۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۳۳

مهر گزارش می‌دهد

چالش بر سر نمایش آثار دوسالانه‌ها در موزه هنرهای معاصر/ مسئولان پاسخ می‌دهند

چالش بر سر نمایش آثار دوسالانه‌ها در موزه هنرهای معاصر/ مسئولان پاسخ می‌دهند

در حالی که صاحبنظران هنری بر بازگشت موزه هنرهای معاصر تهران به جایگاه موزه ای خود تأکید دارند، رئیس انجمن عکاسان و مدیر موزه هنرهای معاصر بر این باورند که آثار دوسالانه‌ها نیز می تواند در شأن این موزه باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیزدهمین دوسالانه ملی عکس ایران دی‌ماه سال ۱۳۹۳ در موزه هنرهای معاصر تهران برپا خواهد شد و مسعود زنده روح کرمانی رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان و مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و مدیر موزه هنرهای معاصر تهران بر این باورند که هر اثر هنری که از ارزش و کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، قابلیت نمایش در موزه هنرهای معاصر تهران را دارد، این در حالی است که صاحبنظران هنری و مدیران فعلی و اسبق این موزه بر اهمیت بازگشت موزه هنرهای معاصر تهران به شکل موزه ای خود و پرهیز از نمایش آثار نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف در این مکان تأکید کرده‌اند.

آثار دوسالانه ها می تواند شأن نمایش درموزه هنرهای معاصر را داشته باشد

مسعود زنده‌روح کرمانی رئیس هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلایل این انجمن برای انتخاب موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان محل برگزاری سیزدهمین دوسالانه عکس ایران توضیح داد: اسم این موزه، هنرهای معاصر است بنابراین تکلیفش روشن است که باید به هنرهای معاصر بپردازد و هنر عکاسی هم مثل نقاشی و گرافیک با هنر معاصر عجین است.

وی با اشاره به سیاست های مرکز هنرهای تجسمی در این باره گفت: سیاست هایی در معاونت هنری شکل می گیرد که در هر دوره ای به سمتی می روند که برنامه های خود را بر اساس همان سیاست ها تدوین می کنند، اما در نگاهی به عملکرد سالهای گذشته، این سیاست ها چقدر موفق بوده است. زمانی موزه می تواند این بحث را مطرح کند که برنامه ریزی مدون و خوبی داشته باشد.

زنده‌روح کرمانی با اشاره به نمایشگاه هایی که در طول سال های گذشته در این موزه برپا شده است یادآور شد: در طول سالهای گذشته، به جز آثار گنجینه یا «گونتر اوکر» مابقی اتفاقات و نمایشگاه هایی که در این موزه برپا شد آیا در حد هنر معاصر بوده است؟

وی افزود: بخشی از هنر امروز ما مثل هنر مفهومی «کانسپت چوآل آرت» است که هیچ کار جدی در این زمینه نشده، در حالی که هنر معاصر است و جایش در همین موزه است.

زنده‌روح با بیان این که دوسالانه ها می توانند به هنر معاصر بپردازند، ادامه داد: هنوز برنامه هایی برای این موضوع در دوسالانه ها در نظر گرفته نشده است که هنر معاصر روز ایران را به نمایش درآورد و با اعتماد به انجمن ها می توان در قالب برگزاری دوسالانه ها به هنر معاصر پرداخت به طوری که آثار آن جایگاه موزه ای داشته باشد و موزه هنرهای معاصر تهران نیز به جایگاه موزه ای خود بازگردد.

این عکاس با بیان این که سپردن برگزاری دوسالانه های تخصصی به انجمن ها با نگاه دقیق تر و کیفی تر در برگزاری این رویدادها همراه است، تأکید کرد: وقتی دوسالانه ها به انجمن های تخصصی آن سپرده می شود، انجمن ها دقیق تر به آن نگاه می کنند و در انتخاب آثار و برگزاری این دوسالانه سخت گیرانه عمل می کنند تا بهترین آثار هنری خود را به نمایش بگذارند، بنابراین این آثار می تواند در حد و اندازه اعتبار موزه هنرهای معاصر تهران باشد.

رئیس انجمن عکاسان ایران تصریح کرد: موزه هنرهای معاصر تهران جدا از ساختمان و معماری آن، به واسطه آثاری که در آن است اعتبار پیدا می کند. از سوی دیگر اعتماد کردن به بخش خصوصی و سخت گیری انجمن ها در برگزاری دوسالانه های تخصصی در نهایت به انتخاب آثاری با اعتبار نمایش در موزه هنرهای معاصر تهران می انجامد و می تواند شروعی باشد که موزه هنرهای معاصر به جایگاه موزه ای خود بازگردد.

کمبود فضای نمایشگاهی همه فشارها را به سمت موزه هنرهای معاصر وارد می کند

او ادامه داد: چه اشکالی دارد که آثار خوب هنرمندان معاصر در این موزه به نمایش درآید، در حال حاضر استانداردترین فضای نمایشگاهی در کشور ما همین موزه است و بخشی از مشکلات ما نیز به همین کمبود فضای نمایشگاهی بازمی گردد که باعث می شود همه فشارها به سمت موزه هنرهای معاصر تهران باشد.

مسعود زنده‌روح کرمانی که دبیر اجرایی بسیاری از دوسالانه های تخصصی در طول سالهای گذشته بوده، در ادامه اظهار کرد: اگر به این تعریف برسیم که در هر رشته هنری در طول 2 سال گذشته، تاثیرگذارترین آثار هنری را اعم از نگارگری، سفال و عکس به نمایش بگذاریم، باید این تاثیرگذاری به موزه هنرهای معاصر تهران بیاید.

او درباره این موضوع که همه انجمن های تخصصی تمایل دارند که دوسالانه های خود را در موزه هنرهای معاصر تهران برپا کنند و این مشکل تازه ای را به دنبال خواهد داشت، گفت: این صلاحی است که مدیرکل هنرهای تجسمی و مدیر موزه هنرهای معاصر تهران تشخیص می دهد که چه آثاری در این موزه به نمایش درآید.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش از ضرورت برگزاری رویداد بزرگی که شامل همه هنرهای تجسمی در شکل معاصر آن باشد بیان کرد: اگر در آینده به این نتیجه برسیم که همه دوسالانه ها در یک رویداد بزرگی به نام هنرهای تجسمی گرد هم جمع شوند و به هنر معاصر بپردازند که مرزی میان آنها وجود نداشته باشد، اتفاق خوبی خواهد بود که می توان در قالب آن به همه اشکال هنر معاصر از چیدمان گرفته تا ویدئوآرت پرداخت و آنگاه دیگر رشته هنری مجزایی به نام نقاشی یا عکاسی معنا نخواهد داشت.

جشنواره فجر بهترین محمل برای پرداختن به هنر معاصر است

زنده‌روح کرمانی جشنواره هنرهای تجسمی فجر را بهترین محمل برای پرداختن به هنر معاصر دانست و گفت: به نظر من جشنواره فجر بهترین محمل برای این تجربه است. در طول 6 دوره گذشته در 9 رشته مختلف هنرهای تجسمی آثاری در قالب جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش درآمد و خوب است که در دوره های بعدی تجربه های تازه تری را داشته باشیم و پرداختن به هنر معاصر بدون مرزبندی میان رشته های مختلف می تواند یکی از این تجربه ها باشد. آنگاه این آثار می توانند جایگاه موزه‌ای به نام موزه هنرهای معاصر تهران را پیدا کنند.

شرط نمایش آثار دوسالانه ها در موزه معاصر شأن و ارزش موزه ای آثار است

مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلیل راه یافتن آثار سیزدهمین دوسالانه ملی عکس به موزه هنرهای معاصر تهران توضیح داد: همه موزه های جهان برنامه هایی با این موضوعات دارند، از سوی دیگر ما نشنال گالری که می تواند محل نمایش چنین آثاری باشد، نداریم. با این حال فضای موزه هنرهای معاصر تهران نباید به هر نمایشگاه مناسبتی بی کیفیتی اختصاص پیدا کند، شأن و ارزش آثاری که قرار است در این موزه روی دیوار بروند بسیار مهم است و بنا بر همین اهمیت است که آثار گنجینه موزه را به صورت دوره ای به نمایش می گذاریم. در دعوت از هنرمندان خارجی برای نمایش آثارشان در این موزه نیز به ارزش و شأن آثار آنها توجه می کنیم.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با تأکید بر اهمیت پرداختن به کیفیت آثار برای نمایش در این موزه یادآور شد: اگر در دوسالانه عکاسی 200 اثر شاخص و کیفی از عکاسی معاصر ایران را ارائه کنند، جایگاه این آثار موزه ای خواهد بود و نه تنها قابلیت نمایش در موزه هنرهای معاصر تهران را دارند، بلکه می توان برای غنی تر کردن گنجینه موزه، برخی از بهترین آثار آن را خریداری کرد.

ملانوروزی تأکید کرد: شرط نمایش آثار هر دوسالانه ای درموزه هنرهای معاصر تهران، شأن و ارزش آثار و کیفیت آن است.

نمایش آثار دوسالانه پوستر در موزه هنرهای معاصر

این مدیر هنری درباره برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی به صورت انفرادی یا گروهی در این موزه متذکر شد: ممکن است آثار هنرمندان معاصر نیز که از شأن و ارزش موزه ای برخوردارند به صورت انفرادی یا گروهی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

او در خاتمه درباره احتمال راه یافتن آثار دوسالانه پوستر به این موزه نیز گفت: دوسالانه پوستر نیز که در ابعاد جهانی برگزار می شود، شأن موزه ای دارد و مایلیم که این آثار نیز در موزه هنرهای معاصر تهران روی دیوار برود.

کد خبر 2339309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha