۱۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۳۴

چند خبر از سینما

هنرمندان دغدغه خود درباره غزه را نشان دادند/ اورسن ولز در ایران

هنرمندان دغدغه خود درباره غزه را نشان دادند/ اورسن ولز در ایران

در خبرهای امروز سینمای ایران می توانید اظهار نظر کارگردان فیلم سینمایی «مزار شریف» و جلب توجه «نینجای ایرانی» در گواناخواتو را بخوانید.

به گزارش خبرگزاری مهر، چند خبر کوتاه  از مستند ایران و مصاحبه با کارگردان فیلم سینمایی «مزار شریف» از جمله اخبار سینمای ایران در امروز یکشنبه دوازدهم مرداد ماه است.

«اورسن ولز حرف می‌زند» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

فیلم مستند «اورسن ولز حرف می‌زند» در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آید. پنجاه‌ و‌ پنجمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم مستند «اورسن ولز حرف می‌زند»  به کارگردانی نیما قلیزادگان اختصاص دارد. این فیلم دوشنبه 13 مرداد ساعت 17 در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران روی پرده می‌رود و پس از نمایش فیلم نشست نقد و بررسی با حضور  کارگردان و سعید عقیقی برگزار می‌شود.

آغاز تدوین مستند «در غبار تاریخ»

مستند «در غبار تاریخ» از جدیدترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی معصومه نورمحمدی که به بررسی ردپای ديرينه قالي‏هاي نفيس ايران در شرق آسيا می‏ پردازد، روی میز تدوین رفت. نورمحمدی پیرامون موضوع مستند «در غبار تاریخ» گفت: این مستند درباره فرشی است که پانصد سال پیش از ایران به ژاپن فراستاده شده و هر سال در مراسم آئینی گیون از این فرش به عنوان نماد قدرت و زیبایی استفاده می شود.

وی ادامه داد: این فیلم مستند به روابط فرهنگی ایران و ژاپن و چگونگی ارسال فرش به این کشور می پردازد و مقایسه ای میان جایگاه فرش ایرانی در دوره صفویه که هنر قالیبافی به اوج خود می رسد و جایگاه کنونی دارد. با همکاری اتحادیه فرش دستباف ایران، روز 17 جولای مصادف با 26 تیرماه، همراه گروه تولید در ژاپن حضور داشتیم و علاوه بر ضبط سکانس های مربوط به مراسم گیون، یک جلسه از موزه فرش فیلمبرداری کردیم و با تجار ایرانی نیز به گفت و گو نشستیم.

این مستندساز تصریح کرد: اين فرش ابريشمي دوره صفويه، با دقت تمام در موزه شهر كيوتو نگهداري می شود و در طول سده ها که آئين گيونGion Matsuri   توسط معبد ياساکا به اجرا در مي آيد، بر روي ارابه اي قديمي نصب و در شهر گردانده مي شود تا چشم مشتاقاني را كه يكسال منتظر ديدار آن بوده اند، روشن كند.

«نینجای ایرانی» پرمخاطب‌ترین مستند «گواناخواتو» شناخته شد

در دومین نمایش «نینجای ایرانی» در شهر گواناخواتو روز دوم آگوست قبل از شروع جلسه نقد و بررسی فرانچسکا رومرو بیان کرد: امسال مستندهای مختلفی از نقاط مختلف جهان در بخش مسابقه مستند جشنواره حضور داشتند؛ فیلم‌هایی با بودجه‌های بزرگ و این باعث افتخار من است که اعلام کنم «نینجای ایرانی» به کارگردانی مرجان ریاحی از کشور ایران توانست بیشترین مخاطب را به سالن‌های جشنواره در بخش مستند جذب کند و فکر می‌کنم فیلم این دختر ایرانی توانسته قلب مخاطبینش را به دست بیاورد.

در ادامه فرانچسکا رومر از ریاحی درخواست کرد برای پاسخ به پرسش مخاطبین به روی سن برود.

مرجان ریاحی ضمن تشکر از مهربانی و حمایت مخاطبین جشنواره گفت : من نینجای ایرانی را با قلبم ساختم و باعث افتخارم است که این فیلم توانسته قلب مخاطبینش را لمس کند .

وی در پاسخ به این سوال که در مورد زنان نینجا در رویترز قبلا گزارشی دیده بودیم و فکر می‌کردیم نینجاهای ایرانی زنانی وحشی هستند که فقط برای حمله به کشورهای دیگر تربیت شده‌ اند، اما فیلم شما زن‌هایی را نشان می‌دهد که مادرند، بچه داری می ‌کنند، آشپزی می‌ کنند و زندگی خانوادگی دارند. آیا اینها همان زنان گزارش  رویترز هستند؛ گفت: دقیقا اینها همان زن‌ها هستند. همان ‌طور که می‌بینید تنها زنان ورزشکاری هستند که عاشق ورزش و خانواده‌شان هستند و برای من خیلی جالب است در همه جهان زن‌ها در رشته ‌های ورزشی و حتی نینجوتسو فعایلت می ‌کنند؛ چرا تنها زنان نینجای ایرانی باید متهم شوند به خشونت؟ چرا در مورد زنان نینجای اروپایی یا آمریکایی این حرف‌ها زده نمی‌شود؟ من فکر می‌کنم جدا از خوراکی که رسانه‌ها به مخاطبانشان می‌دهند، مخاطبین هم باید در مورد اخبار دریافتی بیشتر فکر کنند و هر حرفی را از هر رسانه‌ای به سادگی نپدیرند. خوشحال که حالا شما با دیدن نینجای ایرانی متوجه واقعیت این زنان ورزشکار شدید.

ریاحی بیان کرد: پرداختن به ورزش بانوان و نشان دادن زن ایرانی واقعی نه آن چیزی که رسانه‌ها سعی می‌ کنند به مردم جهان از زنان ایران نشان دهند، آرزوی قلبی من است. فکر می‌کنم ساخت مستند از زنان ورزشکار در رشته‌ های مختلف ورزشی می‌تواند در نشان دادن فعالیت بانوان ورزشکار ایرانی بسیار مفید باشد.

حوزه هنری بانی تولید فیلم «مزار شریف»

عبدالحسن برزیده، كارگردان فیلم «مزار شریف»، حمایت های مادی و معنوی حوزه هنری را دلیل ساخت این فیلم دانست و معتقد است هنرمندان دغدغه های جدی در مورد موضوع غزه دارند.

وی ادامه داد: نگارش فیلم نامه «مزار شریف» از دو جهت برایم بسیار مهم بود؛ نخست آن كه با یك مسئله انسانی و تعصب ملی رو به رو بودیم و از سوی دیگر این واقعه جنایتكارانه در درون خود قابلیت های داستانی مناسبی برای تبدیل شدن به یك اثر سینمایی ماندگار را داشت و با تولید این اثر سینمایی می شد این واقعه تاریخی را در قاب دوربین ماندگار كرد.

كارگردان فیلم «دكل» با اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و لزوم حمایت از این مردم مظلوم گفت: جنایت های ضد انسانی علیه مردم غزه برای هر وجدان بیداری دلخراش است، پیوندهای عاطفی و مذهبی با این مردم باعث می شود به عنوان یك هنرمند واكنش نشان دهم و اعتراض خود را به گوش همگان برسانم.

وی در ادامه با اشاره به حمایت خودجوش هنرمندان از مردم غزه و لزوم حمایت نهادهای دولتی از این حركت های اعتراضی بیان کرد: در همین اتفاقات اخیر شاهد بودیم كه هنرمندان در مورد غزه دغدغه های جدی دارند و در تمام این جریانات به صورت خودخواسته حضور پیدا كرده اند. حال باید حمایت های مادی و معنوی از این حركت انسانی و بزرگ از طریق نهادهای دولتی صورت گیرد. به طور مثال، می توانند با اختصاص بودجه ای مناسب اقدام به تولید فیلم نامه و آثار سینمایی در مورد مسئله غزه كنند و باعث شنیدن شدن صدای این مردم مظلوم در سطح جهان شوند.

این فیلمساز با توجه به حضور فیلم «مزار شریف» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر و لزوم ساخت آثاری از این دست گفت: زمانی كه صحبت از جشنواره فیلم می شود، مخاطبان در انتظار حضور یك اثر سینمایی با ساختارهای مناسب هستند. به همین دلیل برای ساخت این فیلم از عوامل حرفه ای در جلو و پشت دوربین بهره بردیم تا بتوانیم ذائقه تماشاگران را تغییر دهیم. ساخت فیلم هایی با این ساختار تولید به سادگی اتفاق نمی افتد و اگر حمایت های بی دریغ مالی و معنوی حوزه هنری نبود، شاید ساخت این اثر مدت ها به تعویق می افتاد؛ البته با ساخت این گونه آثار علاوه بر جذب مخاطبان، می توان فیلم سازان و تهیه كنندگان خصوصی و دولتی را برای ساخت آثاری از این دست ترغیب كرد.

وی در پایان گفت: این فیلم در محكومیت جنایات طالبان ساخته شده است؛ اما با توجه به اتفاقات اخیر منطقه كه گروه هایی با همان تفكرات طالبان اما در قالب و نام جدیدی ظهور كرده اند، اكران این فیلم می تواند اشاره ای به مسائل روز داشته باشد و قابلیت های نمایش عمومی این اثر سینمایی نیز افزایش یابد.

پایان «یک اشتباه کوچولو»

فیلمبرداری فیلم کوتاه «یک اشتباه کوچولو» به کارگردانی مریم پیربند در تهران به پایان رسید.

«یک اشتباه کوچولو» پانزدهمین فیلم کوتاه این کارگردان است و موضوعی کودکانه دارد. اشتباه کوچولوی دو کودک باعث دردسر برای بزرگترها می‌شود.

پس از پایان فیلمبرداری تدوین آن از دیروز توسط نیما جعفری جوزانی آغاز شده است.

لیدا عباسی،محسن ملکی،امیرسهیل صداقتی،امیرعلی صداقتی،مهرزاد خلیقی،سونیا سلیمان نسب و... بازیگران این فیلم هستند و دیگر عوامل آن عبارتند از: کارگردان: مریم پیربند، تهیه کننده: مهدی صداقتی، نویسنده فیلمنامه: مونا امیری، چهره پرداز: محسن ملکی، فیلمبردار: مصطفی دهقانیان، صدابردار: مهرداد دادگری، تدوین:نیما جعفری جوزانی، مشاور رسانه‌ای: منصوره بسمل، دستیار کارگردان و برنامه ریز: محمدکاظم محمودی، عکاس :علی اسکندری.

کد خبر 2342247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha