۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۳۲

مقتدایی در کمیته آب اتاق اصفهان:

کمیته تصمیم گیرنده برای دریاچه ارومیه باید نسبت به بحران زاینده رود توجه کند

کمیته تصمیم گیرنده برای دریاچه ارومیه باید نسبت به بحران زاینده رود توجه کند

اصفهان - خبرگزاری مهر: نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خواستار قرار گرفتن بحران زاینده رود به اندازه دریاچه ارومیه در سطح کشور شد و گفت: کمیته تصمیم گیرنده برای دریاچه ارومیه باید نسبت به بحران خشکی زاینده رود توجه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «عباس مقتدایی» در چهل و سومین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان تصریح کرد: نباید با محکوم کردن طرف مقابل به دنبال رفع مشکلات باشیم بلکه باید مشکلات را با هم برطرف کنیم و هر دو طرف به خواسته های منطقی خود برسند.

وی خواستار قرار گرفتن بحران زاینده رود به اندازه دریاچه ارومیه در سطح کشور شد و گفت: کمیته تصمیم گیرنده برای دریاچه ارومیه باید نسبت به بحران خشکی زاینده رود توجه کند.

مقتدایی خاطر نشان کرد: برای احیای زاینده رود اقشار مختلف جامعه در حال پیگیری می باشند ولی تمرکز و هم افزایی بین آنان وجود ندارد.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان ، مدیریت یکپارچه و دریافت خسارت خشکسالی را دو مصوبه مهم شورای عالی آب در مورد زاینده رود عنوان کرد و گفت: اجرای این مصوبات از سوی مسوولین استان باید پیگیری شود و نمایندگان باید برای تصویب مصوبات مورد  نیاز باید تلاش کنند.

وی از بررسی طرح نجات تالاب ها و دریاچه ها در صحن مجلس خبر داد و گفت: این طرح می تواند به احیای تالاب بین المللی گاوخونی کمک کند.

مقتدایی تاکید کرد: هیچ اختلاف نظر جدی در بین نمایندگان استان اصفهان نسبت به موضوع بحران زاینده رود وجود ندارد و انسجام قابل توجهی  بین آنان وجود دارد.

 «مهدی بصیری»مسوول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه با انتقاد از مبلغ مصوب برای خسارت کشاورزان گفت: کشاورزی که سالانه 25 میلیون تومان درآمد از کشت و کار خود دریافت می کرده است امروز 500 هزار تومان به عنوان خسارت به آن پرداخت می کنند ،این مبلغ اعانه است ،خسارت نیست.

«خسرو کسائیان»رییس اتاق اصفهان در این جلسه خواستار نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر قوانین و بخش نامه های مصوب شد و گفت:با وجود مصوبات و قوانین مترقی متاسفانه مشکلات هنوز برطرف نشده است.

«لطفعلی ضیایی»کارشناس حوزه آب در این جلسه با اشاره به مصوبه 9 ماده شورای عالی آب گفت:خسارت خشکسالی کشاورزان قرار شده از واحدهای صنعتی که آب را مصرف می کنند دریافت و به کشاورزان پرداخت شود ،این در حالیست که کشاورزان کار و زندگی خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد:شاید بتوان به کشاورز خسارت اندکی پرداخت کرد ولی به محیط زیست چگونه خسارت پرداخت کنیم.

کارشناس حوزه آب تصریح داد:خشکی زاینده رود باعث عمیق تر شدن چاههای آب و برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی شده است و پیشروی کویر و توفان نمک تالاب خشک شده گاوخونی بخشی از پیامدهای زیست محیطی آن است.

وی تصریح کرد:نشست سراسری دشت ها  به دلیل پایین آمدن سطح آبخوان ها نمونه دیگر از پیامدهای خشکی زاینده رود است.

ضیایی خواستار ایجاد زمینه برای گفتگو بین کارشناسان آب دو استان اصفهان و چهار محال و  بختیاری شد و گفت:اگر قرار است جیره بندی آب بر اساس خشکسالی انجام شود باید  سراسر رودخانه این جیره بندی  را اجرا کند.
 

کد خبر 2343732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha