۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۷

گزارش خبری/

تعلل در ساخت سامانه گرمسیری غرب کشور در ایلام/ وزارت نیرو همکاری نمی کند

تعلل در ساخت سامانه گرمسیری غرب کشور در ایلام/ وزارت نیرو همکاری نمی کند

ایلام - خبرگزاری مهر: ساخت سامانه گرمسیری غرب کشور در ایلام به عنوان یکی از مهمترین مصوبات دولت در بخش آب و کشاورزی مورد تعلل مسئولان وزات نیرو قرار گرفته و در مرحله اجرا قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام دارای ظرفیتهای خوبی در بخش آب و کشاورزی است که در همین راستا دولت تصمیم گرفت طرحی بعنوان سامانه گرمسیری به منظور انتقال آب رودخانه سیروان، از استان کردستان آغاز شود که تا رودخانه چنگوله مهران ادامه می یابد . در اجرای کامل این طرح سد چنگوله مهران به منظور آبیاری اراضی پایین دست و زمین های پیرامون سد باید ساخته شود و جزو برنامه های دولت است.

طبق گفته کارشناسان راه اندازی سامانه انتقال آب به مناطق گرمسیری استان ایلام و همچنین تقویت پروژه های آبی به ویژه سدها سبب رونق بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال می شود و با احداث سامانه گرمسيري مي توان 700 میليون متر مكعب آب را از سرپل ذهاب به دهلران منتقل كرد.

روند کند اجرای طرح بزرگ سامانه گرمسیری در ایلام

عمران علیمحمدی نماینده مردم ایلام در مجلس به خبرنگار مهر گفت: سامانه گرمسیری از طرح های بسیار بزرگ است که استان های کرمانشاه و ایلام پایه های اصلی این طرح هستند. طرح سامانه گرمسیری بدون شک طرحی در حوزه کشاورزی و سدسازی در استان ایلام است که متاسفانه به رغم اجرایی شدن این پروژه در استانهای همجوار هنوز در ایلام اجرا نشده است.

وی بیان داشت: این طرح در افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان نقش مهمی دارد و اجرای آن می تواند موجب تحول در استان شود ولی متاسفانه تا کنون هیچ اقدام عملیاتی در این راستا انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن این پروژه می توان منابع آبی که از حوزه های همجوار به این منطقه وارد می شود را تنظیم و به مردم واگذار کرد . طرح سامانه گرمسیری در زمره پروژه های کلان و ملی در حوزه منابع آبی غرب کشور قرار دارد که باید به طور جدی پیگیری شود.

عمران علی محمدی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در این زمینه گفت: بیش از 70 درصد عملیات اجرایی کار از طریق خطوط لوله انجام می گیرد ولی متاسفانه تا بحال هیچ اقدامی در راستای تامین لوله مورد نیاز انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه این پروژه تامین اعتبار شده است گفت : امید می رود وزیر محترم نیرو در این زمینه اقدامات و دستورات لازم را صادر نموده و مسئولین اجرایی استان نیز نسبت به آغاز عملیات اجرایی این کار پیگیری لازم را داشته باشند.

این نماینده بیان داشت: طبق بررسی های کارشناسی شده در صورت اجرای این طرح بیش از 120 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان های ایلام و کرمانشاه را تحت پوشش خود قرار می دهد.

وی افزود: این طرح جزو مصوبات دولت تدبیر و امید بوده که بر اساس این طرح 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام به سیستم آبیاری مدرن مجهز خواهد شد و همچنین مرحله اول سامانه گرمسیری ظرف 3 سال انجام شده و در مدت چهار سال تکمیل می‌شود.

رضا عباسی یک کارشناس مسائل کشاورزی در استان ایلام به خبرنگار مهر گفت: آنچه هم اکنون در حوزه کشاورزی استان ایلام باید مورد توجه جدی قرار گیرد بحث آبی شدن زمینهای دیم کشاورزی استان است.

وی بیان داشت: استان ایلام دارای ظرفیتهای خوبی در کشاورزی و بخصوص تولید غلات و محصولات باغی است ولی متاسفانه از نبود آب رنج می برد.

این کارشناس بیان داشت: در حال حاضر طبق بررسی های انجام شده  بیش از 35 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است و بحث آبی کردن زمینهای کشاورزی دیم است که باید برای حداکثر استفاده از این ظرفیت در این استان محروم قدم برداشت.

وی افزود: عمده کشاورزی استان ایلام در دو شهرستان مهران و دهلران است که با اجرای طرح های آبی 50 هزار هکتار از زمین های کشاورزی ایلام، از شمال تا جنوب استان از کشت دیم به آبی تبدیل می شوند که زمین های آبی کشاورزی در ایلام به 200 هزار هکتار افزایش می یابد.

عباسی بیان داشت: در سفر دولت به استان ایلام مصوبات خوبی در زمینه کشاورزی برای استان داشتیم که یکی از مهمترین آنها سامانه گرمسیری است که دو میلیارد متر مکعب آب وارد زمینهای کشاورزی می شود و تحولی بزرگ در کشاورزی استان ایجاد می کند.

کد خبر 2339047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha