۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۶

پوررمضان:

نوغانداری مشاغل زيادي در بخش كشاورزي و صنعتي ايجاد مي کند

نوغانداری مشاغل زيادي در بخش كشاورزي و صنعتي ايجاد مي کند

رشت – خبرگزاری مهر: رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: نوغانداری مشاغل زيادي در بخش كشاورزي و صنعتي ايجاد مي کند از اینرو می طلبد مسئولان به این حرفه توجهی ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزام پور رمضان پیش از ظهر شنبه در جلسه نوغانداری افزود: در حال حاضر درصد زیادی از نیروی کار در زنجیره صنعت نوغانداری نظیر توليد، تبديل و تجارت محصول نهايي يعني فرش در نقاط مختلف كشور مشغول هستند.

وی اظهارداشت:  پيله نوغان به عنوان ماده خام، اساس گردش چرخ اقتصاد ميليون ها كارگر ريسنده، تابنده و رنگرز است و به تعبيري پايه يكي از اقلام مهم صادرات غيرنفتي است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: امكانات بالقوه و بالفعل از قبیل نيروي كار، وجود درختان توت، شرايط مناسب اقليمي در بعضي نقاط، سابقه و تجربه، آشنايي نوغانداران به اين حرفه، اشتغال هزاران خانوار نوغاندار و وجود كارگاه هاي متعدد فرش بافي براهميت اقتصادي و اجتماعي اين محصول مي افزايد.

وی افزود: از دیگر ویژگی ها می توان به امكان استفاده از نيروي افراد خانواده، موقعيت زماني مطلوب پرورش كرم ابريشم با توجه به موعد كشت و كار ساير محصولات كشاورزي، سازگاري درختان توت با شرايط مختلف اقليمي كشور، امكان كاشت و توسعه نهال توت در نقاط حاشيه اي، وجود زمينه هاي مناسب براي گسترش فعاليت هاي نوين كرم ابريشم، امكان استفاده از تلمبارها در فصول غير پرورش براي ساير مصارف را نام برد.

پوررمضان تصریح کرد: وجود متقاضيان اشتغال در صنايع كوچك روستايي و خانگي، وجود نيروهاي متخصص و با تجربه، سابقه تاريخي كشور در توليد پارچه هاي ابريشمي، امكان استفاده از تسهيلات بانكي و دولتي، نياز به ابريشم براي توليد برخي محصولات صادراتي به ويژه فرش، قدمت و غناي فرهنگي ديرين اين صنعت در كشور، امكان تبديل پيله به نخ و افزايش ارزش افزوده این محصول از دیگر مزیت های این صنعت است.

وی افزود: تمامی فعاليت هاي نوغانداري از مرحله توليد تخم نوغان نژاد تا نخ ابريشم داراي ارزش افزوده زيادي است كه اثرات این مهم را مي توان در سطح در آمد روستائيان، صنعتگران و واسطه ها مشاهده کرد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور یادآورشد: بافت منسوجات ابريشمي ايراني از قبيل صنايع دستي، گليم، جاجيم و فرش موجب ايجاد درآمد براي بخشي از جامعه به صورت مستقيم و غيرمستقيم مي شود.

کد خبر 2341255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha