۵ مهر ۱۳۸۴، ۱۴:۵۵

در گفت وگو با "مهر" مطرح شد :

بيتا فياضي: هنر بايد در تداوم و تبادل باشد تا به تكامل برسد

بيتا فياضي: هنر بايد در تداوم و تبادل باشد تا به تكامل برسد

هنر "كانسپچوال" كه در اصطلاح امروزي به آن "هنر مفهومي" گفته مي شود، يك هنر انتقادي است كه گاه همه چيز را زير سوال مي برد، با اين حال يك هنرمند نمي تواند از تجربه كردن اين شاخه هنري چشم پوشي كند.

" بيتا فياضي " - هنرمندي كه به تازگي شركت در بي ينال ونيز را پشت سر گذاشته است، در گفت وگو با خبرنگار تجسمي " مهر " با اعلام اين مطلب گفت : با وقوع انقلاب اسلامي، هنر دربرهه اي از زمان در يك ايستگاهي متروك ماند. اما اين به آن معنا نيست كه ما با اين وقفه از هنر و ساير پديده هاي غرب عقب مانديم . بلكه درطي اين سالها توانستيم با تداوم و تلاشي كه دراين عرصه انجام داديم ، به يك رشد نسبتا مطلوب برسيم . همچنين با ارتقاء دادن دانش بصري خود موفق شديم ، يك جايگاه متعالي كسب كنيم .

وي در توضيح بيشتر اثر " قسمت " در بي ينال امسال ونيز اضافه كرد: وقتي به ساخت يك اثر هنري مي پردازم، از ابتداي كار تا به آخر ، اتفاقات فراواني در اثر مي افتد كه در شكل گيري كار بي تاثير نيست . اگر مي بينيدكه من عنوان اثرم را " قسمت " انتخاب كرده ام ، به اين خاطر است كه عوامل سرنوشت ساز زيادي دراثر سهم داشتند. در واقع من از اين اتفاقات ، به نوعي الهام گرفتم و اين الهامات را در كار پياده كردم . اثر " قسمت " كه در بي ينال ونيز امسال ارائه شد ، يك نوع instalation بود كه تعدادي نوزاد را در فضايي معلق به تصوير مي كشيد .

" فياضي " در خصوص  بازتاب حضور خود در بي ينال ونيز گفت : وقتي كه به همراه " ماندانا مقدم " در اين بي ينال شركت كرديم و به ارائه آثار" قسمت " و " چهل گيس " پرداختيم ، ديديم كه دست اندركاران برگزاري بي ينال چقدر نسبت به كارهاي ما ، مشتاق شده اند . در مدت زماني كه ما در ونيز بوديم ، چندين نقد درباره كارهاي ما در مطبوعات نوشته شد . هم چنين تعدادي مقاله دراين راستا به رشته تحرير درآمد كه نشان مي داد ، اروپايي ها نسبت به آثار ما بي اعتنا نبوده اند .

اين هنرمند درباره پديده هايي چون : كانسپچوال ، instalation   و ... خاطر نشان كرد : گرچه  اين پديده ها تماما از غرب به هنر ما واردشده است  اما چه اشكالي دارد كه ما از اين پديده هاي مدرن استفاده كنيم . اساسا كارهنري ، يك مقوله سليقه اي است . يعني هنرمند هم مي تواند با مطالعه تاريخ هنر كشورش به ارائه اثر بپردازد و هم با مطالعه در تاريخ هنر اروپا ، كاركند. من دراين كه چرا امروز اغلب هنرمندان تجسمي مان به سمت وسوي اين پديده هاي مدرن گرايش دارند ، اشكالي نمي بينم . به عنوان مثال ، هنر كانسپچوال كه در اصطلاح امروزي به آن هنر مفهومي گفته مي شود ، يك هنر انتقادي است كه گاه همه چيزرا زيرسوال مي برد . با اين حال چطور يك هنرمند مي تواند از تجربه كردن اين شاخه هنري چشم پوشي كند . اين غيرممكن است . ازاين ها گذشته ، هنر بايد در هر زماني درتداوم و تبادل باشد تا بتواند به تكامل برسد . با وقوع انقلاب ، ما درگير يك جنگ تحميلي  شديم و طبيعتا از بسياري عناصر هنري دور مانديم . امروز مي خواهيم اين مهجوريت را جبران كنيم . با تفحص وكاركردن برروي تاريخ هنر خودمان يا هنر اروپا. فرقي نمي كند . هنرمند در كارهنري ، مرزي نمي شناسد . مهم اين است كه هنرمند ، رسالت خود را در قبال جامعه اش ، درست ادا كند .


شهر تاريك بچه ها- اثر: بيتا فياضي

وي گفت : من چشم انداز آينده هنرهاي تجسمي ايران را روشن مي بيينم . چون به روح هنرمند اعتقاد دارم و مي دانم با فعاليت هايي كه هنرمندان ما در ايران و با حضور دركشورهاي خارجي انجام مي دهند، اين چشم انداز را صيقل مي دهند.

" بيتافياضي " مدتي پيش از طرف شوراي بين المللي موزه هنرهاي معاصر تهران  و با تصميم گيري هاي شوراي سياست گذاري ، به همراه " ماندانا مقدم " به بي ينال ونيز فرستاده شد . اين دوهنرمند كه درميان دويست هنرمند خارجي ديگر به ارائه اثر پرداختند و گرچه جايزه اي كسب نكردند، اما اين امر، حضور زن هنرمند ايراني را در عرصه هاي بين المللي تثبيت كرد  و نشان داد كه هنرمند در هر جاي دنيا كه باشد مي تواند با ارتقا ء ديدگاه هنري خود ، به جمع آوري دانش بصري بپردازد .

وي دراين باره معتقد است : من تمام آثار ارائه شده در بي ينال ونيز را مطلوب ديدم. بيشتر اين آثار برمن تاثير گذاشتند . آنهايي هم كه  نتوانستند درمن موثر باشند، به خاطر وجود كمبودهاي بصري و تصويري و عدم شناخت من بود . تجارب زيادي در جريان اين بي ينال كسب كردم . مي توانم بگويم ، ديدگاهم كاملا نسبت به حيطه هنر تغييركرد . اميدوارم اين تغييرات بتواند موجب تكامل من وامثال من در ساير عرصه هاي هنري شود .

" بيتا فياضي " شانزده سال است كه درعرصه هنرهاي تجسمي فعاليت مي كند . وي كه كارخود را با سراميك شروع كرد و درادامه راه از محضر استاداني چون : " عبدالله مهري" و " محمدعلي انوشفر " به فراگيري هنر حجم وصنايع  دستي پرداخت.

وي تاكنون نمايشگاه هاي گروهي فراواني در كشورهاي دانمارك ، انگليس ، هند ، بيروت و آفريقاي جنوبي داشته است .

" فياضي " قراراست در طي هفته هاي آينده يك نمايشگاه در دبي برگزاركند . در اين نمايشگاه ، 7 اثر با تم كودكان را ارائه مي كند .

گفتني است نمايشگاه آثار " بيتا فياضي " تا 24 اكتبر دردبي ادامه خواهد داشت .

کد خبر 234388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha