۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۱۴

گزارش خبری مهر/

بحران بي آبي به كردستان رسيد/ احتمال جيره بندي آب در صورت عدم صرفه جويي

بحران بي آبي به كردستان رسيد/ احتمال جيره بندي آب در صورت عدم صرفه جويي

سنندج – خبرگزاري مهر: استان كردستان با دارا بودن بارش دو برابر ميانگين كشوري در طول سال اين روزها با بحران كمبود آب و بي آبي به ویژه در مناطق شهری مواجه شده است و البته در اين ميان هشدارهاي مسئولان و مديران مرتبط در استان نیز در خصوص همكاري مردم براي كاهش میزان مصرف تاکنون بي نتيجه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، كردستان در يكي از نقاط خوش آب و هواي کشور قرار گرفته است و به دليل اين موقعيت جغرافيايي است كه وضعيت منابي آبي در اين استان در شرايط بهتري از ساير نقاط كشور قرار گرفته است ولي خشكسالي هاي اخير باعث بروز مشكلات مختلفي در بخش تامین آب در دو بخش کشاورزی و شرب براي كردستان شده است.

كردستان با در اختيار داشتن هفت درصد حجم آب هاي سطحي كشور در كنار بارش دو برابر ميانگين كشوري در طول سال اين روزها با بحران بي آب و كمبود اين مايه حيات روبرو شده است و به همين دليل هشدارهاي مسئولان و مديران در خصوص تلاش براي كاهش مصرف اين روزها رنگ و بويي ديگري به خود گرفته است.

در حالي اين روزها كردستان با كمبود آب براي تامين آب شرب مورد نياز مردم مواجه شده است كه از حدود يك دهه اخير تاكنون كمبود آب براي بخش كشاورزي در اين استان نيز آغاز شده است و با ادامه اين روند بحران كمبود آب براي اين بخش نيز در مرز هشدار قرار گرفته است.

بحران کمبود آب در سال جاری در استان کردستان به گونه ای است که مسئولان بدون هیچ گونه بحثی موضوع جیره بندی را آخرین راهکار در راستای تامین آب مورد نیاز مناطق شهری و حتی روستایی استان مطرح می کنند و در همین راستا با دادن هشدارهای مختلف مردم را به رعایت الگوی مصرف دعوت می کنند.

در کنار این موضوع کارگروه مدیریت آب علاوه بر استان در تمامی شهرستانهای استان کردستان نیز فعال شده است و به صورت مستمر علاوه بر رصد مسائل مربوط به این حوزه بر همکاری و تعامل مردم در راستای کاهش میزان مصرف آب تاکید می کند.

میزان مصرف آب در کردستان بالاتر از میزان استاندارد است

مدير عامل شركت آب و فاضلاب شهري كردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعيت مصرف آب در اين استان و روند افزايش آن عنوان كرد: متاسفانه ميانگين مصرف آب در استان كردستان به ويژه سنندج بيش از استاندارد و الگوي جهاني است و به همين دليل اين افزايش مصرف ما را با مخاطره مواجه كرده است.

 علیرضا تخت شاهی با اشاره به عدم رعایتی الگوی مصرف آب در سراسر استان کردستان به ویژه در شهرستان سنندج اظهار داشت: مصرف آب شرب توسط شهروندان بیش از حد انتظار است و برای جلوگیری از تنش و جیره بندی آب شهروندان باید در فصل گرم الگوی مصرف خود را اصلاح نمایند تا نگرانی های موجود در این رابطه برطرف شود .

وی گفت: با توجه به تعامل و همکاری کارگروه مرتبط با مدیریت آب در استان کردستان توانستیم تا این لحظه آب شرب مصرفی شهروندان را مدیریت کنیم اما نگرانی هایی در این راستا وجود دارد که برای رفع این نگرانی ها نیازمند تعامل و همکاری بیشتر شهروندان هستیم تا با همکاری مردم عزیز بتوانیم فصل گرم را بدون جیره بندی سپری کنیم .

تخت شاهی با اشاره به روند افزایشی مصرف آب در سال جاری در شهرهای استان کردستان گفت: در فصل گرم پیش بینی ما برای مصرف روزانه آب شرب در شهر سنندج 148 هزار متر مکعب در روز است که متاسفانه شهروندان طی یک روز 155 هزار متر مکعب یعنی 7 هزار متر مکعب که به عبارتی هفت میلیون لیتر می شود، بیشتر از حد انتظار مصرف کرده اند.

وی در پایان از شهروندان در سراسر استان کردستان درخواست کرد که برای نزدیک شدن به الگوی جهانی مصرف آب تلاش کنند تا زمینه برای مصرف بهینه آب در این استان فراهم شده و ما مجبور به جیره بندی آب نباشیم.

از تمامی ظرفیت های کردستان برای کاهش مصرف آب استفاده شود

نماینده ولی فقیه در استان کردستان نیز با اشاره به اهمیت آب در آموزه های دینی ما اظهار داشت: آب در قرآن و آموزه های دینی ما  دارای جایگاه بسیار والایی است و با توجه به نیاز حیاتی و ضروری انسان به آب باید با مدیریت در توزیع و بهره برداری  صحیح از آن، همگان الگوی مصرف خود را براساس فرهنگ دینی منطبق کنند.

حجت الاسلام حسینی شاهرودی طی دیدار با مسئولان و مدیران کل دستگاه های تابعه وزارت نیرو در استان کردستان بیان کرد: باید اطلاع رسانی وسیعی در راستای اصلاح الگوی مصرف آب صورت پذیرد تا مردم نیز در این حوزه در جریان موضوع قرار گرفته و مشارکت کنند.

وی در پایان یادآور شد: براساس آیات قرآن کریم و اصول تبشیر و انذار به مردم و شهروندان رعایت الگوی مصرف آب را یادآوری کنیم و در جاهایی که لازم است نگرانی ها را به مردم بگوئیم و از مصرف زیاد آب توسط شهروندان جلوگیری کنیم و در جاهایی نیز مشترکین کم مصرف را تشویق کنیم تا تمامی این اقدامات در راستای کاهش مصرف آب موثر باشد.

ابراز نگرانی استاندار کردستان از بحران کم آبی در استان کردستان

استاندار کردستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کمبود آب در این استان و لزوم رعایت الگوی مصرف از سوی اقشار مختلف مردم گفت: با توجه به اینکه در طول این سال‌ها اقلیم آب و هوایی تغییر کرده، بارندگی کم شده و هوا گرم‌تر شده در نتیجه کمبود آب بحث نگران کننده‌ای است.

عبدالمحمد زاهدی ضمن تاکید بر رعایت الگوی مصرف از سوی اقشار مختلف مردم به ویژه در مناطق شهری افزود: همه سر یک سفره نشسته‌ایم اما ورودی این سفره کم شده و ما باید به گونه‌ای استفاده کنیم که برای نسل آینده هم باقی بماند زیرا هر کدام از ما در جایی قرار گرفته‌ایم و می‌خواهیم مملکت را به پیش ببریم.

 وی خواستار مدیریت هر چه بهتر بحران کم آبی در سراسر کشور به ویژه استان کردستان شد و بیان کرد: همه باید تلاش کنیم با هر سیستمی که امکان دارد بهره‌وری آب را بالا ببریم تا بحران کمبود آب را پشت سر بگذاریم و در این راستا نیز مردم با کمترین مشکلاتی مواجه شوند.

 زاهدی با اشاره به اینکه در در غرب کردستان آب استان تولید می‌شود و عمده زمین‌های کشاورزی در شرق استان قرار دارد، تاکید کرد: مدیریت هر چه بهتر مصرف و تلاش برای به کارگیری شیوه های نوین در حوزه مصرف آب در مصارف کشاورزی نیز در استان کردستان امری لازم و ضروری است.

احتمال جیره بندی آب در شهرستان بانه

فرماندار شهرستان بانه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کمبود آب شرب در این شهر بیان کرد: در صورتي كه مردم از ميزان مصرف خود كاهش ندهند احتمال جيره بندي آب در اين شهرستان وجود دارد.

 راشد عذیری با اشاره به كاهش شديد نزولات جوي در شهرستان بانه طي چند سال اخير عنوان كرد: در حال حاضر بخش زيادي از آب مصرفي شهرستان بانه از طريق روان آب ها تامين مي شود و به همين دليل كاهش ميزان بارندگي ها باعث شده است كه شهرستان بانه با كمبود آب مواجه شود.

 وي خواستار فرهنگ سازي در بين اقشار مختلف مردم براي كاهش مصرف آب شد و افزود: در همین راستا نیز با امامان جمعه و جماعت برای آگاه‌سازی مردم به‌ویژه در بحث صرفه‌جویی آب نشست‌های هم‌اندیشی برگزار شده است و انتظار مي رود كه ضمن ترويج فرهنگ صرفه جويي مناسب، زمينه براي كاهش مصرف آب در استان كردستان فراهم شود.

وي با اشاره به احتمال جيره بندي آب در شهرستان بانه در صورت ادامه روند فعلي مصرف گفت: خوشبختانه تاکنون بحث جیره‌بندی آب در شهر و روستاهای شهرستان بانه اتفاق نیافتاده است ولي اگر مصرف آب شرب بر همین منوال باشد بزودی مجبور به جیره‌بندی آب در شهرستان خواهیم شد.

در حالی که این روزها کردستان با بحران کمبود آب برای مصرف در دو بخش کشاورزی و شرب مواجه شده است که تمامی اقدامات صورت گرفته از سوی دولت های مختلف در راستای بهره برداری صحیح و اصولی از منابع آبی در این استان بدون نتیجه بوده است.

مدیریت مصرف آب در کنار دور اندیشی مدیران و مسئولان ادارات و سازمان های مرتبط با موضوع یکی از نیازهای اصلی در کردستان است که بدون شک باید به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد و برای مدیریت این موضوع چشم اندازی روشن تدوین شود.

................

گزارش؛ آرمان نصراللهی

کد خبر 2349500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha