۱۲ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۴

چیت چیان تاکید کرد:

آبرسانی به روستاهای دامغان در اولویت وزارت نیرو/ تامین برق شهرک های صنعتی از بودجه دولتی

آبرسانی به روستاهای دامغان در اولویت وزارت نیرو/ تامین برق شهرک های صنعتی از بودجه دولتی

دامغان - خبرگزاری مهر: وزیر نیرو با اشاره به تامین آب برخی از روستاهای شهرستان دامغان به صورت سیار تاکید کرد: امسال به طور حتم یکی از مجتمع‌های آبرسانی روستایی در شهرستان دامغان که دارای اولویت بیشتری است به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان عصر شنبه در نشست بررسی وضعیت صنعت آب و برق شهرستان دامغان در محل سد شهید شاهچراغی این شهرستان با تاکید بر بهره برداری حتمی یکی از مجتمع‌های آب رسانی روستایی در این شهرستان که دارای اولویت بیشتری است، گفت: اجرای پروژه انتقال آب نکارود به دامغان منوط به کاهش تخصیص‌های فعلی آب این رودخانه در استان مازندران است.

وی با اشاره به تخصیص حق آبه ای به استان سمنان در این تخصیص افزود: با توجه به کاهش بارندگی در مناطق مختلف کشور باید فرهنگ صرفه‌جویی در دستور کار قرار بگیرد.

برق شهرک های صنعتی از بودجه دولتی تامین شود

وزیر نیرو همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌های برق متکی به درآمدهای کسب شده خودشان هستند و بودجه دولتی ندارند ولی با توجه به ضرورت برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی در حال احداث یا فاقد برق در مورد شهرک‌های صنعتی باید هزینه برق دار شدن آن با بودجه دولتی تامین شود.

چیت چیان تصریح کرد: مدیران صنعت برق استان سمنان اجازه دادن پاسخ منفی به سرمایه‌گذاران را برای توسعه صنعت ندارند چرا که این استان در مسیر انتقال برق کشور قرار گرفته و ظرفیت تولید برق را نیز دارد.

وی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اعتبارات لازم را برای تامین برق شرکت‌های شهرک‌های صنعتی در بودجه سنواتی لحاظ کند.

سد شهید شاهچراغی 17 میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد

وزیر نیرو با اشاره به کاهش دو میلیون متر مکعب از حجم آب سد شهید شاهچراغی دامغان به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی عنوان کرد: این سد هم اکنون 17 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد.

چیت چیان با بیان این مطلب که در صورت بررسی و تایید از سایر حوزه ها، 15 میلیون مترمکعب آب به این سد منتقل خواهد شد اذعان داشت: سد شهید شاهچراغی امسال در حالی با کاهش دو میلیون مترمکعب آب مواجه شده است که سال گذشته با افزایش بارندگی حجم ذخیره سازی آب در آن به حد سرریز رسیده بود.

مسئولان از یاد نبرند که دامغان روزگاری پایتخت ایران بوده است

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: دامغان دارای موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های بی‌نظیری در کشور است و مسئولان نباید از یاد ببرند که این شهر روزی پایتخت ایران بوده است.

عبدالرحمان رستمیان اظهار کرد: اکنون نیز با نگاه عادلانه در تقسیم منابع و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان از موقعیت دامغان به عنوان تقاطع محور شمال جنوب و شرق و غرب کشور استفاده مطلوب کرد.

وی با برشمردن برخی از شاخصه‌های بارز و تأثیر گذار مردم دامغان در طول تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این شهرستان را شایسته توجه بیشتر مسئولان دانست و افزود: دامغان رتبه دوم تقدیم شهید را به نسبت جمعیت در کشور داراست و این امر خود پاسخگویی بهتر دولت‌مردان و مسئولان را در مقابل نیازهای مردم این خطه می‌طلبد.

ضرورت تسهیل اجرای طرح های انتقال آب به دامغان

عضو مجمع نمایندگان استان سمنان با درخواست از وزیر نیرو برای کمک به تسهیل اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه‌ها به این شهرستان تصریح کرد: به اذعان اکثر کارشناسان و مطابق با تحقیقات علمی انجام شده پسته دامغان دارای برترین کیفیت در سطح جهان است و این پتانسیل لزوم توجه بیشتر به رفع نیاز‌های آبی بخش کشاورزی دامغان را مشخص می‌کند.

رستمیان با اشاره به ظرفیت بالای شهرستان دامغان در بخش معادن و وجود معدن‌های بکر بسیاری در این منطقه خاطر‌نشان کرد: عدم تأمین انرزی برق مورد نیاز هم اکنون موجب تعطیلی کار بسیاری از معادن شهرستان دامغان شده همان‌طور که بسیاری از صنایع به‌دلیل عدم تأمین آب لازم دامغان را ترک کرده‌اند.

وی راه‌اندازی تصفیه‌خانه و سیستم فاضلاب شهرستان دامغان در سریع‌ترین زمان ممکن با مساعدت ناد‌های ذیربط را ضروری عنوان کرد و گفت: رها شدن بخشی از فاضلاب شهر دامغان در حاشیه شهر رفته رفته باعث مشکلات زیست محیطی شده و اگر به‌زودی اقدامی اساسی انجام نشود به معظلی مهم تبدیل می‌شود.

دامغان قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعتی و تولیدی را دارد

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، شرق استان سمنان به‌ویژه شهرستان دامغان را بهترین مکان برای سرمایه گذاری و احداث صنایع مختلف دانست و تصریح کرد: مراکز صنعتی زیادی در طول سال‌های گذشته در غرب استان ایجاد و راه‌اندازی شده به شکلی که دیگر طبیعت این مناطق و شهر‌ها ظرفیت صنایع جدید را ندارد.

وی تأکید کرد: با همکاری مسئولان و رفع مشکلات تأمین کمبود آب و برق مورد نیاز صنایع دامغان قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعتی و تولیدی را دارد، البته اگر در سال‌های گذشته آمایش سرزمینی و برنامه‌ریزی در توزیع امکانات و سرمایه‌ها به درستی صورت می‌گرفت اکنون با این مشکلات مواجه نبودیم.

کمبود آب مهمترین مشکل شهرستان دامغان است

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در جلسه مسئولان این شهرستان با وزیر نیرو با تأکید بر اینکه کمبود آب مهمترین مشکل این شهرستان است، گفت: تأمین نشدن منابع آب لازم صدمات زیادی به مردم، کشاورزی و صنعت این شهرستان وارد کرده است.

رستمیان اظهار داشت: کمبود و حتی نبود آب در برخی از روستاهای دامغان از مشکلات اساسی ما است.

وی با بیان اینکه به دنبال خشکسالی و کاهش بی‌سابقه بارش‌ها و افت منابع آب در حال حاضر بیش از 20 روستا در دامغان با تانکر آب‌رسانی می‌شود، افزود: شرایط به‌گونه‌ای است که می‌توان گفت برخی از روستاهای حتی بالای 20 خانوار شهرستان دامغان از آب بهداشتی نیز محرومند که این نکته به هیچ وجه در سطح کشور و نظام اسلامی پذیرفتنی نیست.

شاخص موالید در روستاهای دامغان کمتر از نیم درصد است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاخص موالید شهرستان دامغان بیش از یک و نیم درصد است خاطر نشان کرد: اما شاخص رشد جمعیت ما در روستاهای دامغان کمتر از نیم درصد است که حل مسائلی همچون کمبود آب و ایجاد شرایط بهتر کار و زندگی می‌تواند این روند را که نشانه مهاجرت از روستا به شهر‌ها است را کند یا متوقف کند.

رستمیان با تأکید بر اینکه بخش عمده مشکلات آب شهرستان دامغان با اجرایی شدن طرح‌های تخصیص آب از سرشاخه‌ها که مراحل مطالعاتی آن نیز انجام شده‌است قابل حل است، تصریح کرد: پروژه‌هایی همچون انتقال آب نکا رود با پیگیری و حمایت وزارت نیرو برای دامغان حیاتی است.

وی با اشاره به کاهش تقریبا 50 درصدی آب چشمه‌علی به عنوان مهمترین منبع طبیعی آب شهرستان دامغان و کاهش شدید سطح آب در منابع زیر زمینی، کیفیت نه‌چندان مطلوب آب را نیز از دیگر مشکلات مردم این شهر برشمرد و گفت: فراهم شدن انجام روش‌ بهبود کیفیت آب RO با حمایت دستگاه‌های مربوطه و وزارت نیرو می‌تواند گامی مهم در رفع این نقصان باشد.

مسئولان طرح انتقال آب خزر به استان سمنان را به مسائل سیاسی گره نزنند

امام جمعه دامغان نیز در این نشست گفت: تأمین نیازهای حیاتی و ضروری مردم باید در اولویت کار دولت‌مردان قرار گیرد و مسئولان نباید طرح‌هایی همچون انتقال آب خزر به استان سمنان، که در دولت‌ گذشته کلید خورده را به مسائل سیاسی گره بزنند.

حجت الاسلام سید محمود ترابی با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی کم‌سابقه به‌خصوص در استان‌هایی همچون سمنان، اظهار‌کرد: از امکانات و توانمندی‌های نقاط مختلف کشور باید برای رفع کمبود‌ها به بهترین نحو استفاده شود.

وی با بیان اینکه شرایط به‌گونه‌ای است که مردم تعدادی از روستاهای شهرستان دامغان حتی از داشتن آب شرب هم محرومند، افزود: طرح انتقال آب نکا‌رود به دامغان که مطالعات آن نیز انجام شده است باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

رودخانه نکا می‌تواند مشکلات کمبود آب شهرستان دامغان را رفع کند

امام جمعه دامغان تصریح کرد: طبق مطالعات کارشناسان آب رودخانه نکا تنها در چهار ماه از سال به مصرف مردم این منطقه می‌رسد و در هشت ماه باقی‌مانده سال هرز رفته و به دریای خزر می‌ریزد، حال آنکه در طول این هشت‌ماه می‌تواند مشکلات کمبود آب شهرستان دامغان را رفع کند.

ترابی با انتقاد شدید از سیاست‌های غلطی که موجب برداشت‌های غیر اصولی و بی‌رویه از سفره‌های آب زیر زمینی شهرستان دامغان شده است، گفت: زمین‌های قابل کشت وسیعی در این شهرستان وجود دارد که طلایی همچون پسته از آن به‌عمل می‌آید و می‌تواند، تولید اشتغال و سرمایه کند اما به دلیل نبود آب بلا استفاده باقی مانده است.

وی یادآور شد: کاهش چشمگیر بارش‌ها و افت شدید منابع آب منطقه، لزوم ترویج و فرهنگ‌سازی در زمینه صرفه‌جویی و استفاده درست و بهینه از منابع آب را بیش از پیش در جامعه نمایان می‌کند.

احداث شهید شاهچراغی 25 روستای دامغان را عملا از نبود آب نجات داد

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان با اشاره به بازدید وزیر نیرو از سد شهید شاهچراغی، این مجموعه را ماحصل تلاش و زحمات چندین و چند ساله نمایندگان پیشین شهرستان دامغان و دولت‌های گذشته برشمرد و خاطر‌نشان کرد: احداث این سد 25 روستای شهرستان دامغان را عملا از نبود آب و نابودی تدریجی نجات داد.

ترابی در ادامه نبود پست 63 کیلو وات شهرک صنعتی این شهرستان را موجب کوچ بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع تولیدی از این شهرستان به‌سوی شهرک‌صنعتی دیگر شهر‌های استان دانست و تأکید کرد: دامغان برای رونق صنعت و تولید و ایجاد اشتغال به این توانمندی نیاز مبرم دارد.

وی تأمین انرژی را پایه ایجاد اشتغال برشمرد و یادآور شد: عدم تعادل در توزیع امکانات و سرمایه در شهر‌های استان همواره از مهمترین مشکلات ما است، به‌گونه‌ای که امروز در کارخانه‌های شهرستان دامغان حدود دو هزار کارگر مشغول به‌کارند و این رقم اشتغال در کارخانه‌های شهرستان سمنان 22 هزار نفر است.

گفتنی است سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان در سال 1383 به بهره برداری رسیده و از نوع سنگریزه ای با هسته رسی با تاج به طول 441 متر و 55 و نیم متر ارتفاع از بستر رودخانه است؛ این سد در 12 کیلومتری شمال غرب دامغان ساخته شده و آب رودخانه چشمه علی را به اراضی کشاورزی دشت جنوبی شهرستان منتقل می کند؛ جلوگیری از خسارت سیلاب های شمالی از دیگر اهداف ساخت این سد با ظرفیت آبگیری ۴۰ میلیون متر مکعب است.

کد خبر 2341832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha