۲۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۲۱

مدیران شبکه یک از خبرگزاری مهر بازدید کردند/ هواپیمای آنتونوف موضوع «مناظره» هفته آینده

مدیران شبکه یک از خبرگزاری مهر بازدید کردند/ هواپیمای آنتونوف موضوع «مناظره» هفته آینده

مهدی فرجی مدیر شبکه یک با همراهی 5 تن از دیگر مدیران این شبکه، ضمن دیدار با مدیرعامل خبرگزاری مهر و بازدید از خبرگزاری، پاسخگوی سوالاتی در خصوص مجموعه‌های تلویزیونی این شبکه و برنامه‌هایی چون «پایش» بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، روز چهارشنبه 22 مردادماه مهدی فرجی مدیر شبکه یک، رحمان سیفی‌آزاد مدیرگروه مجموعه‌های تلویزیونی، امیر سیاح مدیرگروه اقتصاد، معصومه آشتیان‌زاد مدیرگروه اجتماعی، محمدکاظم کاظمی مدیرگروه فیلم‌های تلویزیونی و محمدرضا پورحسن مدیر روابط عمومی شبکه یک از خبرگزاری مهر بازدید کردند.

در ابتدای این بازدید، مدیران شبکه یک با علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر دیدار داشتند و پس از بازدید از تحریریه خبرگزاری مهر، به سوالات خبرنگار حوزه تلویزیون پاسخ دادند.

یک خبرگزاری بدون وابستگی جناحی و جریانی

فرجی در ابتدای سخنان خود درباره خبرگزاری مهر، اظهار کرد: الحمدالله خبرگزاری مهر در این سال‌ها تلاش کرده استقلال خود را حفظ کند و وابستگی جناحی و جریانی پیدا نکند و تا حدود زیادی هم موفق بوده است. به همین دلیل همواره به عنوان یک خبرگزاری مستقل مورد استقبال آحاد مردم به ویژه کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کنند، قرار گرفته است.

وی افزود: از این بابت به شما خسته نباشید و خدا قوت می‌گویم و امیدوارم در به انجام رساندن مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایتان روز به روز موفق‌تر باشید. رقابت رسانه‌ای امروز بسیار پیچیده و دشوار و تنگاتنگ است و اگر احیانا ذره‌ای کندی و غفلتی صورت بگیرد، عرصه‌های مختلف خبری از دست می‌روند. مردم امروز گزینه‌های فراوانی دارند و به راحتی شبکه، خبرگزاری یا روزنامه دیگری را جایگزین می‌کنند و برای به دست آوردن اطلاعاتشان منتظر نمی‌مانند. بنابراین کار رسانه‌ها بسیار دشوار است و آرزو می‌کنم انشالله موفق باشید.

.

خبرنگار مهر در ادامه این موضوع را با مدیر شبکه یک در میان گذاشت که در حالیکه انتظارات و فشارهای رسانه‌ای بر رسانه ملی بسیار است، اما اگر پای حرف منتقدان بنشینیم فکر می‌کنند این رسانه ملی است که خطوط قرمز حتی دیگر رسانه‌ها را مشخص می‌کند، شما به عنوان مدیر رتبه یک رسانه ملی می‌گویید برخی از این خط قرمزها به شما هم فشار وارد می‌کنند و اجازه می‌دهند مردم نیازشان را از جای دیگری برطرف کنند. بنابراین در حالی که بازخورد بیرونی این است که رسانه ملی خودش این خط مشی را انتخاب می‌کند، مدیران رسانه اعلام می‌کنند برخی از این خط قرمزها از بیرون برای آنها تعریف می‌شوند.

تنها خط قرمز؛ آسیب به مصالح کلی نظام و کشور

مدیر شبکه یک سیما نیز با بیان اینکه سازمان صدا و سیما همواره یک سازمان مستقل بوده، اینگونه درباره این موضوع توضیح داد: رسانه ملی وابسته به هیچ حزب و سازمان و احیانا تفکری در کشور نبوده است. تلاشش این بوده که همواره استقلال خود را حفظ کند و وابسته نهاد مقدس ولایت فقیه و رهبری در کشور است و از نظر ما آنچه که خط قرمز محسوب می‌شود و سازمان باید به آن توجه کند، آن چیزی است که به مصالح کلی نظام و کشور آسیب بزند. این تنها خط قرمز ما است و هر آنچه غیر از آن باشد، می‌تواند مطرح شود.

فرجی تصریح کرد: در تمام این سال‌ها علی‌رغم فشارها رسانه ملی تلاش کرده رو به جلو حرکت کند و بسیاری از فضاها را باز کند. اوج این موضوع هم در برگزاری انتخابات دولت یازدهم در سال 92 بود.

تلاش کردیم «مناظره» را حفظ کنیم

وی یادآور شد: همگان دیدند که رسانه گام‌های بزرگ و جدی برداشت، تلاش کرد برنامه «مناظره» را حفظ کند و به دیدگاه‌های مختلف جریان‌هایی که در کشور هستند، بپردازد و در مسائل مختلف مردم آرای گوناگون را بشنود. بنابراین سازمان به جلو حرکت کرده و تا حدود زیادی موفق بوده است، اما این به معنی نبود فشار نیست.

مدیر شبکه یک با تأکید بر اینکه همچنان نقدپذیری در کشور چه از ناحیه مدیران، مسئولان و حتی مردم در کشور ما بسیار ضعیف است و در این حوزه کمتر کار شده، متذکر شد: حتی مردم هم نقد را نمی‌پذیرند و عموما ناچاریم در تلویزیون وقتی بحث مردم مطرح می‌شود با استفاده از واژه‌های خاصی صرفا تعریف کنیم و اشکالات آنها را نگوییم. حتی اگر اشکال قوم، قبیله، نژاد، شهر یا استانی را مطرح کنیم با مشکلات جدی روبرو می‌شویم. این امر نشان می‌دهد نقدپذیری به طور جدی در جامعه ما ضعیف و نهادینه نشده است.

ضعف در ایرانی‌ها برای پذیرش نقد

فرجی ادامه داد: ما هنوز باور نکرده‌ایم که نقد می‌تواند به اینکه ما رو به جلو حرکت کنیم کمک کند. همانطور که گفتم این موضوع صرفا به مدیران و مسئولان برنمی‌گردد و مردم هم اینگونه هستند. طبیعتا با همین دیدگاه‌ها است که وقتی فردی مدیر می‌شود همچنان باورهای قبلی خود را یدک می‌کشد و همین گونه بزرگ شده است.

او با بیان اینکه حتی برخی نقد را تخریب می‌دانند، اذعان کرد: من فکر می‌کنم ما همیشه تلاشمان این بوده همانگونه که مقام معظم رهبری می‌فرمایند، بین نقد کردن و نق زدن تفاوت قائل شویم. وقتی کسی را نقد می‌کنیم با امیدوار و طرح نقاط روشن همراه باشد و این با نق زدن، نقد یک طرفه و تمرکز بر خرابی‌ها، سیاهی‌ها و فاجعه‌ها بدون اشاره به نقاط مثبت متفاوت است.

دولت‌ در همه دوره‌ها در مقابل نقد مقاومت کرده است

مدیر شبکه یک افزود: اتفاقا طی سال‌های گذشته همواره رسانه ملی بوده که نقاط روشن کشور و دستاوردها را به وضوح و فراوان به تصویر کشیده و شوری در مردم ایجاد کرده است. مردم باور دارند کشور ما رو به رشد است و دستاوردهای کشور را در حوزه‌های علمی، دانش و فرهنگ دیده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد ما فقط نق نمی‌زنیم و همواره به نکات مثبت هم توجه داریم.

فرجی تأکید کرد: هر جایی که می‌خواهیم نقد کنیم با مشکلاتی مواجه هستیم. خصوصا وقتی تصمیمات دولت را می‌خواهیم مطرح کنیم در همه دوره‌ها با مقاومت‌هایی روبرو بوده‌ایم. خوشبختانه ما هم اشکالات را می‌گوییم، هم نکات مثبت را.

پیشنهاد دولت یازدهم برای نقد بسته خروج از رکود ضدتورمی

این مدیر رسانه‌ای از یک اتفاق جدید خبر داد و گفت: اخیرا که بسته خروج از رکود ضدتورمی دولت مطرح شد، از ناحیه خود دولت با ما تماس گرفتند و خواستند در حضور کارشناسان این بسته را نقد کنیم و گفتند از نظر ما نقد کردن آن و اشاره به نقاط مثبت و منفی‌اش هیچ اشکالی ندارد. خوشبختانه این پیشنهاد خودشان بود. ما هم چند برنامه «پایش» را به این موضوع اختصاص دادیم. این هفته هم مناظره ما به همین جریان خروج از رکود ضدتورمی اختصاص دارد و موافقان و مخالفان نظرات خود را اعلام می‌کنند.

آیا تولید هواپیمای آنتونوف کار درستی بود یا خیر

مدیر شبکه یک همچنین از پرداخت به موضوعی مرتبط با سقوط هواپیما و کشته شدن بیش از 40 نفر، اشاره و تصریح کرد: هفته آینده مناظره‌مان درباره این موضوع است که «آیا تولید هواپیمای آنتونوف کار درستی بود یا خیر»، این برای هفته آینده ما در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: امیدوارم این رویه که دولت به ما موضوع انتقادی پیشنهاد دهد ادامه پیدا کند و این فرصت‌ها همواره به رسانه ملی داده شوند که همه تصمیمات و سیاست‌های مهمی که قرار است در کشور انجام شوند و رسانه می‌تواند به آن کمک کند، توسط کارشناسان و متخصصان بررسی شوند.

همکاری نکردن مسئولان برای ما محدودیت ایجاد می‌کند

فرجی تأکید کرد: به هر حال ما منکر این نیستیم که ما در رسانه محدودیت داریم و این موضوع علنی هست و قابل کتمان نیست. عموم این‌ها هم به خاطر فشارهای خارجی بر رسانه است. متأسفانه نقد با تخریب یکی تعریف می‌شود و فضا علیه رسانه‌ و کار رسانه‌ای شکل می‌گیرد و همکاری با رسانه صورت نمی‌گیرد. مثلا اگر ما بخواهیم ماجرای خودرو را در برنامه «مناظره» نقد کنیم، باید مسئولان آن بیایند و در برنامه شرکت کنند اما نمی‌آیند. گاهی می‌خواهیم سیاستی را در حوزه صنعت و مسکن به مناظره بگذاریم، اما مسئولان مهم مرتبط حضور پیدا نمی‌کنند و ما با محدودیت مواجه می‌شویم.

مدیر شبکه یک در پایان این بخش از سخنان خود گفت: محدودیت فقط این نیست که ما چیزی را نگوییم، گاهی ما می‌خواهیم حرف‌هایی را بزنیم اما وقتی مسئولان نیایند و حرف نزنند، یک طرفه نمی‌شود آن موضوع را قضاوت کرد چون باید طرفین حضور داشته باشند و با غیبت آنها دست رسانه بسته می‌شود. این از جمله محدودیت‌های ما است که انشالله کمتر شود و رسانه بهتر به کار خود برسد.

گزارش مشروح این نشست به زودی در خبرگزاری مهر منتشر می‌شود.

کد خبر 2349302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha