۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸

گزارش خبری/

قیمت میگو در بوشهر بالا است/ صادرات میگوی دریایی بوشهر ممنوع شد

قیمت میگو در بوشهر بالا است/ صادرات میگوی دریایی بوشهر ممنوع شد

بوشهر - خبرگزاری مهر: هر چند استان بوشهر به عنوان بزرگترین تولید کنندده میگوی کشور مطرح است ولی قیمت میگو در استان هم اکنون بالا است و این موضوع سبب شده تا مردم استان به سختی بتوانند این آبزی پر فایده دریایی را بخرند.

به گزارش خبرنگار مهر، فصل صید میگو در استان بوشهر از یک هفته پیش آغاز شده و حدود 10 هزار صیاد استان بوشهر با استفاده از شناورهای خود اعم از قایق صیادی و لنج‌ها به دریا رفته‌اند تا عمل صید میگو را انجام دهند.

قایق‌ها یکی پس از دیگری از سفر صیادی خود برمی‌گشتند ولی تور آنها مثل همیشه پر از میگو نبود و امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش بسیار شدید ذخایر میگو در دریا و به تبع آن کاهش صید صیادان هستیم.

صید پائین صیادان باعث شده است تا کاهش عرضه و بالا بودن میزان تقاضا برای خرید میگو منجر به افزایش قیمت میگو شود که این موضوع باعث نارضایتی مردم شده است.

افزایش قیمت میگو باعث کاهش میزان خرید می‌شود

یکی از شهروندان بوشهری که برای خرید میگو به اسکله مراجعه کرده بود به خبرنگار مهر گفت: پارسال میگو را با قیمت 10 تا 12 هزار تومان می‌خریدیم ولی امسال قیمت میگو به بالای 20 هزار تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: بالا رفتن قیمت میگو باعث شده است تا نتوانیم میگو را خریداری کنیم و هم اکنون با قیمت پارسال باید میگوی درجه 2 و درجه 3 را بخریم که اندازه آنها بسیار کوچکتر از میگوی بزرگ است.

یکی از صیادان بوشهری نیز به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه امسال وقتی به دریا می‌رویم با مقدار صید کمتری روبرو می‌شویم و حتی نصف پارسال خود هم نتوانسته‌ایم صید کنیم.

وی تاکید کرد: صید بی رویه در فصل خارج از فصل صید و به صورت غیر مجاز باعث شده تا شاهد کاهش ذخایر میگو در دریا باشیم و این موضوع کاهش صید و افزایش قیمت میگو را در پی داشته است.

کاهش 57 درصدی صید میگو در آب‌های استان بوشهر

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش 57 درصدی صید میگو در آب‌های استان بوشهر، اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل کاهش میزان صید، کاهش ذخایر دریاها است.

عبدالحسن تنگستانی با اشاره به برخی مشکلات کاهش ذخایر دریایی، تصریح کرد: صید غیر مجاز به ویژه در خارج از فصل صید باعث می شود که شاهد کاهش ذخایر دریایی باشیم.

وی ادامه داد: هر چند در سال جاری شاهد کاهش میزان صید هستیم، ولی میزان صید تنها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و میزان صید در حد متوسط 10 سال گذشته است.

 معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر اضافه کرد: در سال گذشته بیش از دو هزار و 420 تن میگو در استان صید شد ولی متوسط میزان صید میگو در آب‌های استان بوشهر طی 10 سال گذشته یک‌هزار و 500 تن بوده است.

گرانی هزینه‌ها، قیمت گازوئیل و ادوات صید

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز با اشاره به افزایش قیمت میگو اظهار داشت: هزینه‌های صید برای صیادان افزایش یافه است که می‌توانیم به گرانی هزینه‌ها، قیمت گازوئیل و ادوات صید اشاره کنیم.

حسین بهمنیاری با اشاره به اینکه صیادان بوشهری از ابتدای فصل صید تا کنون 600 تن میگو برداشت کرده‌اند، خاطرنشان ساخت: این میزان برداشت با میانگین صید طی 10 سال گذشته برابری می‌کند ولی نسبت به سال گذشته کاهش بسیاری داشته است.

وی ادامه داد: از مهمترین عواملی که در کاهش میزان ذخایر میگو در دریا تاثیرگذار بوده است می‌توانیم به صید غیرمجاز، تغییرات محیط زیست و آلودگی ناشی از اکتشافات نفتی اشاره کنیم.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به اینکه یک‌هزار قایق و500 لنج در استان بوشهر برای صید به دریا رفته‌اند، تاکید کرد: صیدهای غیر مجاز با استفاده از روش‌های کف‌روب باعث شده است تا بسیاری از لاروها و بچه میگوها که در کف دریا زندگی می‌کنند از بین بروند و شاهد کاهش ذخایر هستیم.

صادرات میگوی دریایی استان بوشهر ممنوع است

وی در ادامه با بیان اینکه صادرات میگوی دریایی استان بوشهر ممنوع است، اضافه کرد: تلاش ما این است که نیازهای مردم استان بوشهر از میگوهای صیدشده تامین شود و این میگو برای مردم استان بوشهر عرضه و به فروش برسد و ارسال میگوی دریایی به دیگر استان‌ها و یا صادرات آن ممنوع است.

بهمنیاری اضافه کرد: هم اکنون میگو در بازار بوشهر به قیمت 18 تا 20 هزار تومان عرضه می‌شود که افزایش زیادی نسبت به سال‌های گذشته داشته است و امیدواریم در روزهای آینده شاهد بهبود وضعیت میگو باشیم.

مدیرکل شیلات استان بوشهر از افزایش عرضه میگو از هفته آینده در اسکله‌های صیادی استان بوشهر خبر داد و افزود: تردد لنج‌ها در آب‌های استان بوشهر از هفته آینده افزایش می‌یابد و افزایش صید میگو، کاهش قیمت آن را در پی خواهد داشت.

کد خبر 2345430

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha