۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۶

مهر گزارش می دهد/

پای لنگان گردشگری همدان در زیرساختهای اقامتی/ سرمایه گذاران خصوصی فرصت را قدر بدانند

پای لنگان گردشگری همدان در زیرساختهای اقامتی/ سرمایه گذاران خصوصی فرصت را قدر بدانند

همدان - خبرگزاری مهر: همدان به عنوان یکی از پنج استان مطرح کشور در حوزه گردشگری با داشتن ظرفیت ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد در حوزه گردشگری، متاسفانه از امکانات اقامتی برای ماندگار کردن مسافران محروم است و ظرفیت هتل ها نیز در ایام تابستان جوابگو نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، استان همدان با داشتن ظرفیت های مختلف و پتانسیل های گوناگون در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی یکی از پنج شهر برجسته کشور در حوزه گردشگری شناخته شده است.

قدمت سه هزار ساله همدان و وجود صد ها بنای تاریخی در استان و طبیعت بکر و بی نظیر همدان و جاذبه های طبیعی این استان و آب و هوای مطبوع همدان مسافران زیادی را به سمت خود می کشد که در تعطیلات اخیر نیز شاهد ورود خیل عظیمی از مسافران به استان همدان و به ویژه شهر همدان بودیم.

ورود 850 هزار نفر گردشگر به استان همدان در تعطیلات اخیر گواه بر موقعیت همدان از لحاظ گردشگری در کشور است.

از طرفی در سند چشم انداز توسعه استان همدان همواره بر سه محور از جمله گردشگری، صنعت و کشاورزی تاکید شده است اما در حال حاضر مدیران ارشد این استان محور توسعه استان همدان را گردشگری عنوان می کنند و  به توسعه گردشگری تاکید بیشتری دارند و این موضوع را در اولویت قرار داده اند.

اما جذب مسافر و گردشگر داخلی و خارجی به استان همدان علاوه بر اینکه به جاذبه های تاریخی و طبیعی وابسته است به تامین امکانات رفاهی و زیر ساخت ها برای ماندگاری مسافر نیز بستگی دارد.

زیر ساخت هایی مانند هتل ها، متل ها، مهمانپذیر ها و سوئیت های اقامتی و یا کمپ ها از جمله مواردی است که می تواند در ماندگاری و جذب مسافر در هر منطقه ای تاثیر گذار باشد.

اما متاسفانه استان همدان با داشتن ده ها جاذبه طبیعی و صد ها جاذبه تاریخی و صنایع دستی منحصر به فرد از لحاظ امکانات اقامتی و وجود هتل با کمبود مواجه است.

توسعه گردشگری اولویت و مزیت استان همدان است

استاندار همدان در این زمینه در گفتگو با مهر اظهار داشت: فرهنگ بالای همدان و شرایط مناسب اقلیمی این استان زمینه های لازم را برای جذب گردشگر فراهم کرده است.

محمد ناصر نیک بخت با تاکید بر اینکه اولویت توسعه استان همدان گردشگری است، بیان داشت: توسعه گردشگری ، اولویت و مزیت استان همدان است و اگر همدان به عنوان استان اول گردشگری و صنایع دستی در کشور مطرح نشود، در حق آن ظلم شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان خدمات دھی در استان ھمدان نسبت به پتانسیل استان ھمدان رضایت بخش نیست، افزود: وجود تنها شهر سفال ایران در همدان، داشتن جاذبه های فراوان تاریخی و آب و هوای مناسب مهمترین عوامل تاثیر گذار در رشد صنعت گردشگری در همدان است اما  تا کنون آن گونه ای که شایسته است گردشگری همدان رشد نکرده و از ظرفیت های آن استفاده نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز بیان داشت: ظرفیت اسکان مسافر در استان همدان نهایتا به 9 هزار نفر در شبانه روز می‌رسد در حالی که در تعطیلات عید فطر شاهد عبور 850 هزار نفر از همدان و توقف و150  هزار نفر در شهر بودیم.

ریحان سروش مقدم با اشاره به اینکه برای اسکان مسافران و خدمات رسانی به آنان باید تدبیر اندبیشید، اظهار داشت: باید به این موضوع جدی نگاه کرد نه به صورت موردی و باید فضای بازی برای فعالیت سرمایه گذاران مهیا شود.

ظرفیت تخت های اقامتی همدان پایین است

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان عنوان کرد: ظرفیت تخت‌های اقامتی استان در هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها برابر 2 هزار و 400 تخت بوده و همچنین در شبانه روز 9 هزار نفر می‌توانند در کمپ ها و مدارس همدان اقامت داشته باشند که این ظرفیت اقامتی پایین است.

با اشاره به اینکه جزیره ای عمل کردن در گردشگری همدان موفقیت آمیز نیست، افزود: اگر همه نهادها به یاری یکدیگر نیایند نمی‌توان این  بخش فراگیر گردشگران را مدیریت کرد.

سروش مقدم اذعان داشت: ظرفیت اسکان مسافر در استان همدان نهایتا به 9 هزار نفر در شبانه روز می‌رسد در حالی که در تعطیلات عید فطر شاهد عبور 850 هزار نفر از همدان و توقف و150  هزار نفر در شهر بودیم.

باید برای ایجاد زیر ساخت اقامتی به دنبال جذب سرمایه‌گذار خصوصی باشیم

وی ادامه داد:حجم بالای مسافر تلنگری در زمینه زیرساخت ها و تاسیسات اقامتی بود که باید برای ایجاد آن به دنبال جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی باشیم.

سروش مقدم با بیان اینکه باید فضا را برای جذب سرمایه گذار بخش گردشگری فراهم کنیم، گفت: قوانین، مدیران و سیستم باید به گونه ای باشد که سرمایه‌گذاران برای انجام فعالیت های خود معطل نشود و نیازهای آنان در کوتاه ترین زمان اجرایی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه باید در خدمت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشیم، گفت: زمانی توجه سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری به استان زیاد می شود که زمینه و شرایط برای ورود آنها فراهم باشد و از آنها حمایت شود.

وی عنوان کرد: باید با تسهیل قوانین و بروکراسی اداری احساس امنیت سرمایه‌گذاری در سرمایه گذاران ایجاد کرد که این امر نیازمند همراهی و همکاری دستگاه و برنامه‌ریزی درست بین دستگاهی است.

زیر ساخت توسعه همدان وحدت گرایی است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در شهر همدان شاهد همگرایی و همفکری لازم در بین نهادهای گوناگون نیستیم، افزود: مدیران استان دلسوز و پیگیر هستد اما باید قبل از هر چیز  وحدت داشته باشند.

امیر خجسته زیر ساخت توسعه همدان را وحدت گرایی عنوان کرد و گفت: ریل در کشور برای ادامه کار  راه آهن همدان تهران وجود ندارد و  به دنبال قرار داد فاینانس برای واردات آن هستیم، اذعان داشت: در چند سال اخیر برای توسعه فرودگاه همدان 40 میلیارد تومان هزینه شده است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه گردشگری یکی از ظرفیت‌های مهم شهر همدان است، اذعان داشت: اگر بتوانیم  فرصت‌های سرمایه گذاری را در شهر مهیا کنیم شاهد شکوفایی گردشگری در همدان و ایجاد اقتصادی پایدار برای شهر خواهیم بود.

علی رضایی ادامه داد:  مردم کارهای انجام شده را به قضاوت می‌نشینند و  گردشگری آیینه  تمام نمای فعالیت‌های مسئولان در همدان است.

وی که خواستار اراده جمعی در استان در این بخش بود، اذعان داشت: مرکز ثقل توسعه همدان بخش گردشگری است و باید  از فرصت‌های این بخش استفاده لازم را برد.

کارشناس فرهنگی همدان نیز با بیان اینکه همدان يكي از قطب‌هاي گردشگري كشور محسوب مي‌شود و در فصل تابستان با كمبود مراكز اقامتي مواجه است، گفت: هنوز آنچنان كه شايد و بايد زيرساخت‌هاي گردشگري در همدان استقرار نيافته است.

محسن احمدی عنوان کرد: متاسفانه براي كساني كه مي‌خواهند به اين استان سفر كنند مراكز اقامتي به اندازه كافي وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه اندك تخت‌هاي اقامتي استان همدان نياز استان را برطرف نمي‌كند اما به تازگي اقدامات مناسبي براي رفع نقيصه‌ها صورت گرفته است.

حال که گردشگری به عنوان اولویت توسعه استان همدان و ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری و محور توسعه استان همدان مطرح شده نیاز است که زیر ساخت های لازم برای توسعه گردشگری تامین شود که تامین زیر ساخت های مانند هتل و اقامتگاه علاوه بر تلاش و همت مسئولین نیاز به وحدت بین دستگاه های متولی این امر و از سویی جذب سرمایه داران بخش خصوصی برای ساخت امکاناتی همچون هتل در استان همدان است.

کد خبر 2346576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha