۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۱

گزارش مهر/

خلاء نیروی متخصص در رسانه‌های گلستان/ عدم حمایت مسئولان عامل فاصله گرفتن خبرنگاران حرفه ای از رسانه های استان

خلاء نیروی متخصص در رسانه‌های گلستان/ عدم حمایت مسئولان عامل فاصله گرفتن خبرنگاران حرفه ای از رسانه های استان

گرگان - خبرگزاری مهر: فعالیت بیش از 20 نشریه و چندین سایت و خبرگزاری در استان، نشان دهنده پویایی فعالان عرصه رسانه در استان است، اما، طی سال های گذشته ناملایمتی های مسولان با این قشر پر دغدغه، باعث خروج نیروهای حرفه ای از این فضا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشتریات متعددی در استان مجوزه انتشار گرفته اند و بسیاری از آن ها نیز همچنان مشغول فعالیت هستند. گلشن مهر، پژواک سخن، سلیم، ستاره گلستان، گلستان سلام، گلستان مهر، یاپراق، صحرا، حریف، استراباد و بسیاری دیگر از نشریات که همه آن ها نشان دهنده حضور پررنگ گلستانی ها در عرصه رسانه و مطبوعات است. در کنار این نشریات هم چهره های اسم و رسم دار فراوانی فعالیت داشته و دارند و پویایی هر نشریه نشان دهنده توانایی هر یک از آن ها است.

اما طی سالهاي اخير تعداد زيادي از خبرنگاران استان به دلایل مختلف که البته بخش عمده آن ها نبود حمايت مادي و معنوي بود از فضای مطبوعات استان فاصله گرفتند. فاصله ای که متاسفانه در همین سال ها بیشتر و بیشتر شد و متولیان هم برنامه ای برای تربیت نیروهایی جدید و جایگزین نداشتند. به همین دلیل به جرات می توان گفت فضای مطبوعات و رسانه استان با خلاء نیروی انسانی متخصص رو به رو است.

يكي از چهره های نام دار عرصه مطبوعات استان، مهشيد گودرزيان است که مدتی از فضای رسانه ای فاصله گرفته و همین کمرنگ شدن وی باعث شد تا ما برای تهیه این گزارش به سراغ اش برویم.

تامین معیشت از مسیر حرفه خبرنگاری بیشتر به یک شوخی شبیه است

مهشيد گودرزيان که كار خود را از سال 82 آغاز كرده بود در توضيح مشكلات حرفه خبرنگاري، گفت: عدم تامین مالی اصلی ترین و مهم ترین عامل کاهش انگیزه برای ادامه كارخبری ام بوده است.

وی، ادامه داد: در این برهه از زمان که هزینه های تهیه خبر و خصوصا گزارش عملا از درآمد آن بسیار بیشتر است تامین معیشت از مسیر حرفه خبرنگاری بیشتر به یک شوخی شبیه است.

وي که سابقه كاري خود را از يكي از هفته نامه هاي محلي آغاز كرده و پس از مدتي وارد خبرگزاري فارس شده بود، افزود: برای جبران این نقیصه بسیاری از خبرنگاران به ناچار به حوزه بازاریابی ورود پیدا کرده اند که همین امر کیفیت اخبار و گزارشها را تحت تاثیر قرار داده است.

اين خبرنگار قديمي كه اكنون به دليل ناملايمات در اين حرفه قلم خود را كنار گذاشته، اذعان كرد: بسیاری از مدیران نشریات برای کاهش مشکلات مالی و ادامه حیات رسانه ای خود چاره ای جز تمرکز بر شیوه های جذب آگهی ندارند.

به گفته گودرزيان، در این مسیر خبرنگارانی که بر ذات حرفه خبرنگاری وفادار می مانند اتوماتیک وار از این حوزه بیرون رانده می شوند چون توان کسب درآمد نداشته و تنها بر هزینه های نشریه  می افزایند.

وي ادامه داد: از طرفی افزایش سایت هاي خبري و خبرگزاری ها باعث شده مدیران نشریات با کمترین هزینه ممکن به اخبار دسترسی داشته و از حضور خبرنگار بی نیاز باشند.

جايگاه خبرنگار براي مديران استان تعريف نشده است

زهرا بهرامي يكي از فعالان و چهره هاي سرشناس عرصه رسانه است كه با وجود تمام ناملايمتی ها همچنان در این عرصه فعاليت مي كند. وی گفت: اولين مشكل اينجاست كه جايگاه خبرنگار براي مديران استان تعريف نشده است ، حتی برخي مديران روابط عمومي احساس مي كنند كه خبرنگار بايد مدافع حقوق دستگاه مربوطه باشد و به هيچ وجه اجازه انتقاد از آن دستگاه را ندارد.

وي كه فعاليت خود را از ابتداي دهه 80 آغاز كرده، ضمن ابراز نارضايتي از اين كه بسياري از مديران حتي تحمل شنيدن انتقاد را ندارند، افزود: به گمان مديران اين خبرنگاران هستند كه براي گرفتن خبر به دستگاههاي اجرايي نياز دارند درحالي كه هنوز متوجه تاثير رسانه بر عملكرد آنها در جامعه نشدند.

وي با اشاره به اينكه استاندار در اغلب جلسات تاكيد بر اين نكته دارد كه "بايد مديران پاسخگوباشند"، گفت: اينكه چقدر در اين بخش نظارت شده كه مديران دستگاه ها پاسخگو باشند نكته بسيار ظريفي است که هيچ گاه جدي گرفته نشده است.

بهرامي گلايه هاي زيادي از مديران استاني دارد اما ترجيح مي دهد همه آنها را نگويد. وی در خصوص برخورد مديران استان با نگاه انتقادي خبرنگاران، تصريح كرد: مطمئنم وقتي مديري خبرنگاري را بايكوت خبري مي كند هيچ دغدغه و نگراني ندارد، چراكه حمايتي براي خبرنگاراز سوي دستگاه يا بخش خاصي از رسانه ها وجود ندارد.

وي با بيان اينكه مديران زماني رسانه اي را بايكوت خبري مي كنند كه هيچ جوابي براي انتقادي كه به آنها شده ندارند، گفت: اگر مدير جواب قانع كننده براي خبرنگار داشته باشد و از طرفي خبرنگار هم گزارش حرفه اي تهيه كند هيچ گاه چالشي بين مسئول با خبرنگار پيش نخواهد آمد.

هيچ تضميني براي حمايت از قلم خبرنگار وجود ندارد

بهرامي كه اكنون چند سالي است در روزنامه خراسان قلم مي زند، گفت: وقتي براي مشكلي در شهر يا استان آغاز به تهيه گزارش يا خبر مي كنيم هيچ تضميني وجود ندارد كه تا چه حد از قلم خبرنگار حمايت مي شود.

وي كه نبود حمايت از قلم خبرنگاران را يك ضعف مهم مي داند، اظهار كرد: در استان ما وقتي چالشي براي خبرنگار با دستگاه اجرايي پيش مي آيند تعداد افرادي كه از خبرنگار دفاع مي كنند انگشت شمار است، ساير افراد يا نخواستند ويا نمي توانند حمايت كافي را داشته باشند.

برخورد برخي مديران استاني و شهرستاني درشان خبرنگار نيست

بهرامي با بيان اينكه در ساير استانها براي خبرنگاران جايگاه و ابهت خاصي قائل هستند، اذعان كرد: برخي مديران استاني يا شهرستاني از روي بی اطلاعی برخوردي دارند كه درشان خبرنگار و برازنده مسئول نيست و اين بزرگترين عيب و ضعف براي آنها به شمار مي رود.

به گفته اين روزنامه نگار، اگر درحال حاضر جايگاه خبرنگاران در استان خوب جا نيافتاده مقصر آن يك نفر يا دستگاه اجرايي نيست بلكه تك تك خبرنگاران، مديران و روابط عمومي ها در اين موضوع دخيل هستند.

وي خواستار اتحاد و هم دلي در بين خبرنگاران شد و گفت: نبود همدلي در بين خبرنگاران نشان مي دهد كه ما ثبات رويه در بين همكاران خود نداريم؛ نبود اتحاد در بين خبرنگاران باعث مي شود كه مدير و روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي هربرخورد و رفتاري كه فكر مي كند درست است را در مقابل خبرنگاران انجام دهند.

وي در حالي كه برپايي كلاس هاي خبرنگاري را امري مهم مي دانست، گفت: نياز است تا روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي نيز آموزش لازم را براي برخورد با رسانه ببينند.

وي در توضيح امكانات رفاهي براي خبرنگاران، گفت: مهمترين مشكل خبرنگاران در تمام اين سالها بيمه خبرنگاران است كه يا مديرمسئول مايل به انجام اين كار نيست و يا اينكه اگر اين اتفاق افتاده افرادي بيمه شدند كه به اين حوزه ارتباطي ندارند ويا اينكه از بستگان نزديك مدير مسئولان هستند.

اقتصاد رسانه، در استان به شدت مشكل دارد

در ادامه خبرنگار مهر به سراغ يكي ديگر از خبرنگاران باسابقه استان رفت، جعفر خاندوزي كه كار خود را از سال 78 در هفته نامه گلشن مهر آغاز كرده، عمده چالش هاي حرفه روزنامه نگاري را مشكل اقتصادي دانست و گفت: اقتصاد رسانه حرف اول را مي زند كه متاسفانه گلستان در اين حوزه به شدت مشكل دارد.

اين كارشناس ارشد ارتباطات با بيان اينكه روزنامه نگاري تابعي از توسعه است، گفت: وقتي استان به لحاظ توسعه يافتگي در رتبه هاي بسيار پايين قرار دارد به همان اندازه كار اقتصادي، انباشت سرمايه و سرمايه سود آورينيز پايين مي آيد.

اين مدرس دانشگاه خاطر نشان كرد: رسانه يكي از محورهاي توسعه استان است از اين رو رسانه هاي استاني هم علت ايجاد توسعه و باقي مانده آن در استان مي توانند باشند.

وي كه در روابط عمومي برخي دستگاههاي اجرايي نیز مشغول به كار بود، اظهاركرد: وقتي اقتصاد کلان ضعيف است اقتصاد هاي وابسته هم ضعيف مي شود؛ رسانه به جز فعاليت فرهنگي كار اقتصادي انجام مي دهد كه اين فعاليت اقتصادي وابستگي به ساير چرخه هاي اقتصاد استان دارد.

وي تصريح كرد: زمانيكه درآمدزايي يك رسانه دچار اشكال است به همان اندازه نمي تواند خبرنگاران را به خدمت بگيرد و به تبع آن ساير موارد هم با مشكل مواجه مي شود.

خاندوزي كه اكنون به عنوان جانشين معاون صنايع دستي در سازمان ميراث فرهنگي استان مشغول است، ضمن ابراز نارضايتي از درآمد پايين خبرنگاران، گفت: درآمد كم دررسانه باعث شده تا خبرنگار و سردبير خوب به راحتي پيدا نشود.

رسانه ها در دوره اصلاحات قويتر بودند

وي با بيان اينكه رسانه ها در دوران اصلاحات قوی تر بودند، افزود: اقتصاد رسانه در آن زمان قوي بود و چرخ اقتصادي رسانه به خوبي مي چرخيد؛ دولت سهم خودش را براي تكاپو تحرك مطبوعات در آن زمان پرداخت مي كرد و از طرفي آنقدر خواهان در مطبوعات وجود داشت كه مشكل اقتصادي كمتر در اين حوزه به چشم مي خورد.

خاندوزي با اعلام اينكه وجود درآمد اقتصادي باعث مي شد تا توليدات خبر و گزارش در حوزه رسانه افزايش يابد، افزود: در جامعه اي كه رسانه پويا باشد توسعه را شاهد خواهيم بود.

وي اذعان كرد: بهترين راهكار در شرايط فعاي براي بيرون آمدن از اين وضعيت نشان دادن پتانسيل هاي استان به وزارتخانه هاي مربوطه، و بهره جستن از ظرفیتي است كه نماينگان استان در مجلس شوراي اسلامي دارند

به گفته اين كارشناس ارشد ارتباطات، يكي از دغدغه هاي استانداري بايد اطلاع رساني و مطبوعات باشند درحالي كه اكنون متاسفانه آنها همان راه حل دولت گذشته را پيش گرفته اند و به رسانه هاي ديداري بيشتر توجه مي كنند.

سو مديريت در ساليان گذشته باعث از دست رفتن جايگاه رسانه و خبرنگاران شد

احمد قليش لي، مدير مسئول هفته نامه حريف و يكي از فعالان مطبوعاتي طي يك دهه گذشته در توضيح مشكلات مطبوعات و خبرنگاران به مهر، گفت: به نظر مي رسد به دليل سو مديريت در ساليان گذشته رسانه و خبرنگاران جايگاه خود را از دست داده اند.

وي كه مدتي مسئول روابط عمومي ارشاد و اتاق و بازرگاني استان بود استقلال رسانه را حائز اهميت دانست و افزود: وقتي نهادهاي دولتي خبرنگاران و معاش آنها را در شكل حداقلي زير پوشش مي گيرند، به نوعي استقلال قلم را خبرنگاران از دست مي دهند.

قلیشلی که اکنون سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد را به عهده دارد، افزود: رسانه اي كه مستقل نباشد و خبرنگارش هم مستقل عمل نكند چگونه مي تواند پاسخگوي نيازهاي چالشي جامعه باشد.

وي با بيان اينكه هنگامي يك رسانه روي پاي خودش بياستند از خبرنگارش نيز حمايت مي كند، گفت: تجربه گذشته اين را ثابت كرده، در سالهاي 84 و 85 نشريات محلي حدود 10 خبرنگار را بيمه كرده بودند و حق التحرير خوبي به آنها پرداخت مي شد درحالي كه اكنون همين نشريات توان اداره نشريه با حداقل نيرو را ندارد.

وي توجه به كيفيت كار خبر از سوي مديران مسئول و سرپرست خبرگزاري را مهم دانست و اذعان كرد: مديران و رسانه ها بايد از خبرنگاران كيفي استفاده كنند، اين نگاه سبب مي شود تا خبرنگاران به دنبال افزايش توان علمي خود باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مشكلات اقتصادي بيشترين مشكل رسانه و خبرنگاران را در سالهاي گذشته تشكيل داده كه سبب دلسردي برخي خبرنگاران و رها كردن اين حرفه مقدس شده است از اين رو با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري به مقوله فرهنگ و نگاه ويژه دولت يازدهم به فرهنگ اميدواريم به رسانه و خبرنگاران به خصوص در گلستان توجهي ويژه شود.

--------------------------

گزارش از الهام رئوفی فر

کد خبر 2340638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha