۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۳۶

چند خبر از سینما

سینما حقیقت میزبان «چنارستان» می‌شود/ بازدید احسانی از «یحیی سکوت نکرد»

سینما حقیقت میزبان «چنارستان» می‌شود/ بازدید احسانی از «یحیی سکوت نکرد»

نمایش مستند «چنارستان» برای اولین بار در سینما حقیقت و بازدید معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از پشت صحنه فیلم «یحیی سکوت نکرد» و دیگر اخبار سینمای ایران را مطالعه کنید.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش مستند «چنارستان»، نقد فیلم سینمایی «امروز»، نقد و بررسی فیلم مستند «دره التاج»، نمایش «فرشته ها با هم می آیند» و بازدید معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی  از پشت صحنه فیلم «یحیی سکوت نکرد» آخرین اخبار سینمای ایران در روز هجدهم مرداد ماه است.

نمایش مستند «چنارستان» در سالن سینماحقیقت

عصر روز یکشنبه 19 مردادماه و برای اولین بار، فیلم مستند «چنارستان» ساخته هادی آفریده در کانون فیلم «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش عمومی درآمده و سپس مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. این فیلم مستند 70 دقیقه ‌ای درباره‌ طولانی‌ ترین خیابان خاورمیانه خیابان ولیعصر تهران است و قصه‌ شکل‌ گیری طولانی‌ترین چنارستان جهان را با ساختاری تاریخی به روایت بیش از صد سال مواد آرشیوی در بیش از 50 لوکیشن به تصویر می‌کشد.

مستند «چنارستان» از ساعت 17:30 عصر یکشنبه نوزدهم مرداد ماه در سالن «سینماحقیقت» این مرکز به نمایش درآمده و سپس با حضور هادی آفریده کارگردان، مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت سینما، محمد تهامی نژاد کارشناس و ناصر صفاریان منتقد سینما و مجری مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

نوا توکلی مهر، مرتضی احمدی، حوری اعتصام، اسکندر مختاری، کامران عدل، امیر انوش فر، سینا رسولیان، احمد نادعلیان، عین الله کیوان شکوه، سعید سادات نیا، علی دهباشی، ایرج حسابی و حسن میرزاعلی نیز از چهره هایی هستند که در این مستند حضور دارند.

تماشای این فیلم مستند و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن، برای عموم آزاد و رایگان است و علاقمندان می‌توانند از ساعت 17:30 عصر یکشنبه 19 مرداد به سالن «سینماحقیقت» واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره 15، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه نمایند.

«امروز» میرکریمی نقد می شود

باشگاه فيلم فرهنگ سراي انقلاب اسلامي در چهل و نهمین نشست خود فیلم سینمایی «امروز» آخرین ساخته سیدرضا میرکریمی را نمایش داده و با حضور عوامل و منتقدان به بررسی آن می پردازد. این نشست با حضور سیدرضا میرکریمی کارگردان فیلم، شادمهر راستین نویسنده، شهاب اسفندیاری منتقد و سعید قطبی زاده مجری- كارشناس، دوشنبه 20 مردادماه ساعت 16:45 در سينما فلسطين برگزار می شود.

فیلم «امروز» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و شبنم مقدمی سیمرغ بلورین نقش مکمل زن را برای بازی در این فیلم دریافت کرد. همچنین فیلم «امروز» توانست در 2 بخش نقش اول مرد و بهترین فیلمبرداری نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود.

در هند بودجه دولتی برای سینمای مستند وجود ندارد!

آدیتیا ست مدرس دانشگاه و مستندساز هندی که مهمان هفته سینمای مستند هند در ایران بود، ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون سینمای مستند هند و مستندسازی در سطح جهانی تاکید کرد که در کشور هند، بودجه دولتی برای سینمای مستند وجود ندارد.

وی پیرامون جایگاه سینمای ایران نزد مردم هند توضیح داد: به طور کلی سینمای ایران در هندوستان از احترام زیادی برخوردار است و آثار مجید مجیدی و برخی فیلمسازان ایرانی تاثیر بسیار عمیقی بر روی مخاطبان در هند داشته است و اکثر اوقات نمایش فیلم های ایرانی در هند با استقبال مواجه می شود؛ اما درباره سینمای مستند ایران باید بگویم که این سینما چندان شناخته شده نیست، به همین دلیل جشنواره سینماحقیقت می تواند سکوی مناسبی برای سینمای ایران باشد تا به مخاطبان هند و سایر مردم نشان دهد که این سینما تنها محدود به سینمای داستانی نیست و سینمای مستند پر قدرتی هم دارد.

این فیلمساز هندی افزود: به عقیده من جشنواره هایی مانند سینماحقیقت نه تنها برای فیلمسازان آسیایی بلکه برای فیلمسازانی در سطح جهانی بسیار با اهمیت است، زیرا می تواند پلی میان فرهنگ ایران و سایر نقاط جهان ایجاد کند و برای افرادی که در نقاط مختلف زندگی می کنند، دیدگاه صحیحی از سینما و وقایع ایران ارائه دهد. اساسا سینمای مستند نزدیک ترین مدیوم به حقیقت و صداقت است، زیرا تفسیر حقیقی از پدیده ها تنها در سینمای مستند انعکاس می یابد؛ مگر اینکه سینمای مستند سفارشی باشد و بر اساس مکتب های سیاسی و ایدئولوژی خاص هدایت شده باشد که در این صورت کارکرد خود را از دست می دهد؛ اما اگر محلی برای تبادل آرا فیلمسازان باشد، می تواند زمینه بسیار خوبی برای تصحیح باورها و تفسیرهای نادرست را فراهم سازد.

آدیتیا ست در ادامه به سینمای مستند هند اشاره کرد و گفت: نکته مهم این است که سینمای مستند در هند بسیار فقیر است و فیلمسازان نمی توانند با تکیه بر مستندسازی زندگی خود را بگذرانند؛ به همین دلیل باید کارهای دیگری از جمله تدریس، ساخت فیلم های متفاوت و سفارشی برای NGO و شرکت های صنعتی و انواع فیلم های صنعتی انجام دهند تا درآمد کسب کرده و شخصا سرمایه گذار فیلم های مستند شوند.

وی در پایان تاکید کرد: در هند حمایت و بودجه دولتی برای سینمای مستند وجود ندارد و حتی اگر موجود باشد دسترسی به آن خیلی محدود و مبالغ بسیار ناچیز است، در نتیجه کارگردان باید فکر کند که چگونه فیلم خود را بفروشد! تنها راهی که باقی می ماند بازارهای بین المللی است، زیرا در هند سیستم توزیع وجود ندارد و تنها درآمد فروش دی وی دی است که درآمد حداقلی است؛ همچنین فروش به موسسات و دانشگاه و پخش آنلاین فیلم های مستند هم در جذب مخاطب تاثیرگذار است، اما نگاه تمام مستندسازان مستقل سینمای هند برای تامین بودجه به حوزه های غربی و اروپایی است که بازهم با توجه به مسئله رکود اقتصادی غرب، برقراری ارتباط سخت است.

هفته فیلم مستند هند به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، طی روزهای 12 تا 15 مردادماه 1393 در سالن سینماحقیقت این مرکز برگزار شد.

مدیریت فرهنگی شهر باید بزرگانی چون انوار را به شهروندان معرفی کند

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای تهران در مراسم نقد و نمایش فیلم مستند «دره التاج» به کارگردانی محسن سلیمانی فاخر، ویژه بررسی شخصیت علمی استاد سید عبدالله انوار گفت: پرداختن به 22 جلد کتاب شفای بوعلی سینا از عهده هر مقام علمی بر نمی آید، الهیات، فلسفه، پزشکی و موسیقی هرکدام تخصص ویژه ای می خواهد که تنها استاد انوار توانست با احاطه بر علوم قدیم و جدید این کتب گرانقدر را شرح و ترجمه کند.

وی تصریح کرد: جایگاه علمی این والامقام به قدری است که برگزاری مراسم های تجلیل نمی تواند قدر و شان این او را در عرصه علم و آگاهی ادا کند. رئیس شورای شهر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای ملل به دلیل ساخت فیلم مستند «درت التاج» تقدیر کرد و یادآور شد: چنین فیلم هایی که این بزرگان را به شهروندان معرفی کند از وظایف مدیریت فرهنگی شهر است.

در ادامه عبدالله انوار گفت: از مواردی که در فیلم به نمایش درآمد و دیگر دوستان در باب من به ایراد سخن پرداختند به این نتیجه رسیدم که خودم را هنوز نشناخته ام چرا که اینقدر اغراق شد که من این توانایی ها را در وجود خودم احساس نمی کنم. همیشه از دیده شدن و برگزاری مراسم های تجلیل فراری بوده ام و هیچگاه سعی نکرده ام خود را در معرض نمایش و معرفی قرار دهم اما اصرار دوستان عرصه علم و فرهنگ مرا به ناچار تسلیم می کند.

در ادامه فریبا افکاری، استاد کتابداری دانشگاه تهران انوار را مصداق جهانی بنشسته در گوشه ای خطاب کرد و گفت: فضائل این استاد به قدری زیاد است که ذکر آن هیچگاه حق مطلب را ادا نمی کند. انوار را نمی توان در یک زمینه ای علمی محدود کرد تخصص او بر فلسفه، موسیقی، ریاضیات، کتابداری، نسخه شناسی و.... او را به عنوان یک چهره بی بدیل معرفی می کند. کسی که به فروتنی و اخلاق نیز مشهور است.

در ادامه نشست بررسی فیلم محسن سلیمانی فاخر، کارگردان فیلم گفت: بزرگی و سترگی انوار به قدری رفیع است که وظیفه من تنها ادای دین به این شخصیت بود و عهد کردم که در مقابل او فقط  دوربین را رکورد کنم. هر فیلم مستندی یک سفارش دهنده دارد یا سرمایه گذار یا مخاطبان خاص و یا خود فیلمساز، من خودم سفارش دهنده فیلم بودم و تمام نقایص فیلم را می پذیرم چرا که من نگاه فرمیک و هنری مد نظر نداشتم و وظیفه ام را در این می دانستم که بتوانم لا اقل در هر نمایشی چندین نفر را در عرصه علم و پژوهش با استاد آشنا کنم.

سینما روایت میزبان «فرشته ها با هم می آیند» است

یازدهمین جلسه «سینما روایت» به اکران  فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» اختصاص دارد. این فیلم اولین تجربه کارگردانی حامد محمدی است، که پیش از این به عنوان فیلمنامه نویس فعالیت داشته است. این فیلم داستان به خانواده یک روحانی جوان است که با تولد فرزندان سه قلویش دچار مشکلاتی می شود. جواد عزتی،‌ نازنین بیاتی، رضا ناجی و الهام کردا در این فیلم نقش آفرینی دارند.

تهیه کنندگی «فرشته ها با هم می آیند» بر عهده منوچهر محمدی است و همایون اسعدیان نیز به عنوان مشاور کارگردان با فیلم  همکاری داشته است. اکران فیلم «فرشته ها با هم می آیند» با حضور حامد محمدی کارگردان و منوچهر محمدی تهیه کنند فیلم صورت خواهد گرفت و محمد تقی فهیم منتقد سینما به عنوان کارشناس به نقد و بررسی فیلم می پردازد.

یازدهمین جلسه اکران سینما روایت روز یکشنیه 19 مرداد ماه، استثناً راس ساعت 17 در مجتمع فرهنگی اسوه واقع در خیابان انقلاب نبش بهار جنوبی برگزار خواهد شد.

بازدید احسانی از «یحیی سکوت نکرد»

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در بازدید از پشت صحنه فیلم «یحیی سکوت نکرد» گفت: تولید این اثر سینمایی با ترکیبی از جوانان و با تجربه ها انجام می شود که امیدوارم این امر موجب شود این فیلم علاوه بر جذب مخاطب، به لحاظ فرهنگی و هنری نیز اثری قابل دفاع باشد.

احسانی ادامه داد: امید سینمای ایران به ورود نیروهای جدید و کارگردانان کار اولی است. شاید این کارگردانان کار اولی باشند اما در بسیاری از عرصه های سینما سالیان سال فعالیت داشته اند. تیم تهیه و تولید فیلم «یحیی سکوت نکرد» بسیار جوان و پر انرژی است و با افزوده شدن هنرمندان با تجربه ایی همچون فاطمه معتمد آریا، امیدواریم نتیجه کار به لحاظ فرهنگی و هنری قابل دفاع بوده و در نهایت این اثر بتواند در جذب مخاطبان موفق باشد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تاکید کرد: برنامه ریزی خوبی برای تولید فیلم «یحیی سکوت نکرد» وجود داشته و این اثر در فاصله اندکی از صدور پروانه ساخت، وارد مرحله تولید شده که این امر نشان از همت بخش خصوصی دارد.

تینا پاکروان تهیه کننده این اثر سینمایی در حاشیه بازدید معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از پشت صحنه فیلم «یحیی سکوت نکرد» گفت: امروز شنبه پنجمین جلسه از فیلمبرداری این اثر سینمایی را پشت سر گذاشتیم و فیلمبرداری این اثر در مجموع 30 جلسه است. با توجه به سفری که فاطمه معتمد آریا بازیگر اصلی این اثر سینمایی پیش رو دارد فیلمبرداری یحیی سکوت نکرد را زودتر شروع کردیم.

فاطمه معتمد آریا گفت: کار کردن با کارگردانان کار اولی برای من لذت بخش است و آنان بسیار خلاق بوده و شعور سینمایی دارند. شاید دیگر با هم نسل های خود در سینما نتوانم کار کنم مگر اینکه کار مورد نظر استثنایی باشد.

کاوه ابراهیم پور کارگردان این اثر نیز یادآور شد: 90 درصد از فیلمبرداری «یحیی سکوت نکرد» در لوکیشن کنونی که یک منزل قدیمی است فیلمبرداری می شود.

محمد رضا فرجی و سید محمدصادق موسوی از مدیران معاونت ارزشیابی سازمان سینمایی، محمد احسانی را در این دیدار همراهی کردند. فیلمبرداری فیلم «یحیی سکوت نکرد» هم اکنون در منزلی قدیمی حوالی خیابان سعدی تهران ادامه دارد. در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده: پدر یحیی، به دلیل مسائل کاری یحیی را نزد خواهرش می سپارد تا از او نگهداری کند زندگی عمه پر از رمز و رموزهایی است که در ارتباط بین این دو کشف می شود.

کد خبر 2346344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha