۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۳

گزارش خبری/

گرمای کم سابقه در خراسان شمالی و احتمال قطع آب و برق/ تشنگی و تاریکی ارمغان خشکسالی

گرمای کم سابقه در خراسان شمالی و احتمال قطع آب و برق/ تشنگی و تاریکی ارمغان خشکسالی

بجنورد - خبرگزاری مهر: در حالی امسال کاهش بارندگی و خشکسالی نفس خراسان شمالی را به شماره انداخته که افزایش کم سابقه گرمای هوا در این استان و در نتیجه افزایش احتمال قطعی آب و برق، نگرانی مردم و مسئولان را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال خراسان شمالی جزء پنج استان کشور است که بیشترین افزایش خشکسالی را نسبت به میانگین بلند مدت تجربه کرده؛ این روند چند سالی است که در خراسان شمالی تداوم دارد و مردم این استان را دچار مشکلات عدیده ای کرده است، خصوصا آن که اقتصاد غالب خراسان شمالی کشاورزی است؛ آن هم کشاورزی سنتی و نه چندان بهره مند از روش های نوین موجود در این بخش.

امسال اما خشکسالی و کم آبی بیش از سال های گذشته امان مردم این استان را گرفته است، اکنون در میانه تابستان پنج سد از شش سد موجود در خراسان شمالی کاملا خشک شده اند و صحنه های رقت انگیز خشک شدن این سدها و به گل نشستن و مرگ آبزیان، برای بسیاری از مردم به تصاویری تکراری بدل شده است.

این ها همه ماجرا نیست؛ بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان شمالی این استان در روزهای پایانی هفته جاری گرمای کم سابقه ای را تجربه خواهد کرد؛ افزایش دمایی که تأثیر آن بر مصرف آب؛ احتمالا منجر به قطع شدن آب و برق در برخی از مناطق خراسان شمالی می انجامد.

قطع آب در سه شهرستان خراسان شمالی

اداره کل هواشناسی خراسان شمالی برای سه روز پایانی هفته جاری هوایی صاف به همراه افزایش دما تا 40 درجه برای غالب مناطق این استان را پیش بینی کرده است؛ دمایی کم سابقه که در استانی چون خراسان شمالی می تواند تبعات نگران کننده ای داشته باشد؛ خصوصا آن که این روند دمایی تا حدود یک هفته ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این افزایش دما، هشدار می دهد که احتمال قطع آب در شهرستان های مانه و سملقان، شیروان و فاروج این استان وجود دارد.

سیدابراهیم علوی اضافه می کند: با شروع موج جدید گرما در استان در صورت عدم صرفه جویی در مصرف، احتمالا آب در سه شهرستان مانه و سملقان، فاروج و شیروان خراسان شمالی قطع می شود.

وی می افزاید: در شیروان به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی سد بارزو که تأمین کننده آب شرب دومین شهر بزرگ خراسان شمالی بود؛ از مرداد پارسال تاکنون آبی برای تحویل ندارد و اگر مردم این شهر در مصرف بهینه اندک آب موجود همکاری نکنند؛ بدون شک با قطعی آب مواجه می شویم.

به گفته علوی در شهرستان مانه و سملقان و فاروج نیز گرمای هوا و کاهش ذخایر آب زیرزمینی؛ شهرهای این دو شهرستان را به مرز کسری آب رسانده و در این روزها اگر صرفه جویی مضاعفی انجام نشود؛ به احتمال فراوان آب این شهرها قطع می شود.

وی با تأکید بر مدیریت مصرف آب در این شهرستان ها، می گوید: در شهرستان های مزبور شیرهای شبکه براي تنظيم فشار آب تعبيه شده تا بتوان مانع از قطعی آب در این روزهای گرم کم سابقه شد.

مدیرعامل شرکت آبفای شهری خراسان شمالی از مشترکان این شرکت می خواهد با مصرف بهینه آب، از مصارف غیرضروری خودداری کرده تا از قطع آب در شهرهای این استان جلوگیری شود.

احتمال قطع برق در استان

معاون برنامه‌ ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نیز با اشاره به گرمای کم سابقه هوا در این استان از احتمال کمبود انرژی و قطع برق در خراسان شمالی در روزهای آینده خبر می دهد.

قربانعلی علی‌نیا در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: با توجه به وضعیت جوی روزهای آینده خراسان شمالی و ظرفیت نیروگاه ها، امکان خاموشی در کل استان در هر لحظه وجود دارد.

وی اضافه می کند: نحوه مصرف مشترکان برق برای جلوگیری از این خاموشی ها بسیار مهم است چرا که میزان حداکثر مصرف برق در روزهای عادی 200 مگاوات و در روزهای گرم 217 مگاوات است که در صورت رعایت نکردن مشترکان، ناگزیر بايد در سطح استان برابر با دستور ديسپاچينگ ملي اعلام خاموشي شود.

علی نیا با اشاره به این که مدت زمان خاموشی در استان مشخص نیست و به مصرف کل کشور در آن زمان بستگی دارد، می افزاید: غالبا پیک مصرف برق در چهار ساعت ابتدایی شب روی می دهد و به همین دلیل لازم است مشترکان در این ساعات در مصرف برق توجه کنند تا خراسان شمالی دچار خاموشی نشود.

کد خبر 2344466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha