونه آلودگی در محل وجود ندارد و عملیات تخلیه با حضور و کنترل مستمر گروه های تعمیرات خط و واحد HSE منطقه ادامه دارد.

از سوی دیگر عکس های استفاده شده در گزارش به اشتباه انتخاب شده اند که عکس اول مربوط به تعویض خط در بستر رودخانه سیمره و عکس دوم نیز تزئینی بوده و مربوط به آب های حوزه استحفاظی منطقه لرستان نمی باشد.

ضمنا به منظور مشاهده واقعیت های موجود، این شرکت آمادگی خود را جهت اعزام نماینده آن خبرگزاری و سایر خبرگزاری ها که از سوی این شرکت دعوت خواهند شد، جهت بازدید از محل مذکور اعلام می دارد. در پایان یادآوری این نکته برای همه ما آن هم در ماه ضیافت ا... ضروری می‌باشد که همیشه صداقت و امانت‌داری را در نوشته ها و مکالمات و مذاکرات و نقل قول ها مدنظر قرار دهیم.

توضیحات خبرگزاری مهر

- مطابق جوابیه ارسالی از سوی روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اصل آلودگی منطقه به وسیله گازوئیل که موضوع گزارش خبرگزاری مهر بوده مورد تایید قرار گرفته است و گویا موضوع مد نظر روابط عمومی اختلاف در زمینه میزان آلودگی باشد که این میزان از سوی روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران جزئی و در حد 50 لیتر عنوان شده در حالیکه مطابق اعلام نظر اداره محیط زیست شهرستان پلدختر به عنوان مرجع تعیین خسارات زیست محیطی، عمق آلودگی در منطقه نشت گازوئیل نزدیک به 80 برابر حد استاندارد برآورد شده و علاوه بر آلودگی خاک، آلودگی آب رودخانه منطقه چمشک را نیز به همراه داشته که این امر موجب طرح شکایت از سوی محیط زیست به دستگاه قضایی شده است.

- نکته قابل توجه دیگر در جوابیه ارسالی از سوی روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران این است که اعلام شده "بلافاصله نسبت به پاکسازی و رفع کامل آلودگی جزئی اقدام شده است"، در حالیکه مطابق اظهارات روستائیان، دهیار روستای چمشک، رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدختر و بخشدار معمولان مدت زمان نشتی گازوئیل به آب و خاک منطقه نزدیک به یک هفته برآورد شده و روستائیان نسبت به بی خبری شرکت نفت در طول این مدت معترض بوده اند که قضاوت در مورد این تناقض نیز بر عهده مخاطبان گذاشته می شود.

- همچنین خبرگزاری مهر در گزارش تکمیلی خود عکسهای مربوط به نشتی گازوئیل در آب و خاک منطقه چمشک را منتشر کرده که تصاویر مربوط به این آلودگی را اینجا می توانید مشاهده و قضاوت کنید که آیا این میزان آلوده "جزئی" بوده است یا خیر.

- روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در بخش دیگری از جوابیه خود در اظهارنظری قابل تامل و عجیب عکسهای منتشر شده در گزارش خبرگزاری مهر را مربوط به "خارج از آبهای حوزه استحفاظی منطقه لرستان" دانسته است در حالیکه تصاویر منتشر شده که در پیوست این توضیحات نیز لینک خواهد شد همگی مربوط به آلودگی ناشی از ترکیدگی خط انتقال بنزین در روستای دره خزینه - در شهرستان پلدختر و در محدوده استان لرستان- است که در جریان این حادثه بسیاری از آبزیان منطقه تلف شدند.

- همچنین در پاسخ به دعوت روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران برای بازدید نماینده خبرگزاری مهر از محل حادثه نشتی خط انتقال گازوئیل اعلام می دارد که خبرنگار این خبرگزاری در شهرستان پلدختر به صورت میدانی از محل آلودگی بازدید کرده و گزارش تکمیلی خبرگزاری مهر به همراه تصاویر محل آلودگی گویای همین امر است.

به هر روی این خبرگزاری آمادگی دارد با توجه به رویکرد همیشگی خود در "صداقت و امانت داری" به منظور واشکافی و شفاف سازی حوادث رخ داده در مسیر خطوط انتقال نفت و فرآورده های نفتی استان لرستان و آلودگی محیط زیست ابعاد دیگری از حوادث رخ داده در مسیر این خطوط انتقال را منتشر کند تا شاید به زعم روابط عمومی آن شرکت زمینه ساز "مشاهده واقعیت های موجود" باشد.

کد خبر 2338627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha