۱۲ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۲۷

مهر گزارش می دهد؛

آسمان یکرنگ صنایع دستی/ نمایش دست بافته های اقوام ایرانی

آسمان یکرنگ صنایع دستی/ نمایش دست بافته های اقوام ایرانی

قائمشهر - خبرگزاری مهر: آسمان هنر سنتی و دستی در همه جای ایران یکرنگ است و هنرمندان این رشته از مشکلات عدیده ای برای تولید آثار هنری در رنج هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، نبود بازارچه فروش، سقف پایین تسهیلات، درآمد پایین هنرمندان، حمایت نشدن، مشکل بیمه هنرمندان، موانع فراروی صادرات از جمله مسائلی است که هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی کشور با آن مواجه هستند.

برخی از هنرمندان فعال رشته های صنایع دستی در حاشیه برگزاری جشنواره اقوام ایرانی و نمایشگاه سوغات در قائمشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان مشکلات، خواهان توجه مسئولان امر شدند.

یک هنرمند ساروی که حدود 15 سال در رشته های مختلف لباس ها و بدلیجات سنتی فعالیت می کند، گفت: در نمایشگاههای صنایع دستی مختلف کشور شرکت کردم، فضای نمایشگاهی قائم شهر مناسب است اما با مشکل رفت و آمد مواجه هستیم.  

شراره غضنفری با بیان اینکه مسئولین باید هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی را از نظر مالی و  تسهیلات بانکی کم بهره حمایت کنند، اظهارداشت: اکثر هنرمندان با آورده شخصی خود فعالیت هنری خود را آغاز کردند درحالیکه هنرمند برای ارتقاء سطح هنری نیاز به حمایت مالی دولتمردان دارد.

درآمد پایین هنرهای سنتی

وی بیان کرد: با توجه به مشکلات مالی و نبود توان خرید توسط مردم ، درآمد پایین هنرهای سنتی و صنایع دستی  و هزینه هنگفت حق بیمه، قادر به انجام بیمه هنرمندان با توجه به سابقه زیاد نیستم.

همچنین هنرمند بهشهری که در هنر گلیمچه ( متکازین) 8 سال مشغول فعالیت است، گفت: بدلیل منحصر بفرد بودن هنر متکازین بهشهر این هنر از زمان آشنایی بشر به بافندگی نسل به نسل در حال گردش است.

سیده انسیه خلیلی با بیان اینکه هنرهای سنتی و اصیل مشتری های خاص خود را دارند، گفت: با توجه به ورود فرش های ماشینی به بازار، فروش گلیمچه یک مدت در بین مردم کمرنگ شده بود که خوشبختانه در حال حاضر در زمینه فروش آن مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پنجاهمین نمایشگاهی است که شرکت کرده ام، افزود: با مشکل رفت و آمد و مناسب نبودن ساعت نمایشگاه مواجه هستیم در نمایشگاههای قبلی شرایط ایاب و ذهاب و مکان اسکان را برای هنرمندان تامین می کردند اما در این نمایشگاه با مشکل مواجه هستیم.

هنرمند چرم دوز گلپایگانی که مدت پنج سال در این رشته فعال است نیز با اشاره به اینکه مشکلات هنر بسیار است، گفت: با توجه به ضعیف بودن وضعیت خرید و مالی مردم هنرمندان با چالش هایی مواجه هستند.

محمود فیاضی بابیان اینکه دولت پشتوانه خوبی از لحاظ تسهیلات بانکی برای هنرمندان ندارد، اذعان داشت: تسهیلات بانکی برای هر هنرمند صنایع دستی مورد بررسی قرار نمی گیرد و همچنین نظارت برای استفاده از این تسهیلات بانکی وجود ندارد.

برگزاری کم نمایشگاهها در سال

همچنین الهام فیاضی دیگر هنرمند این رشته با اشاره به اینکه از نظر نمایشگاهی درست تقسیم بندی نمی کنند، افزود: با توجه به اینکه هنرمند باید سالی 5 بار در نمایشگاههای دولتی حضور داشته باشد اما متاسفانه یکسری از هنرمندان بیشتر در نمایشگاههای آزاد شرکت می کنند که درآمدهای بدست آمده را باید در این نمایشگاهها هزینه کنند و متاسفانه برخی از هنرمندان دائم نمی توانند از نمایشگاه های دولتی استفاده کنند و باید در نوبت آن قرار گیرند که این انصاف نیست برخی راحت از نمایشگاههای دولتی استفاده کنند و بقیه نتواننند از این فرصت ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز آموزش های لازم فروشندگی برای صنعتگران در نظر گرفته نشده است و بین هنرمندان و صنعتگران این آموزش ها نهادینه نشده است، اذعان داشت: با آموزش تولید، تجارت عرضه کالا و صادرات به هنرمندان صنایع دستی کشور می تواند در زمینه صادرات صنایع دستی و ورود ارز می تواند موفق شود.

الهام فیاضی بیان کرد: مسئولین باید با آموزش های لازم و شناسایی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در زمینه عرضه به بازار و کشورهای خارجی، فروش بهتر و حضور در نمایشگاههای مختلف داخلی و خارجی ارتقاء دهند.

سقف تسهیلات هنری پایین است

این هنرمند گلپایگانی با بیان اینکه از مسئولین توقع ارائه تسهیلات بانکی قابل توجه و وام های بلاعوض نداریم، گفت: ارائه تسهیلات بانکی تا سقف 5 میلیون تومان برای یک هنرمند چرم دوزی که 100 میلیون تومان هزینه می کند، دردی را دوا نمی کند و با توجه به گرانی ابزار آلات و وسایل چرم این میزان تسهیلات جوابگو نیاز صنعتگر نیست.

فیاضی خاطرنشان کرد: مسئولین باید هنرهای صنایع دستی هر صنعتگر را برآورد هزینه کنند و تسهیلات مورد نظر را در اختیار آنها با نظارت کامل ارائه دهند.

وی با بیان اینکه هیچ نظارتی در ارائه تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی انجام نمی شود، افزود: برخی از هنرمندان صنایع دستی از تسهیلات بانکی خود استفاده های غیر هنر خود می کنند که موجب اجحاف در حق دیگر هنرمندان می شود.

فیاضی با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه در تعطیلات عید فطر و پیک سفرهای تابستانی، اظهارداشت: با توجه به تعطیلات انتظار می رفت آمار بازدید کنندگان بیشتر از این میزان باشد که این امر با اطلاع رسانی بهتر و مناسب امکانپذیر می شد.

رکود بازار طلا و تاثیر بر هنر زرگری

همچنین دیگر هنرمند اصفهانی که در رشته زرگری مشغول فعالیت است، یکی از مشکلات و چالش ها حاضر در هنر طلا سازی را رکود بازار طلا عنوان کرد و گفت: بدلیل کمبود نقدینگی مردم بیشتر بسمت و سوی لواشک و مواد غذایی در نمایشگاهها هستند و به فکر خرید طلا با توجه به ارزش آن نیستند چون توان خرید آنرا ندارند.

عباس بارورزاده با اشاره به عدم حمایت مسئولین در زمینه طلاسازی، اظهارداشت: دلیل عدم حمایت مسئولین به این صنعت کاسب بودن خود آنهاست چرا که در سکه های بهار آزادی اجرت بالا دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه سکه های پارسیان را بصورت قاچاقی ساختم، اذعان داشت: مسئولین با تبلیغات بسیار در رادیو و تلویزیون برای جلوگیری از ساخت این طلاها تلاش کردند اما مردم بدلیل گران بودن سکه های بهار آزادی از سکه های پارسیان حمایت کردند.

همچنین هنرمند بابلی که در رشته سوزن دوزی و سرمه دوزی برروی ترمه با سابقه 20 سال فعالیت از عمده مشکلات هنرمندان را عدم حمایت مسئولین، عدم انجام درخواست ها و عدم همکاری با هنرمندان عنوان کرد.

معصومه فولادی خاطرنشان کرد: در شهرستان در زمینه شناخت هنر سوزن دوزی و سرمه دوزی بر روی ترمه مشکلی وجود ندارد اما در استان های دیگر بدلیل عدم آشنایی با این هنر با توجه به قدمت 300 ساله آن با مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه استقبال مردم از نمایشگاه خوب است، اظهارداشت: در زمینه فروش بدلیل نبود نقدینگی بین مردم مشکل وجود دارد.

بازارچه صنایع دستی نیاز هنرمندان

فولادی از مسئولین خواستار یک بازارچه صنایع دستی برای ارائه آن بین مردم شد و افزود: با راه اندازی بازارچه مردم نسبت به هنرهای صنایع دستی شناخت بیشتر و بهتری پیدا می کنند.

همچنین هنرمند همدانی که در زمینه سفال و سرامیک فعالیت داشت، با بیان اینکه حدود 15 سال مشغول فعالیت هستم، اذعان داشت: هدف از شرکت در نمایشگاههای مختلف صنایع دستی فقط تبلیغات هنر استان همدان است.

حسین میرزایی بیان کرد: باید به هنر بها و ارزش داده شود چرا که هنر صنایع دستی قیمت ندارد و باید مسئولین هنرمندان را از لحاظ مادی و ... حمایت نمی شوند.

هنرمند دیگر اصفهانی با بیان اینکه در تولید و فروش مشکلی نداریم فقط در بحث بازار یابی پیشرفت چندانی نداریم، افزود: با توجه به هزینه بالای هنرمندان صنایع دستی در اقساط وام های بانکی با مشکل مواجه هستیم.

سعید کمال که در رشته صنایع دستی لیزری بر روی چوب 3 سال است فعالیت دارد، اظهارداشت: بدلیل لیزری بودن این هنر بعنوان صنایع دستی آنرا قبول ندارند و محصول چینی از آن یاد می کنند.

همچنین هنرمند تهرانی که در زمینه مجسمه های پلی استر، شمع های نسوز و شناور در حال فعالیت است، یکی از دغدغه های هنرمندان دیده نشدن کارهای هنری آنهاست.

مرتضی رضایی بیان کرد: به غیر از بحث های ریالی، تسهیلات وام های بانکی با بازپرداخت های مختلف باید در بحث امکانات و تجهیزات، اسکان هنرمندان در زمان برگزاری نمایشگاهها در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید رادیو نمایشگاه مردم را بسمت غرفه ها هدایت کنند، افزود: در بحث برگزاری نمایشگاهها باید مسئولین نظرات هنرمندان را داشته باشند.

برپایی جشنواره اقوام ایرانی در 100 غرفه

همچنین معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به برگزاری جشنواره اقوام ایرانی و نمایشگاه صنایع دستی، سوغات و هدایا در محل نمایشگاههای بین المللی مازندران (قائم شهر)، گفت: این نمایشگاه در فضایی 1400 متر مربع با بیش از 100 غرفه در حال برگزاری است.

علی ماهفروزی با بیان اینکه هنرمندان و بازاریان بسیار ی از سراسر کشور در حوزه صنایع دستی، سوغات و هدایا حضور دارند، اظهارداشت:  برگزاری نمایشگاه با جشنواره اقوام ایرانی در مازندران یک اتفاق خوبی است که برای نخستین بار در عید سعید فطر و پیک سفرهای تابستانی در حال برگزاری است که از برنامه های مهم اداره کل ثبت در تقویم نمایشگاهی برای سالهای آینده است.

وی با بیان اینکه باید برای برگزاری نمایشگاههای این چنینی مشخصات مختلفی ارائه کرد، اذعان داشت: نبود یک دستگاه عابر بانک و بانک سیار در مجموعه نمایشگاهی یک نقص محسوب می شود که باید برطرف شود.

این مسئول همچنین با اشاه به اینکه برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی باید در بین جمعیت و شلوغی انجام شود متاسفانه بدلیل نبود فضا این امر محقق نشده است، افزود:  باید برای ایجاد یک فضای خوب و پر بیننده تبلیغات وسیع انجام شود و برای انجام آن باید تمام استان بسیج شودند.

ماهفروزی به کمک و یاری شهرداری ها و شوراهای شهر در زمینه رفت و آمد مردم به مجموعه نمایشگاهها اشاره و اظهارداشت: با توجه به ظرفیت اقتصادی و اجتماعی چنین نمایشگاهها و جشنواره ها باید از این فضاها بهترین استفاده را داشته باشند.     

مشکل بیمه هنرمندان

وی در بخش دیگر از سخنان خود به بیمه هنرمندان صنایع دستی اشاره کرد و گفت: برای بیمه هنرمندان شیوه گذشته را قبول ندارم و با توجه به جایگاه هنرمند در کشور و دنیا صنعتگر و هنرمند باید جایگاه هنری خود را افزایش دهد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی بیان کرد: با ارتقاء سطح هنری هنرمندان و ایجاد ظرفیت های اقتصادی توسط هنرمندان برای بیمه آنها و خانواده اقدام می شود و همچنین کارت هنری صادر می شود.

ماهفروزی بیان کرد:  هنرمندان صنایع دستی باید بدانند که میراث فرهنگی یک سازمان خیریه نیست بلکه سازمان میراث فرهنگی و هنرهای سنتی است که امیدواریم شان و منزلت هنرمند ایران در هنرمندان ظاهر شود.

وی با اشاره به تسهیلات بانکی با بهره پایین برای هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی، اذعان داشت: خوشبختانه با نشست با صندوق مهر امام رضا(ع) و بانک مهر اقتصاد با اعلام اسامی، هنرمندان بتوانند از وام های کم بهره استفاده کنند اما همه اینها باید به سمتی برود تا هنر و هنرمند مازندرانی ارتقاء یابد.

ماهفروزی با انتقاد از نبود صادر کننده صنایع دستی در حال حاضر در استان، اظهار داشت: هنرمندان در حوزه اقتصادی نتوانستند با فروشگاهها ارتباط برقرار کنند که این یک مشکل است.

این نمایشگاه از 8 لغایت 15 مرداد در محل دائمی نمایشگاههای مازندران در حال برگزاری است.

...............................

گزارش: سمیه کریمی

کد خبر 2341852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha