۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۴۰

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

دلایل انتخاب مستقیم رئیس جمهوری ترکیه از سوی مردم/ نگاه نامزدها به سیاست خارجی

دلایل انتخاب مستقیم رئیس جمهوری ترکیه از سوی مردم/ نگاه نامزدها به سیاست خارجی

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به دلایل انتخاب رئیس جمهوری ترکیه از سوی مردم به نگاه نامزدها به بحث سیاست خارجی پرداخت.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که "انتخابات ترکیه در حالی در حال برگزاری است که سه نامزد از جمله رجب طیب اردوغان، صلاح الدین دمیرتاش و احسان داوود اوغلو بخت خود را برای احراز این سمت می آزمایند. در ابتدا چه عواملی باعث شد تا رئیس جمهوری ترکیه برای اولین بار توسط رای مردم انتخاب شود؟" گفت: این موضوع از سال 2010 مطرح بوده و رجب طیب اردوغان پیشنهاد داد تا به جای آنکه پارلمان رئیس جمهور را انتخاب کند، این مقام از سوی مردم انتخاب شود.

وی افزود: اردوغان با این پیشنهاد دو هدف را دنبال می کرد که یکی از آنها تقویت موقعیت خود در داخل کشور و دیگری حل تعارضات میان عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه  با خود بود. زیرا با وجود نزدیکی این دو مقام، رئیس جمهور و نخست وزیر بارها در موضوعات مختلف موضع گیری های مختلفی را داشتند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که "چه تفاوتی میان نامزدها در حوزه سیاست خارجی وجود دارد؟" گفت: سیاست اردوغان بدین گونه است که بتواند ترکیه را به سمتی پیش ببرد که در نهایت رابطه نزدیکی را نه تنها با کشورهای اسلامی بلکه با کشورهای غربی و اتحادیه اروپا برقرار کند.

وی افزود: احمد داوود اوغلو تئوریسین سیاست خارجی اردوغان بوده و چنین موضعی را در بحث سیاست خارجی اتخاذ کرد. اردوغان در پی آن است تا روابط ترکیه با غرب به ویژه اتحادیه اروپا بسیار نزدیک باشد. از سوی دیگر گسترش همکاریها با کشورهای همسایه این امکان را فراهم می کند تا مسیر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هموار شود.

حسن بهشتی پور تاکید کرد: با وجود آنکه اردوغان نگاه دوجانبه ای را در بحث سیاست خارجی دنبال می کند، حزب سکولار تمایل دارد تا سیاست خارجی ترکیه بیشتر به اتحادیه اروپا و آمریکا نزدیک باشد. حزب ملی گرای ترکیه نیز اگرچه خواهان گسترش روابط با کشورهای غربی است اما همواره بر تقویت روابط با کشورهای ترک زبان تاکید کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا نوع کنش سیاست خارجی دولت اردوغان عامل تعیین کننده ای در رای دادن مردم ترکیه به شمار می رود؟" گفت: خیلی نه زیرا تجربه گذشته نشان داده است که مردم بیشتر به مسائل داخلی توجه می کنند تا مسائل خارجی.

وی افزود: سیاست خارجی فاکتور تعیین کننده ای در رای دادن مردم ترکیه است اما مردم در 70 درصد به موضوعات داخلی یعنی آینده کردها، اسلام گرایی، حجاب و ماجرای پارک گزی توجه می کنند.

....................................

گفتگو از معصومه زارع

کد خبر 2346850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha