۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۲

پیگیری مهر/

تمدن ایلام قربانی محرومیتهای اقتصادی شد/ کمبود اعتبارات مانع ثبت جهانی شهر تاریخی سیمره

تمدن ایلام قربانی محرومیتهای اقتصادی شد/ کمبود اعتبارات مانع ثبت جهانی  شهر تاریخی سیمره

ایلام – خبرگزاری مهر: شهر تاریخی سیمره واقع در شهرستان دره شهر در استان ایلام به عنوان بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور، در آستانه ثبت جهانی قرار دارد ولی کمبود اعتبارات مانع مهم و جدی بر سر راه این مهم است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر تاریخی سیمره به عنوان یکی از آثار مهم تاریخی کشور هم اکنون ظرفیت جهانی شدن را پیدا کرده است و مسئولان درصدد حل مشکلات و موانع بر سر راه این مهم هستند.

شهر تاریخی سیمره جزو اولین آثار ثبت ملی کشور است که مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است و بیش از 200 هکتار مساحت دارد.

این محوطه عظیم تاریخی دارای بخشهای مختلف از جمله بازار، مسجد و... است و طی 10 فصل کاوش آثار بسیار غنی در این محوطه کشف شده که هم اکنون در موزه باستان شناسی شهرستان دره شهر نگهداری می شوند.

شهر تاریخی سیمره در سال 1310 به شماره 6 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است ولی به مرور زمان و کاوش های باستان شناسی بسیاری از زوایای پنهان این اثر ارزشمند بیرون کشیده شده است.

این شهر تاریخی هم اکنون واجد شرایط ثبت در آثار جهانی است ولی مشکلات بی شماری وجود دارد که نیازمند تعامل و همکاری نهادهای مختلف استان ایلام است که متاسفانه در این بین مسئولان ارشد استان ایلام به این امر بی توجه هستند.

مشکلات دیگر بخشهای استان ایلام باعث شده، مسئولان ارشد استان ایلام در توزیع اعتبارات فرهنگی و مسائل گردشگری و باستان شناسی کم توجه باشند و همین امر موجب تاخیر در ثبت جهانی این اثر ارزشمند شده است.

 

به نظر می رسد در زمینه توجه به مسائل فرهنگی مثل آثار تاریخی و گردشگری مسئولان استان کم توجه هستند، هرچند استان با مشکلات بزرگی مواجه است اما نباید از ظرفیتها دیگر بخشهای فرهنگی استان مثل میراث غافل شد.

اهتمام جدی مسئولان استان ایلام و مسئولان کشوری و همکاری دستگاه اجرایی استان برای بر طرف کردن موانع بر سر راه ثبت جهانی سیمره نیازمند حرکتی جدی است که تاکنون از مسئولان استان ایلام این مهم دیده نشده است.

مشکلات مهم بر سر راه جهانی شدن سیمره

عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشکر از خبرگزاری مهر به خاطر پیگیری مسائل فرهنگی استان مثل ثبت جهانی شهر تاریخی سیمره گفت: ثبت جهانی شهر تاریخی سیمره نیازمند توجه مسئولان ارشد استان ایلام و همکاری دیگر نهادهای اجرایی استان است.

وی بیان داشت: هم اکنون شهر تاریخی سیمره از لحاظ فنی به دلیل اینکه نشان دهنده یک دروه تاریخی خاص بوده است، واجد شرایط ثبت جهانی است.

این مسئول بیان داشت: مشکل تملک زمینهای اطراف شهر تاریخی سیمره، کمبود اعتبارات برای مطالعات و ادامه کاوشهای باستان شناسی  از دیگر موانع ثبت جهانی این اثر تاریخی مهم و ارزشمند است.

شنبه زاده بیان داشت: برای ثبت جهانی  شهر تاریخی سیمره اول باید اعتبارات خوبی در این زمینه به خصوص از سوی مسئولان استانی اختصاص یابد که مطالعات و کاوشهای باستان شناسی در این شهر تاریخی بعد از مدتها از سرگرفته شود.

وی ادامه داد: بعد از این مطالعات و کاوشها، این شهر تاریخی باید به سایت موزه تبدیل شود که پرونده آن آماده ثبت جهانی شود.

شنبه زاده تصریح کرد: علاو بر این باید دستگاه اجرایی استان در زمینه خریداری زمینهای کشاورزی و مسکونی اطراف این شهر تاریخی به میراث فرهنگی کمک کنند تا این مشکل نیز برطرف شود.

وی افزود: فقط در صورت حل این مشکلات و تخصیص اعتبارات می توان این شهر تاریخی را در آثار جهانی ثبت کرد و این مهم برای استان بسیار ارزشمند خواهد بود.

وی افزود: هم اکنون این مهم نیازمند اجرای تعامل و همکاری مسئولان استانی است که باید به این مهم توجه کنند و در حال حاضر مسئولان میراث فرهنگی در راه ثبت جهانی این اثر تنها هستند.

شنبه زاده بیان داشت: علاوه بر این هفته جاری هیئتی از مسئولان میراث فرهنگی کشور برای بررسی و حل مشکلات شهر تاریخی سیمره به استان ایلام سفر می کنند.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که این اثر تاریخی ارزشمند را به طور موقت در فهرست جهانی قرار دهیم و با تلاش مسئولان کشوری و استانی امیدواریم این اثر جهانی شود.

لزوم استفاده از فرصتهای گردشگری استان برای توسعه استان

شنبه زاده بیان داشت: شهرستان دره شهر به عنوان یکی از نقاط تاریخی استان ایلام دارای آثار ارزشمند دیگر مثل پل تاریخی گاومیشان، تنگه بهرام چوبین و... است.

شنبه زاده بیان داشت: استان ایلام دارای ظرفیتهای هم تاریخی و گردشگری است و ثبت جهانی این اثر باعث تحول در بخش گردشگری استان ایلام می شود و از لحاظ اشتغال و توسعه برای استان نیز موثر است.

این مسئول عنوان کرد: باید با معرفی هر چه بیشتر آثار تاریخی و گردشگری استان ایلام، زمینه توسعه استان را فراهم کرد چراکه این ظرفیت در بخش گردشگری استان وجود دارد.

وی افزود: هم اکنون بیش از 760 اثر تاریخی و طبیعی استان ایلام در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

شنبه زاده بیان داشت: دغدغه مسئولان میراث فرهنگی بخش اعتبارات است که باید در این زمینه توجه بیشتری به میراث فرهنگی استان شود تا زمینه توسعه فعالیتهای حوزه گردشگری و باستان شناسی در استان فراهم شود.

وی عنوان کرد: هم اکنون طرحهای مختلفی از سوی بخش خصوصی برای توسعه گردشگری استان در نظر گرفته شده است که امیدواریم با حمایت همه جانبه دستگاه اجرایی استان محقق شود.

 

کد خبر 2346554

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha