۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۴

زارع خبر داد/

استقرار صنايع آلاينده در دشت يزد ـ اردكان ممنوع شد

استقرار صنايع آلاينده در دشت يزد ـ اردكان ممنوع شد

يزد - خبرگزاري مهر: مديركل صنعت، معدن و تجارت استان يزد گفت: از استقرار صنايع آلاينده در دشت يزد ـ اردكان ممانعت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدي زارع، صبح امروز در جلسه بررسي شرايط صدور مجوز واحدهاي صنعتي در دشت يزد ـ اردكان اظهار داشت: كميسيون آمايش با برگزاري جلسات متعدد به اين نتيجه رسيده كه از استقرار صنايع آلاينده در دشت يزد ـ اردكان جلوگيري كند.

وي عنوان كرد: اين تصميم گيري به دليل ايجاد مشكلات متعدد از آلودگي زيست محيطي تا تخصيص آب و... انجام شده است.

زارع تصريح كرد: همه واحدهاي توليدي و صنعتي بايد قبل از بهره برداري از محيط زيست مجوز دريافت كنند كه بر اساس مصوبه‌هاي جديد براي برخي واحدهاي صنعتي و برخي محدوده ها مجوز صادر نخواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تاكيد كرد: بر اساس اين مصوبه، در دشت يزد ـ اردكان استقرار صنايع جديد ممنوع است همچنين صدور مجوز براي واحدهاي صنعتي نظير فولاد، خودرو، كشتي سازي و... نيز ممنوع اعلام شده است.

سهل انگاري در اجراي قوانين صدمات جبران‌ناپذيري به مردم وارد كرده‌است

نماينده مردم اردكان در مجلس نيز در اين نشست با بيان اينكه دستگاه ‌هاي اجرايي بايد با هماهنگي بيشتري اجراي مصوبه‌ها و آيين نامه‌هاي قانوني را دنبال كنند، اظهار داشت: ممكن است برخي از دستگاه هاي مرتبط به تنهايي عملكرد خوبي در اجراي قوانين داشته اند اما خروجي آن براي استان مطلوب نبوده در صورتي اگر دستگاه ها به تعامل برسند، به طور قطع شرايط بهتري در اين زمينه در استان يزد حاكم مي شود.

محمدرضا تابش تاكيد كرد: متاسفانه برخي قوانين ناديده انگاشته شده يا در اجراي آن سهل انگاري صورت گرفته و اين امر سبب شده تا سلامت مردم در معرض خطر قرار گيرد.

وي با تاكيد بر اينكه صلاحيت فني بايد در صدور مجوزها ملاك عمل باشد، تصريح كرد: يك نفر نبايد بتواند با يك مجوز كاغذي براي خود تجارت به راه بياندازد زيرا اكنون عده اي مجوز دريافت مي كنند و آن را تا ميليونها تومان خريد و فروش مي‌كنند.

دادستان در زمينه مقابله با صنايع آلاينده وارد عمل شود

تابش بر لزوم نظارت دستگاه هاي نظارتي و مسئولان امر بر اين موضوع تاكيد كرد و گفت: حتي دادستان بايد به عنوان مدعي‌العموم وارد عمل شود و عليه واحدهايي كه به سلامتي مردم ضربه مي زنند،‌ طرح شكايت كند.

وی با اشاره به اینکه روند صدور مجوزه و نظارت بر واحدهای صنعتی و تولیدی نیاز به بازنگری و دقت بیشتری دارد، خاطرنشان كرد: تبدیل مجوز واحدهای کاشی به فولاد، عجله در صدور مجوزها و دادن چند مجوز به یک نفر و فروش مجوزهای کاغذی از مواردی است که باید به سرعت مورد بررسي قرار گيرد و اگر خطايي در اين زمينه از فردي سر زدهف به شدت مورد برخورد قرار گيرد.

نماينده مردم اردكان در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به منظور کاهش خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر و تکمیل چرخه تولید، چند واحد فولادی پیگیری شده است، عنوان كرد: اما در فاصله زمانی خاص، 12 مجوز فولاد که اغلب از تکنولوژی پایینی برخوردارند، صادر شده که برخی واحدها در کمیته فنی رد شده اند اما دوباره مجوز گرفته اند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وي بر لزوم ورود مسئولان ذی‌ربط به اين موضوع و رسيدگي و اقدام عاجل در اين زمينه تاكيد كرد.

همه مجوزهاي صنايع بعد از انقلاب مورد بررسي قرار مي‌گيرند

معاون عمرانی استاندار یزد نیز در این جلسه با بیان اینکه محیط زیست باید به شدت بر روی صنایع آلاینده استان به ويژه شهرستان صنعتی اردکان حساس باشد، گفت: کارگروهی راه اندازی شده که کلیه مجوزهای صادر شده بعد از انقلاب را رصد و بررسی می کند و چنانچه تعهدات لازم را انجام نداده باشند، مجوز مربوطه باطل خواهد شد.

سید محمدرضا سیدحسینی با بیان اینکه اردکان جاذبه زیادی برای سرمایه گذاری دارد، افزود: به شدت با دلال بازی و خرید و فروش مجوز صنایع برخورد می شود.

در اين نشست مديرعامل شركت آب منطقه اي، مديركل محيط زيست استان يزد و ... به بيان مسائل و مشكلات در اين حوزه پرداختند.

کد خبر 2348275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha