۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۷

گفتگوی مهر با وروانی فراهانی:

تاملی در نیایش با عکسهای "رنگ خدا"/سازمانهای استان مرکزی سهم چندانی در حمایت از فرهنگ و هنر ندارد

تاملی در نیایش با عکسهای "رنگ خدا"/سازمانهای استان مرکزی سهم چندانی در حمایت از فرهنگ و هنر ندارد

اراک – خبرگزاری مهر: نمایشگاه عکس "به رنگ خدا" مجموعه ای از عکس های هنرمند اراکی است که فرصتی را برای تامل در نیایش، معماری و نگاه خدا به انسان فراهم آورده است. فرصتی تا با به بهانه عکسهای انفرادی خالق این عکسهای به رنگ خدا نیز فراهم شود که به موضوعات آشنا شدن مردم و جا افتادن فرهنگ عکاسی و انتقاد از صنایع در حمایت از هنرعکاسی بپردازیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه عکس "به رنگ خدا" مجموعه ای از عکس های محمد وروانی فراهانی عکاس خبرگزاری مهر است که با موضوع مذهبی و رویکرد زیارت، نماز و نیایش از 31 تیر تا ششم مرداد به نمایش درآمده است.

 نمایشگاه انفرادی این هنرمند عکاس استان مرکزی در نگارخانه شهید آوینی حوزه هنری استان مرکزی بهانه ای بود تا پای صحبت این هنرمند جوان بنشینیم.

وروانی حیطه فعالیتش عکاسی مستند و معماری است و در کنار تمام موفقیت های ملی و بین المللی قبلی اش به تازگی در جشنواره ملی مهارت و زنان کشور رتبه برتر را نیز کسب کرده است.

وی تمامی عکس های این نمایشگاه را در سه سال گذشته ثبت کرده است و هم اکنون مجموعه های دیگری نیز برای برپایی نمایشگاه دارد؛ ولی به دلیل هزینه های بالای برپایی نمایشگاه و عدم حمایت مسئولین این تصمیم را به زمان مناسب موکول کرده است.

وروانی فراهانی برگزاری نمایشگاه را در معرفی عکس و عکاس در جامعه مهم می داند و می گوید: برای آشنا شدن مردم و جا افتادن فرهنگ عکاسی در جامعه برپایی نمایشگاه ها ضروری و همین طور فرصتی برای نقد و نگاه بیرونی هنرمند به اثرش است.

وی  با اشاره به عدم حمایت های مالی سازمانها و ارگانها برای برپایی نمایشگاهایش یادآور می شود: اگر حمایت ارگان هایی چون حوزه هنری استان مرکزی و سازمان تبلیغات نبود این نمایشگاه برگزار نمی شد.

برخی برخوردها و نگاه های مسئولین باعث آزار و رنجش هنرمند می شود


این عکاس اراکی با بیان اینکه برخی برخوردها و نگاه های مسئولین باعث آزار و رنجش هنرمند می شود، ادامه می دهد: بعنوان نمونه تمامی متولیان فرهنگی استان به این نمایشگاه دعوت شده اند؛ ولی جز یکی، دو تَن از آن ها، هیچ کدام حتی نماینده ای نفرستاندند که  نشان از بی اهمیتی مقوله هنر دارد.

 


 

وروانی تاکید می کند: نکته قابل توجه در برپایی این نمایشگاه فروش عکس ها به نفع کودکان سرطانی بود؛ ولی متاسفانه تا آخرین روز نمایشگاه هیچ ارگان یا شخص حقیقی اقدام به خرید یک عکس هم نکرده است که البته منظور من فقط نمایشگاه خودم نیست، این نوع برخورد در بسیاری از نمایشگاه های دیگر هنری شهر دیده شده است و این حرف دلِ خیلی از  هنرمندان است.

این عکاس اراکی با اشاره به اینکه رکود در فرهنگ و هنر استان مشهود است، اضافه می کند: نبود امکانات و فضای فیزیکی مناسب و عدم حمایت مالی و معنوی عمده ترین مشکل هنرمندان شهر اراک است.

وروانی فراهانی می گوید: نبود یک گالری استاندارد و تخصصی آن هم در مکانی که دسترسی به آن آسان باشد، آرزوی کنونی عکاسان و هنرمندان تجسمی استان است.

وی با اشاره به کُندی پروژه های فرهنگی شهر ادامه می دهد: تنها دلخوشی هنرمندان شهر اراک ساخته شدن تالار مرکزی است که گویا دارای فضاهای هنری مناسب از جمله گالری است که پس از سال ها هنوز نیمه کاره است.

نبود گالری با طراحی نور و معماری استاندارد بر نمایش آثار لطمه می زند


عکاس خبرگزاری مهر با تاکید اهمیت گالری در برپایی نمایشگاه می افزاید: نبود گالری با طراحی نور و معماری استاندارد بر نمایش آثار لطمه می زند و کیفیت آنچه به نمایش در آمده را پایین می آورد.

ایشان تمام این ها را در عدم نگاه حمایتی برخی مسئولان عنوان و بیان می کند: نگاه و درک هنری برخی مسئولین آنقدر سطحی است که با وجود بودجه های کلان فرهنگی، برنامه ای در این خصوص ندارند و شاهد این هستیم که سازمان ها در بخش هایی هزینه های بسیار می کنند ولی فرهنگ و هنر سهم چندانی از آن ندارد.

این هنرمند جوان استان تصریح می کند: این نگرش که چاپ چند بروشور، پخش سی دی و نصب یک یا دو بنر آن هم در مناسبت های مرتبط با کار آن ارگان کار فرهنگی است، لطمه ای بزرگ به پیکره هنر و فرهنگ این استان زده است.

وروانی فراهانی خاطرنشان می کند: این کوتاهی نگاه تا جایی است که خیلی از روابط عمومی ها حتی برای همین حجم کم کار نیز از هنرمندان شهر استفاده نمی کنند و عکس ها و طرح های بی کیفیت اینترنتی بر در و دیوار شهر خودنمایی می کند.

وی با اشاره به اهمیت هنر در مقابله با جنگ نرم، اظهار می کند: یکی از مسائل  مهم فرهنگی امروزِ جامعه ما مقابله با جنگ نرم است که در دستور کار و برنامه تمامی سازمان ها و ارگان های کشور قرار دارد. یکی از ترفندهای دنیای  امروز تاثیرگذاری بر اذهان بدون جبر و زور و با ابزار هنر است که کاملا آگاهانه انجام می شود.

وی می گوید: اما این مسئله در جامعه ما نادیده گرفته می شود که بیشتر به دلیل همین نگاهِ سنتی به هنر و هنرمند است. در حالیکه  یک عکس یا یک سکانس از فیلم ، نقاشی و موسیقی می تواند تاثیری چندین برابرِ جلسات تربیتی و همایش ها بر روی جوانان داشته باشد.

حرکت پویا هنر عکاسی استان در سال های اخیر

وروانی فراهانی با اشاره به حرکت پویا هنر عکاسی استان در سال های اخیر می گوید: خوشبختانه در سالهای اخیر اتفاق های خوبی در عرصه عکاسی استان افتاده است و عکاسی اراک به کشور معرفی شده است.

 

 

 

وی ادامه می دهد: البته در سال های گذشته نیز عکاسان ملی و بین المللی خوبی در استان بوده اند؛ ولی علت پررنگ شدن حضور کنونی عکاسان استان، ورود آن ها به حیطه خبر و خبرگزاری  به طور حرفه ای بوده است.

فراهانی تاکید می کند: همین امر موجب شد تا عکاسان استان و خصوصا اراک با جدیت بیشتر و قوی تر از قبل به عکاسی بپردازند و آثار و گزارش های تصویری خود را ارائه دهند.

عکاس خبرگزاری مهر  با اشاره به ارتباط تنگاتنگ عکاسی خبری و هنری می گوید: اگر عکاس خبری در حوزه عکاسی هنری فعالیت نداشته باشد نمی تواند موفق باشد، زیرا در ثبت یک رخداد، جزئی نگری و تلفیق نگاه هنری موجب تاثیرگذاری بر روی مخاطب می شود.

وی با اشاره به اینکه عدم حمایت مالی باعث شده بسیاری از هنرمندان عکاس استان به عکاسی بازاری روی بیاورند، اظهار می کند: قطعا عکاسی بازاری در کنار زمان و انرژی کم و درآمد بالایش بسیار با صرفه تر از عکاسی هنری و خبری است که هم زمان طولانی و هم منبع مالی ضعیفی است.

وروانی فراهانی می گوید: بی شک اگر در این مسیر از عکاس حمایت می شد هرگز روی به عکاسی آتلیه ای نمی آورد.

هزینه های کلانی را به عکاسان تهرانی پرداخت می شود

عکاس خبرگزاری مهر اضافه می کند: با وجود اینکه شهر اراک، شهری صنعتی است و این ظرفیت در حمایت از هنرمندان بسیار غنی است؛ اما متاسفانه همین صنایع و ارگان های ِ دیگر عکاسان حرفه ای استان را نادیده می گیرند و هزینه های کلانی را به عکاسان تهرانی پرداخت می کنند.

وی ادامه می دهد:  نبود آموزشگاه تخصصی عکس، برپا نشدن کارگاه های آموزش مناسب عکاسی و تعامل کم ارگانهای ذیربط با اساتید برجسته ملی و بین المللی باعث شده که خروجی عکس استان از تعداد عکاس کمتری باشد؛ هرچند که همین خروجی محدود بسیار قوی و حرفه ای است.

فراهانی می گوید: البته نباید تلاش بی دریغ واحد عکس حوزه هنری استان مرکزی که سهم بیشتری را در تربیت این عکاسان دارد، نادیده گرفت.

وروانی فراهانی همچنین وضعیت عکاسی در نشریات چاپی استان را نیز ضعیف می داند و می گوید: بسیاری از نشریات استان نه تنها عکاس حرفه ای ندارند و به عکسهای ساده  و بی کیفیت خود اکتفا می کنند بلکه عکس های عکاسان خبرگزاری های استان را بدون درج نام منبع و عکاس در رسانه خود به کار می برند که دور از اخلاق حرفه ای است.

فراهانی ابراز امیدواری می کند که مسئولین فرهنگی استان نگاه بهتری به هنر و خصوصا عکاسی داشته باشند تا حرکت این بخش پویاتر شود و عکاسی استان به جایگاه واقعی خود برسد و عکاسان بتوانند آثار خود را بهتر و بیشتر از قبل ارائه دهند.

کد خبر 2340402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha