۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۰۳

مهر گزارش می دهد/

شاهرگ راه آهن غرب در قلب مرزهای پرویزخان و خسروی/ کرمانشاه در خروج اقتصاد کشور از رکود نقش محوری دارد

شاهرگ راه آهن غرب در قلب مرزهای پرویزخان و خسروی/ کرمانشاه در خروج اقتصاد کشور از رکود نقش محوری دارد

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: راهکارهای ارائه شده از سوی دولت برای خروج غیرتورمی اقتصاد کشور از رکود در حالی منتشر شد که نقش استان کرمانشاه به واسطه اشاره به در دستور کار بودن تکمیل زیرساختهای مرز پرویزخان و خسروی و همچنین اتصال راه آهن غرب کشور به خسروی در بسته پیشنهادی دولت غیر قابل انکار است.

به گزارش خبرنگار مهر، بسته خروج اقتصاد کشور از حالت رکود تورمی با استفاده از راهکارهای غیر تورمی یا به عبارت دقیق تر همان بسته خروج غیرتورمی از رکود که توسط دولت طرح ریزی شده است همان موضوعی بود که معاون اول رئیس جمهور در کرمانشاه آن را اعلام و  تمام قد از آن دفاع کرد.

کرمانشاه یکی از استانهایی است که چند طرح و پروژه ملی آن به عنوان زیرساخت های خروج غیرتورمی از رکود در بسته تقدیمی به مجلس گنجانده شده است که در صورت تکمیل و به نتیجه رسیدن آن  نقش آفرینی کرمانشاه در رونق اقتصادی کشور نمایان می شود.

گرچه در بسیاری دیگر از بندهای این راهکارها مواردی هست که استان کرمانشاه در آن نقش آفرین خواهد بود اما در دو بند منحصرا به پروژه های ارتباطی و زیرساختی استان اشاره شده  است که امیدوار کننده برای باز شدن راهی در جهت به ثمر نشستن آنهاست.

استان کرمانشاه در خروج غیرتورمی از رکود نقش آفرین است

در همین رابطه نماینده مردم شهرستان سنقر و کلیایی و عضو کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر اظهار داشت: نقش محوری استان کرمانشاه در حوزه های مختلف اثر گذاری این استان برای خروج از رکود بدون اتخاذ سیاست های تورم زا را افزایش داده است.

محمد ابراهیم محبی خاطر نشان کرد: زمینه ارتباط گسترده با کشورهای همسایه به واسطه وجود مرزهای زیاد و بازارچه های متمرکز تجاری فرصت صادرات و واردات مقرون به صرفه را فراهم آورده است که در راستای سیاست های دولت اثر گذار خواهد بود.

وی همچنین توجه ویژه به راه های مواصلاتی جاده ای و ریلی استان کرمانشاه در مسیر صادرات و واردات به کشور عراق تا بصره و همچنین در افق های بالاتر تا کرانه های مدیترانه را از دیگر زیرساخت های رسیدن به یک رونق اقتصادی بدون تورم عنوان کرد.

محبی با اشاره به متن منتشر شده دومین بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود خاطر نشان کرد: این بسته سرفصل های متعددی دارد که یکی از مهمترین آنها توجه به صادرات غیر نفتی و کاهش اتکای کشور به نفت است که پروژه ها و زیرساختهای اشاره شده در استان کرمانشاه نیز ذیل همین سرفصل تعریف شده است.

تکمیل زیرساخت های پرویزخان و خسروی و راه آهن غرب کشور

وی بند 42 از فصل چهارم این متن را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این متن آمده است: بهسازی و تکمیل پروژه های جاده ای و ریلی در مسیرهای پرویزخان و خسروی باید در دستور کار باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ادامه داد: بازارچه های مرزی خسروی و پرویزخان قلب تپنده صادرات و واردات در استان کرمانشاه و البته کشور هستند که با انجام بیش از 50 درصد صادرات به عراق شرایط ویژه ای برخوردار است. گرچه در ماه های اخیر به دلایل مختلف این آمار کاهش پیدا کرده است اما همچنان پرویزخان و خسروی و جدیدا سومار شاه راه های تجاری هستند.

عضو کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که این شاه راه بودن اقتصادی با خود به همراه دارد بحث تکمیل زیر ساخت های مواصلاتی است که باید تکمیل شود.

محبی به بند 43 از فصل چهارم متن منتشر شده دومین بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود اشاره کرد و گفت: در این بند تسریع در احداث خطوط ریلی در مسیرهای بصره و خسروی و خانقین گنجانده شده است.

نماینده مردم در خانه ملت تکمیل راه های مواصلاتی استان ازجمله بزرگراه کربلا و همچنین خطوط ریلی غرب کشور را زیرساختی بسیار مهم در راستای رونق اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: خوشبختانه ریل گذاری تا محدوده شهرستان صحنه انجام شده است و بر اساس پیش بینی ها به زود تا کرمانشاه و تا سال 94 به مرز خسروی خواهد رسید.

به گزارش مهر، دیده شدن این دو مقوله یعنی زیرساختهای مرزی و راه آهن استان کرمانشاه در بسته خروج از تورمی در واقع امید به تسریع در روند آنها را بیشتر می کند. گرچه این طرح ها از پیش وجود داشته و چیزی به داشته های استان اضافه نمی کند اما به هر حال موضوعی است که نقش کلیدی کرمانشاه را به یادآور می شود.

راه آهن اسفند ماه به کرمانشاه می رسد

نماینده مردم شهرستانهای اسلام آباد غرب و دالاهو نیز با اشاره به بسته خروج از رکود دولت و نقش کرمانشاه در آن اظهار داشت: توجه به راه آهن غرب کشور که سالهاست انجام آن به تأخیر می افتد یکی از مطالباتی است که مردم استان کرمانشاه از دولت ها داشته اند.

علی جلیلیان ادامه داد: خوشبختانه با سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه و تدبیر ایشان در تعریف خط اعتباری و سپردن پروژه به پیمانکار جدید تسریع در این روند کاملا ملموس بوده است و امیدواریم راه آهن تا اسفند ماه سال جاری به کرمانشاه و در اوایل سال 94 به اسلام آباد غرب برسد.

وی خاطر نشان کرد: پروژه راه آهن غرب کشور به صورت مشخص در بسته خروج از رکود دولت دیده می شود که این جای امیدواری دارد.

نماینده مردم اسلام اباد غرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود کلی گویی ها در بسته خروج از رکود گفت: دولت باید شفاف تر و روشن تر از برنامه های خود برای خروج از رکود سخن بگوید و راهکار ها را ارائه بدهد.

خبرگزاری مهر در گزارش های بعدی به آخرین وضعیت راه آهن غرب و زیرساختهای پرویزخان و خسروی به عنوان دو مقوله و تأکید دولت در راستای خروج از رکود با سیاست های غیر تورمی خواهد پرداخت.

 

کد خبر 2347519

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha