۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۲۶

رشاد در ارائه نظریه اسلامی پیشرفت؛

تئوری پیشرفت به عنوان نظریه تمدن اسلامی مقید به زمان و مکان خاصی نیست

تئوری پیشرفت به عنوان نظریه تمدن اسلامی مقید به زمان و مکان خاصی نیست

آیت الله رشاد در دهمین نشست اندیشه­ ورزی، پیشرفت اسلامی را «فرگشتگی پویا و پیوسته­ شئون گوناگون حیات بشر در راستای ظهور استعدادهای فطری او، از رهگذر کشف «مشیت تکوینی» و «مشیت تشریعی» الهي و اعتقاد و التزام بدان‌ها» عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در دهمین نشست اندیشه­ ورزی که در مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی که با حضور حضرت آيت‌الله علي اكبر رشاد به عنوان نظریه ­پرداز این نشست و شرکت دهها تن از اساتید رشته­ های مختلف تشکیل شد، نظریه پیشرفت اسلامی مطرح شد.

آيت‌الله علی اکبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و عضو شوراي عالي مركز الگوي اسلامي ـ ايراني پيشرفت، در دهمين نشست انديشه‌ورزي مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در سخناني با موضوع نظريه اسلامي پيشرفت، ضمن تعريف پيشرفت اسلامی به بيان ماهيت و معناي پيشرفت اسلامی پرداخت و با بيان اينكه نظریه پیشنهادی وی، از مزایا و محاسن گوناگونی ازجمله برخورداری از جامعیت مؤلفه‌ای، بیان مبانی «مبدأشناختی»، «انسان‌شناختی»، «غایت‌شناختی»، «منبع‌شناختی» و «روش‌شناختی»، پیشرفت اسلامی و نیز انطباق بر نگرش پیشینی و پسینی‌ به امر پیشرفت، اضافه كرد: ماهیت پیشرفت، کمال‌ورزرانه و از سنخ اجتماعیات و امور دنیوی است، شامل عرصه‌های نظر و عمل می شود و به همه عرصه­ های حیات انسان مانند علم و معرفت، عبودیت و معنویت، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، صنعت، محیط زیست و منابع و غیر آن می­ شود.

وي ادامه داد: نظریه اسلامی پیشرفت، مبتنی بر مبانی دین‌شناختی همچون جامعیت، کارآمدی، روزآمدی، انعطاف‌پذیری و فهم‌پذیری دین است، منبع‌ نظریه اسلامی، مشیت تکوینی و تشریعی الهی است. در نظری پیشنهادی ایشان به مبنای انسان‌شناختی ـ جامعه‌شناختي، فطرت‌نمونی انسان يا فرگشت‌یابندگی شئون حیات اجتماعي تصریح شده است.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه در ادامه در تعريف الگوی پیشرفت نیز اظهار داشت: الگوی پیشرفت عبارت است از «کلان‌نظام[«ابرزیست‌‌سامانه»ی] متشکل از مجموعه‌ نظام‌ها و نهادهای تأمین‌کننده‌ فرگشتگی شئون حیات آدمیان که براساس مباني معرفتي ـ ارزشي اسلامی و با کاربرد منطق استنباطی حجت و روش اجرايی کارآمد، از منابع معتبر دینی برگرفته و با ظروف تاریخی، فرهنگی و اقلیمی کشور سازگار شده باشد».

در ادامه اين نشست، حضار به بيان ديدگا‌ه‌ها و نظرات خود در مورد نظریه پیشنهادی پرداختند و در پايان آيت‌الله رشاد به سؤالات و انتقادات مطرح پاسخ داد.

در بخش ابتدایی جلسه حجت‌الاسلام سیدحسین میرمعزی عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت درباره نظریه ایرانی پیشرفت در نقشه محتوای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در شورای عالی جلسات متعددی درباره نقشه راه پیشرفت به لحاظ محتوایی برگزار شده است. یکی از مباحث مهم این بوده که ما بین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نظریه اسلامی پیشرفت تفکیک قائل شدیم چون نظریه اسلامی پیشرفت به عنوان نظریه تمدن اسلامی مقید به زمان و مکان خاصی نیست ولی الگوی پیشرفت وجه بومی شده این نظریه در ایران با توجه به شرایط تاریخی ـ فرهنگی و اقلیمی ایران است.

میرمعزی با اشاره به اینکه بنابراین مهم‌ترین بخش در نقشه راه بحث و نظریه اسلامی پیشرفت مبتنی بر آیات و روایات و منابع اسلامی است، اظهارداشت: این بحث مهم و بسیار جدید است تا به حال ما از این نگاه به نظریه اسلامی پیشرفت نپرداخته‌ایم و این زحمت استاد رشاد تحت عنوان نظریه اسلامی پیشرفت نخستین کار در این زمینه است.

کد خبر 2346483

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha