۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۱۲

چند خبر از سینما

پنج فیلم ویدیویی پروانه نمایش گرفتند/ آغاز ثبت‌نام داوران کودک جشنواره اصفهان

پنج فیلم ویدیویی پروانه نمایش گرفتند/ آغاز ثبت‌نام داوران کودک جشنواره اصفهان

نمایش «اون شب که بارون اومد» در خانه هنرمندان، صدور پروانه نمایش 5 فیلم برای شبکه نمايش خانگی، آغاز ثبت نام داوران بخش کودک و نوجوان جشنواره بیست و هشتم و .... از جمله اخبار امروز حوزه سینماست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز پنجشنبه 23 مرداد در پنجاه و هشتمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران، مستند «اون شب که بارون اومد» اثر کامران شیردل به نمایش در می آید.

در این برنامه که با حضور بزرگان سینمای ایران برگزار می شود هنرمندانی چون رخشان بنی اعتماد، خسرو سینایی، داریوش مهرجویی، محمدرضا اصلانی، هوشنگ گلمکانی، مجتبی میرطهماسب، گلی ترقی، شادمهر راستین، واروژ کریم مسیحی، رضا میرکریمی، پگاه آهنگرانی و ... به تماشای نسخه ترمیم شده مستند «اون شب که بارون اومد» می نشینند.

همچنین خسرو دهقان به عنوان منتقد و کیوان کثیریان به عنوان مدیر سینماتک خانه هنرمندان ایران جلسه نقد و بررسی این فیلم را با حضور کامران شیردل برگزار می کنند.

«اون شب که بارون اومد» مستندی است به کارگردانی کامران شیردل است که در سال ۱۳۴۷ تهیه شد. این فیلم تا سال ۱۳۵۳ در توقیف به سر می بُرد؛ در این سال و در سومین جشنواره فیلم تهران به نمایش درآمد و پس از به دست آوردن جایزه بهترین فیلم دوباره توقیف شد. این فیلم ماجرای یک روستازاده گرگانی را روایت می‌کند.

این مستند چندی قبل از سوی مجله سینمایی sound and sight انگلیس در فهرست مستندهای برجسته اما فراموش شده سینمای جهان قرار گرفت.

2 فیلم پروانه ساخت ویدئویی دریافت کردند

شورای صدور پروانه ساخت فیلم های ویدئویی در جلسه 19 مرداد خود که با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد، برای ساخت فیلم نامه های «پارسا و كارخانه شكلات» به تهيه كنندگي و كارگرداني سهيل موفق و «هديه» به تهيه كنندگي و كار گرداني رحيم صادق الوعد پروانه صادر کرد.

«خانه و کلید» دو جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم اسپانیا را از آن خود کرد

فیلم کوتاه داستانی «خانه و کلید» (مال و کلیل) Home And Key به کارگردانی شوان عطوف، محصول شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق در جدیدترین حضور بین‌المللی خود، 16 مردادماه جاری (7 آگوست 2014) در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه داستانی جشنواره بین‌المللی فیلم «فوئینکالینته رورال» Fuencaliente Rural در کشور اسپانیا به روی پرده رفت و از طرف اعضای هیئت داوران این جشنواره، جایزه بهترین فیلم و همچنین از طرف تماشاگران این جشنواره، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد.

همچنین جشنواره بین‌المللی فیلم «فوئینکالینته رورال» برای سال آینده از «شوان عطوف» بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون اقلیم کردستان و عراق، دعوت رسمی به‌عمل آورد تا به عنوان عضو هیئت داوران بخش بین‌الملل این جشنواره حضور داشته باشد.

صدور پروانه نمایش 5 فیلم برای شبکه نمايش خانگی

در جلسه 19 مرداد شورای پروانه نمایش خانگی كه با حضور اكثريت اعضاء برگزار شد، فیلم هاي «پنج ستاره» به تهيه كنندگي امير سماواتي وکارگردانی مهشيد افشار زاده ، «جنين» به تهيه كنندگي و کارگردانی مهدي علمي نيا، «من از سپيده صبح بيزارم» به کارگردانی علي كريم و تهيه كنندگي علي آشتياني و علي كريم، انيميشن «دراكولا در تهران» به کارگردانی پويا افضلي و روح الله سعادتمند و تهيه كنندگي سينما 24 و مستند آموزشي «آموزش بازار و سرمايه» به کارگردانی كاميار اسماعيلي و تهيه كنندگي هنر فيلم سيما موفق به اخذ پروانه نمایش در شبکه خانگی شدند.

همچنين در اين جلسه براي7عنوان فيلم خارجي نيز پروانه نمايش صادر شد.

فیلم «آئورا، یک مرحله قبل از صرع» نقد و بررسی شد

فیلم «آئورا، یک مرحله قبل از صرع» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی کوشکی دوشنبه 20 مرداد در پنجاه‌وهفتمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد و سپس با حضور کارگردان و امیر پوریا «منتقد فیلم» مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در آغاز این جلسه مهدی کوشکی در مورد دلیل ورود به سینما و ساخت نخستین فیلم خود پس از سال‌ها تجربه تئاتر، گفت: دغدغه ساخت فیلم از ده سال پیش در وجودم بود و حتی چند فیلم کوتاه ساخته بودم. البته این فیلم من، شاید ربطی به فیلم‌های کوتاهم نداشته باشد اما ذهن من خیلی پرش دارد. شاید بیشتر از همه افرادی که در این سالن الان از فیلم متنفرند، خودم بیشتر از آنها متنفر باشم. می‌گویند نویسنده پنهان‌کار است. خودش را پنهان می‌کند و اثری را می‌آفریند. این فیلم چون مربوط به یک برهه‌ی زمانی از مغز من است، دیگر خیلی آن را دوست ندارم. هرچند که این فیلم یک برون‌ریزی شخصی است، ولی سعی کردیم به فرم نزدیک بشویم. یعنی فیلم شبیه به هنری نشوند که دیگران متوجه آن نشوند. دلم‌مان می‌خواست همه متوجه آن بشوند.

وی همچنین گفت: در مورد شکل دکوپاژ، من فقط با فیلمبردارم صحبت می‌کردم که چگونه باشد و به توافق می‌رسیدیم. هیچ‌چیز در این‌باره در فیلمنامه نوشته نشده بود. یک فیلمنامه به شدت دیالوگ‌محور بود. در خیلی از صحنه‌ها، همان موقع و سرِ صحنه متوجه می‌شدیم که باید این صحنه را این‌طور بگیریم.

آغاز ثبت نام داوران بخش کودک و نوجوان جشنواره بیست و هشتم

مدیر کمیته داوران کودک و نوجوان اعلام کرد ثبت نام از متقاضیان در بخش داوری کودک و نوجوان جشنواره شروع شد.

فرزان معظم درباره ثبت نام داوران کودک و نوجوان گفت: کودکان و نوجوانان اصفهانی که متولد سالهای 79 تا 85 هستند می توانند با ارائه شناسنامه، کارنامه سال تحصیلی گذشته و همچنین معرفی نامه از یک مرکز فرهنگی هنری به محل خانه کودک واقع در بوستان ملت استان اصفهان  مراجعه و ثبت نام اولیه خود را انجام دهند.

معظم همچنین گفت: مهلت ثبت نام  از تاریخ 20 تا 29 مرداد ماه است و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن های 36275040 یا 36276141 در اصفهان تماس حاصل فرمایند.

بیست‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از 11 تا 14 مهر ماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

کد خبر 2348668

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha