۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۳۱

نهاوندیان تأکید کرد:

حمایت صددرصدی رئیس جمهور از صندوق نوآوری

حمایت صددرصدی رئیس جمهور از صندوق نوآوری

رئیس دفتر ریاست جمهوری در جمع اعضای صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: رئیس جمهور هوایتان را زیاد دارد که بودجه 100 درصدی به این صندوق تزریق کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد نهاوندیان در جلسه هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: در وضعیت کنونی که همه از بی پولی می نالند، دکتر روحانی از شما حمایت 100 درصدی کرده و بودجه قابل ملاحظه ای به صندوق تزریق شده است. چنین حمایتی نشان از اعتقاد رئیس جمهور به اهداف و رسالت این کار دارد.

رئیس دفتر ریاست جمهوری با هشدار نسبت به احتمال درگیر رانت شدن صندوق، تاکید کرد: ماهیت صندوق به دلیل توسعه ای بودن، بالقوه پتانسیل ایجاد رانت را داشته و لازم است رفتار اقتصادی صحیحی از ابتدا شکل بگیرد در این مسیر بهترین کار، همان کاری است که به تهیه دستورالعملهای کاری منجر شده است. به همین دلیل توصیه می کنم، حتماً تجارب شکست خورده گذشته در نهادهای توسعه ای داخل و خارج از کشور را مورد مطالعه قرار دهید، تا مجدداً صندوق در چنین مسیرهای غلطی وارد نشود. چرا که متاسفانه اقتصاد ما اقتصادی است که همه آسیب های آن از همین رانتی بودن ایجاد شده است.

عضو حقیقی هیات امنای صندوق، افزود: ما در کشور درآمد کم نداشته ایم اما از آنجا که سیاست گذاری هایمان رانت زا بوده، رفتار عاملان اقتصادی هم رانت جویانه شده است. به همین دلیل هست که به شما قول می دهم اگر مراقب نباشید به فاصله 6 ماه پدیده بدهی های معوقه که بانک ها را دچار مشکل کرده سر شما هم خواهد آمد و این مشکل به سرعت می تواند اتفاق بیفتد.

نهاوندیان با تاکید بر لزوم بررسی و استفاده از تجارب مشابه نهادهای توسعه ای دیگر کشورها، گفت: یکی از کارهایی که لازم است برای اجتناب از ایجاد خطر بدهی های معوقه انجام دهید، این است که بدانید با تخصیص اعتبار پایان کار شما نیست،  بلکه کار شما از اینجا آغاز می شود. چرا که لازم است در این فرآیند حتماً نظارت کنید. این نکته خیلی مهم است. من با دخالت در مدیریت مخالفم اما باید با جدیت نظارت کرد که پول ها کجا می رود. در واقع آنچه لازم است و به عنوان مهمترین وظیفه صندوق به شمار می رود نظارت در این جهت است. ضمن آنکه در صورت استفاده از برون سپاری کارها حتماٌ مکانیزمها به گونه ای دیده شود که شبهه ای در نظارتها بوجود نیاید و در بخش های برون سپاری شده رانت ایجاد نشود.

عضو هیات امنای صندوق یکی از راه های مقابله با این رفتار های رانت جویانه و سرازیر شدن تقاضاها و توقعات غیرواقعی را تعریف درست از شرکت های دانش بنیان دانست و افزود: از توسعه بی حد این مفهوم اجتناب کنید و به جای توجه به تعداد و کمیت شرکتهای دانش بنیان، بیشتر به دنبال کیفیت آنها باشید. همچنین بهتر است در ابتدا، کارها کنترل شده صورت پذیرد و سپس درباره توسعه و گسترش آنها فکر شود. اگر در ابتدا  مقررات محکم و کنترل شده در نظر گرفته شود، بعداً می توان آن را ساده و اجرایی کرد اما اگر از ابتدا ورود شرکتها با سهولت با سرعت بیش از حد باشد دیگر امکان محدود کردن وجود نخواهد داشت. بر این اساس می بایست حتماٌ از مشاوران بسیار قوی بانکی که در حال حاضر با بانکها در حال همکاری نیستند و منافعی ندارند، استفاده شود.

نهاوندیان در ادامه جلسه با تاکید بر استفاده  از فضای جدید سیاسی، از اعضای هیات عامل خواست تا صندوق با VC های خارجی مخصوصاً در حوزه ICT که ایرانیانِ صاحب نام زیادی در جهان در این حوزه فعال هستند باب همکاری را باز کند و از امکاناتشان در توسعه خود بهره ببرند، ضمن آنکه از ظرفیت اتاقهای بازرگانی و تشکلها در کارها استفاده و همایشهای استانی برای معرفی ظرفیتهای صندوق گذاشته شود.

رئیس نهاد ریاست جمهوری همچنین به اعضای هیات عامل صندوق توصیه کرد تا از فضای جدید، چه در مواجهه با خارجی ها، چه در مواجهه با ایرانیان خارج از کشور به نحو شایسته ای استفاده کنند و تاکید کرد: شما چون نهاد پویایی هستید چالش های نهادهای کهنه را ندارید، بر این اساس در این مقطع می توانید از چابکی لازم بهره ببرید.

وی همچنین در خصوص مدیریت منابع رسوبی صندوق توصیه کرد: از همین ابتدا با دستورالعمل مصوب و به صورت مستند سازی شده کار شود و افراط و تفریط صورت نگیرد.

نهاوندیان همچنین بر تشویق پروژه هایی که امکان صادرات دارند تاکید کرد و اظهار داشت: باید در صادرات، دانش فنی بسیار مورد توجه قرار گیرد و مغز افزارها تشویق شوند.

کد خبر 2343908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha