۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۰

گزارش خبری – تحلیلی مهر؛

کلاف انتخابی تیم ملی کاراته پیچیده‌تر از قبل/ کادر فنی مقابل رئیس 

کلاف انتخابی تیم ملی کاراته پیچیده‌تر از قبل/ کادر فنی مقابل رئیس 

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: انتخاب چهار کاراته کا از بین پنج کاراته کایی که نامزد حضور در بازیهای آسیایی هستند این روزها به یک مشکل بزرگ در کاراته تبدیل شده تا جائیکه با گذشت دو روز از برگزاری مسابقات انتخابی هنوز فدراسیون و کادر فنی به یک نقطه مشترک دست پیدا نکرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، کاراته دارای شش وزن قانونی برای حضور در مسابقات مختلف است که هر کشور در قاره کهن برای حضور در بازیهای آسیایی می بایست چهار وزن را از بین این شش وزن انتخاب و به مسابقات اعزام کند. کادر فنی تیم ملی مدتی قبل بدون برگزاری مسابقه انتخابی و با بررسی بر روی پتانسیل موجود در داخل کشور و کاراته کاهای مدعی دیگر کشورها وزن 55- کیلوگرم را از اردوها خارج کرد تا کاراته کاهای پنج وزن باقی مانده برای حضور در اینچئون 2014 تلاش کنند.
 
یکی از نکات منفی در برنامه کادر فنی این بود که از ابتدا نحوه انتخاب نفرات اصلی را اعلام نکرد و تنها هفته گذشته زمان و چگونگی این انتخاب از سوی دبیر فدراسیون اعلام شد. این در حالی است که کادر فنی تیم ملی می توانست از همان ابتدای سال که کار آماده سازی را آغاز کرد همین برنامه را اعلام کرده و 5 دور مسابقه انتخابی را در طول مراحل مختلف اردوها و با زمانبندی مشخص برگزار کند. 
 
از سوی دیگر چهار وزن اصلی مورد نظر برای اعزام به بازیها را نیز می شد همان چند ماه قبل انتخاب کرد. مگر وزن 55- کیلوگرم کنار گذاشته نشد، چرا وزن دوم نیز برای کنار گذاشتن انتخاب نشد تا اکنون فدراسیون را دچار چالش جدی نکند؟ کاری که فدراسیون تکواندو از ماهها قبل انجام داد و هر شش وزن اعزامی به اینچئون را  از بین هشت وزن انتخاب کردند!
 
اما نگاهی به وضعیت حریفان کاراته کاهای ایران در بازیهای آسیایی شاید بتواند خیلی از مسائل را برای اهالی کاراته روشن کند و مسئولان فدراسیون نیز دست کادر فنی را برای انتخاب تیم مورد نظر خود باز بگذارند.
 
در وزن 60- کیلوگرم نماینده ایران کسی نیست جز امیر مهدیزاده، کاراته کای قمی که مدال طلای قهرمانی جهان را در کارنامه دارد و یکی از بهترین های این وزن در جهان می باشد. حریف اصلی او "لی" نماینده کره جنوبی است که دو بار مغلوب امیرکاراته ایران شده است. "آراگا شینتارو" از ژاپن و "عمادالملکی" از عربستان دیگر حریفان سرسخت این وزن می‌باشند که بعید است برابر این مهدیزاده با انگیزه و سرحال کاری از پیش ببرند. ضمن اینکه اعزام نکردن مهدیزاده به عنوان یکی از مدعیان کسب مدال طلا ریسک بزرگی است. 
 
در وزن 67- کیلوگرم حسین سمندر برابر سعید احمدی سه بار به میدان رفت و با ارائه مبارزات خوب به پیروزی دست يافت و نفر اول این وزن معرفی شد. "رنات ساگندیکوف" از قزاقستان با طلای دوره قبل قهرمان آسیا ، "شینوهارا" از ژاپن با نقره آسیا ، " غلام عباس" از پاکستان ، "محمد الریفی" از اردن ، "تانگ فی" از ویتنام ، "چن دو وان" از کره که این آخری به دلیل میزبانی می تواند دردسر بیشتری ایجاد کند مهمترین مدعیان کسب مدال طلا می باشند. نکته مهمی که باید مد نظر قرارگیرد اینکه در این وزن نمایندگان کشورمان در طول مسابقات قهرمانی آسیا در ادوار گذشته کمتر به مدال دست پیدا کرده اند، همین دو موضوع باعث شد تا کارشناسان شانس اندکی را برای مدال آوری در این وزن برای کشورمان متصور شوند. 
 
در وزن 75- کیلوگرم سعید حسنی پور در مبارزات انتخابی با پیروزی برابر بهمن عسگری دارنده مدال طلای قهرمانی آسیا خود را به عنوان یکی از مدعیان اصلی حضور در بازیهای آسیایی معرفی کرد. در این وزن  چهره شاخصی در کاراته آسیا حضور ندارد و کاراته کاهای ایران همواره در مسابقات قهرمانی آسیا فینالیست بوده اند و سابقه خوب کاراته کاهای ایران در این وزن ، 75- کیلوگرم را اصلی ترین نامزد اعزام به اینچئون معرفی کرده است. 
 
در وزن 84- کیلوگرم "آرگا" چهره شاخص ژاپنی ها جدی ترین مدعی کسب مدال طلاست ، کاراته کایی که در فینال قهرمانی آسیا 3 بريک پورشیب را شکست داد و در مسابقات کامبت گیمز به سختی از سد فداکار گذشت. اما مهدی سلطانی در مسابقات قهرمانی آسیا(امارات) به راحتی او را از پیش رو برداشت و جاسم ویشگاهی هم در فینال گوانگجو برابر "آراگا" پیروز شد. در واقع کاراته کاهای ایرانی راه شکست این ژاپنی را به خوبی می دانند. در این وزن علی فداکار جوان با آتیه کاراته ایران در انتخابی ها نفر اول انتخاب شد.
 
اما در وزن 84+ کیلوگرم جایی که سجاد گنج زاده بهترین سنگین وزن 15 ماه گذشته کاراته ایران به عنوان نفراول انتخاب شد "هیدوشی کاگاوا" از ژاپن یکی از مدعیان جدی مدال طلا و حریف اول نماینده کشورمان است. جدال این دو در فینال مسابقات قهرمانی آسیا 14 بر 12 به سود نماینده کشورمان خاتمه يافت . نمایندگان کویت ، قزاقستان و ماکائو از دیگر مدعیان این وزن هستند که بعید است مقابل گنج زاده حرفی برای گفتن داشته باشند. 
 
خبرگزاری مهر در روز برگزاری مسابقات انتخابی از عملکرد هر پنج کاراته کایی که در اوزان مختلف به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند بخصوص حسین سمندر در وزن 67- کیلوگرم تمجید کرد ولی با نگاهی کوتاه به حریفان کاراته کاهای کشورمان در اینچئون نشان می دهد که کادر فنی کدام اوزان را باید انتخاب کنند. یک انتخاب مناسب می تواند کاراته را چون دوره های گذشته به عنوان یکی از رشته های تاثیر گذار در افتخار آفرینی کاروان ورزشی کشورمان معرفی کند. این انتخاب مناسب نیز میسر نمی شود مگر با استقلال کادر فنی!
 
متاسفانه از داخل فدراسیون اخبار خوبی به گوش نمی رسد. نظر فدراسیون برای انتخاب چهار کاراته کا چیزی است که با نظر کادر فنی متفاوت است، البته نظرات این دو در برخی جهان نزدیک بهم است و چیزی که باعث شده از روز یکشنبه تاکنون نمایندگان ایران در اینچئون معرفی نشوند آن زمان که رسانه ها و کارشناسان اصرار بر انتخاب یک سرمربی برای تیم ملی داشتند نگران چنین روزهایی بودند. هروی، روحانی و جعفری از مربیان خوب ایران هستند که تا اینجای کار نیز عملکرد مناسبی داشته اند ولی سرمربی با تجربه می توانست با مدیریت خود مانع از بروز همین اختلاف نظر شود. روحانی خود سالها عضو تیم ملی بود و چنین میدانهایی را تجربه کرده و بعید از زیر بار فشارهای وارده برای انتخاب نفرات اعزامی برود.
کد خبر 2343392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha