۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۹

پرویزی :

تلاش‌های ارزنده و قابل دفاع جهاد دانشگاهی ناشی از تفکر جهادی است

تلاش‌های ارزنده و قابل دفاع جهاد دانشگاهی ناشی از تفکر جهادی است

بجنورد - خبرگزاری مهر: استاندار خراسان شمالی گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های ملی و فراملی اقدامات چشمگیر و حرکت‌های قابل دفاعی دارد که ناشی از تفکر جهادی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدعلی ‌اکبر پرویزی دوشنبه ‌شب، 12 مردادماه در دیدار با مسئولان جهاددانشگاهی خراسان شمالی، اظهار کرد: بخش عمده موفقیت جهاددانشگاهی مرهون ساختار غیردولتی آن است که اگر دولتی می‌بود اینچنین توفیقاتی نداشت.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی راه اندازی مرکز تحقیق و تولید عصاره ها، مواد مؤثر گیاهی و داروهای گیاهی دامی توسط جهاددانشگاهی، با اشاره به اینکه حاضر به حمایت از این طرح و طرح‌های اثرگذار هستیم، افزود: حاضر هستیم برای این طرح زمین، آب و اعتبار تخصیص دهیم که منطقه گلول شهرستان شیروان در این زمینه دارای پتانسیل است.

پرویزی بیان کرد: جهاددانشگاهی خراسان شمالی بهتر است سالانه چند محور اصلی را پیش روی خود قرار دهد و در این زمینه ها مؤثر و پررنگ عمل کند.

وی در ادامه اظهار کرد: عملکرد حوزه پژوهش استان به هیچ وجه راضی کننده نیست زیرا دید متولیان و پژوهشگران این عرصه اغلب تجاری و با نگاه اقتصادی است و اگر با انجام کار در این حوزه چیزی عاید مردم نشود خیانت به بیت‌المال است.

استاندار خراسان شمالی افزود: اگر قرار است در حوزه پژوهش کاری انجام شود بهتر است درست و با نتیجه ملموس باشد و اگر نتیجه‌بخش بود برای آن اعتبار تخصیص یابد و اجرایی شود.

وی افزود: تخصیص یک تا سه درصد اعتبارات استان برای حوزه پژوهش و اینکه صرفا اطلاعات موجود از خودمان گرفته و مجدد به خودمان فروخته شود شایسته نیست و هدف قانون گزار از تصویب اعتبار پژوهشی، این وضعیت نبوده است.

استاندار خراسان شمالی اضافه کرد: شایسته نیست 50 میلیارد ریال اعتبار استان اینگونه هدر رود حال آنکه اگر در مسیر درست به‌عنوان مثال تحقیقات پزشکی هزینه شود ارزش آن را دارد که 50 میلیارد ریال اعتبار دیگر افزوده شود و نتایج آن کاربردی شود.

پرویزی همچنین گفت: ارائه طرح‌ها به شرکت‌های غیربومی را کاهش داده‌ایم و به‌عنوان مثال اگر قرار است در مشاوره طرح‌های تفصیلی شهرداری، طرحی نقاشی شود و بدون لحاظ کردن مطالعات اقتصادی، فنی و اجتماعی ارائه شود، پذیرفتنی نیست.

وی افزود: در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و همایش‌ها بهتر است دستگاه‌های دولتی مجری نباشند و اجرای آن به نهادهایی مانند جهاددانشگاهی واگذار شود.

دکتر رضا شاهین‌فر، رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: راه اندازی مرکز تحقیق و تولید عصاره ها، مواد مؤثر گیاهی و داروهای گیاهی دامی با راه اندازی اشتغالزایی در بخش کشاورزی استان از طرح‌های پیش‌روی استان است.

وی افزود: این واحد آمادگی دارد اولین مرکز عصاره گیری گیاهان دارویی را به صورت مکانیکی در استان راه اندازی کند که اجرای این طرح به 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در صورت مساعدت استان اجرایی خواهد بود.

وی ادامه داد: راهکارهای تأمین اعتبار این طرح با حمایت‌های استانی همچنین از طریق مساعدت مالی از سوی سازمان گسترش صنایع ایران در مناطق محروم و جذب سرمایه گذار تحقق مییابد.

شاهین‌فر در ادامه انجام 14 طرح پژوهشی مورد نیاز دستگاه های اجرایی استان در سطح ملی و استانی، انجام طرح مشترک در جهت رفع نیاز مجتمع پتروشیمی خراسان با رویکرد عدم وابستگی به خارج از کشور، تدوین سند راهبردی و برنامه پنج ساله عرصه اقتصادی، مدیریتی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی زائر و زیارت در استان را از اقدامات این نهاد ذکر کرد.

وی راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی بیوتکنولوژی غذایی و دارویی در استان، تأمین کودهای زیستی به منظور کنترل و کاهش آلودگی خاکی و افزایش میزان محصولات کشاورزی استان و حضور جهاددانشگاهی در نمایشگاه تخصصی نفت، گاز، آب، برق و ساختمان ترکمنستان در مردادماه سال جاری و پیگیری جهت توسعه فعالیت‌های بین‌المللی جهاددانشگاهی در کشور ترکمنستان از طریق واحد خراسان شمالی را از برنامه‌های آتی این نهاد ذکر کرد.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور بجنورد با ذکر عملکرد این مرکز به استقرار 35 واحد فناور با اعتبار حمایتی 9 میلیارد و 350 میلیون ریال و خروج موفق 12 واحد فناور از مرکز جهت ورود به بازار کار و پارک علم و فناوری استان، اشاره کرد.

شاهین‌فر گفت: در این مرکز فروش دانش فنی، محصول و ارائه خدمات فنی و مهندسی با ارزش مالی بالغ بر 5500 میلیون ریال در قالب 18 واحد فناور انجام شده که این واحدها به علت ثبت اختراع حرفه خود و در نتیجه بی رقیب بودن موفق به ایجاد مشاغل پایدار شده‌اند.

وی همچنین اظهار کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی کشور با برخورداری از تیم علمی متخصص و 3000 عضو هیأت علمی آمادگی دارد به عنوان مشاور علمی استاندار ورود یابد.

شاهین‌فر اظهار کرد: تاکنون 1350 دانشجو از مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی فارغ التحصیل شده‌اند و اکنون 1100 دانشجو در 20 کد رشته این مرکز مشغول به تحصیل هستند که همواره تلاش بر این بوده که رشته‌های منحصر به فرد و مورد نیاز استان تدوین شود.

وی با اشاره به آموزش‌های کوتاه مدت جهاددانشگاهی، برگزاری دوره های تکنسین داروخانه و دستیار دندانپزشک، دوره‌های مربیان مهدکودک و دهیاران و دوره‌های تخصصی فناوری اطلاعات را از جمله آنها خواند و افزود: آموزش این نهاد به سطحی رسیده که امکان ندارد دوره‌ای نیاز باشد و این مجموعه نتواند آن را برگزار کند.

وی با اشاره به برگزاری دو طرح فرهنگی ملی جشنواره موسیقی مقامی دانشجویان و همایش مبانی نظری سبک زندگی در آینده نزدیک در استان، گفت: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد سمینارها و همایش‌های فرهنگی و علمی استان را با کیفیت و علمی برگزار کند.

کد خبر 2343498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha